A
att det är möjligt att köpa el med koppling beror på att jag skrev en riksdagsmotion till min riksdagsman som sedan godkändes av riksdagen.
1: november 2012 har alla rätt att få en elmätare som kan timavläsas om man köper el per timme. Nu har jag lyckats få igenom att Samordningsrådet för smarta elnät lagt fram ett förslag om att alla skall få timavlästa elmätare från 2016.
I verkligheten kan 90 % av alla elmätare redan i dag hantera timavläsning.
 
Här du räknat med att vp ger sämre cop när du kör den med högre temp när elen kostar lite mindre.
 
A
Ja det blir sämre cop, vi håller på och kopplar upp mätutrustning för att ha koll på den
 
A
För dom villaägare som bor i Toltorpsdalen och ligger på samma nätstation som min villa kommer vi erbjuda en studiecirkel på hur bygger och installerar BehovsBoBoxen. I gengäld får vi använda mätvärdena i min doktorsavhandling. Mer info kommer.
 
Artikeln skrev ju om både golvvärmen och en ackumulator tank. Jag förstod inte riktigt hur de hängde ihop. Kan du gre lite i om du använder ack-tanken och i så fall hur?
 
A
Innan vi installerade bergvärme hade vi solfångare, därav acktank, sedan har vi lagt "norsk golvvärme" på övervåningen för att slippa synliga radiatorer. Mer info kommer.
 
J
Vi har ett 10 år gammalt golvvärmesystem som inte fungerar, går det att sätta in en Behovsbobox?
 
A
Ja det går lätt att ersätta ett gammalt system. Vi kommer lägga ut en instruktionsvideo hur man byter ett system.
 
A
Jag nöjer mig nog med att sänka varvtalet på ventilationen på dagarna när vi ändå inte är hemma, jag tittar på att göra ett liknande system med Domoticz och en Raspberry Pi nämligen. Tänker mig också att utöka detta så att ventilationen går ned olika mycket beroende på det aktuella timpriset. Har redan kopplat in fuktgivare som styr golvvärmen och handdukstorken i badrummet, så att huset inte blir för fuktigt (vilket rimligen nog inte skall behövas på vintern när det är kallt). Styr dessutom handdukstorkarna och golvvärmen i badrummen så att de går igång på kvällen/natten för ett behagligt klimat och varm handduk på morgonen. Styr dessutom redan så att jag har två grader lägre inomhustemperatur på arbetstid än på natten. Fryser frun när hon kommer hem, så får hon göra en brasa...

Utan ändrade varvtal så sparade jag uppskattningsvis in knappt 1000kWh per år, frågan är vad som är pga detta och vad som kommer från ändrade vanor...
 
M
Grejar med ett liknande projekt. Att styra VP:n via CAN var ju seriöst, jag har bara ersatt VP:ns utegivare med en digital potentiometer, så att jag kan styra framledningstempen den vägen (linjärt förhållande
 
Johan222 skrev:
Vi har ett 10 år gammalt golvvärmesystem som inte fungerar, går det att sätta in en Behovsbobox?
Vad är det som inte fungerar som kan lösas med en box ?
 
A
Martin Karlgren skrev:
Grejar med ett liknande projekt. Att styra VP:n via CAN var ju seriöst, jag har bara ersatt VP:ns utegivare med en digital potentiometer, så att jag kan styra framledningstempen den vägen (linjärt förhållande
En bra metod men för att optimera ett system behövs digital kommunikation med vp.
 
Vad kan man göra mera än stoppa kompressorn ? På min kan man blockera värmen eller sänka värmen ett antal grader genom att sluta en extern kontakt antar att liknande funktioner finns på andra modeller också. Tar din box hänsyn till hur kallt det är ute och hur många timmar det är till högt elpris så den inte hamnar efter med värmen och ev behöver eltillskott ?
 
A
smurfen72 skrev:
Vad kan man göra mera än stoppa kompressorn ? På min kan man blockera värmen eller sänka värmen ett antal grader genom att sluta en extern kontakt antar att liknande funktioner finns på andra modeller också. Tar din box hänsyn till hur kallt det är ute och hur många timmar det är till högt elpris så den inte hamnar efter med värmen och ev behöver eltillskott ?
Vi kommer i samband med ett EU projekt tampas med vp tillverkarna att få ett standardiserat digitalt gränssnitt som gör att vi får en bra helhet, tyvärr är tillverkarna svåra att prata med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.