Y
bild3_g5-k54.jpg

I helgen har jag som mål att fåupp nya vindskivor men är lite orolig inför att såga dom då jag minns hur jag slet ett annat år.

Kikar lite på biltema efter smarta verktyg men förvånas att det inte kommit något mer utvecklat. (tex inbyggt vattenpass)

Har ni kanske tips på verktyg som kan underlätta detta projekt?
 
Spika dit den och såga på plats med fogsvans. Blir perfekt resultat.
 
  • Gilla
erikn81 och 2 till
  • Laddar…
Sätt upp vindskiva 1, se till att den är för lång uppåt.
Håll vindskiva 2( andra sidan) som den ska sitta och rita av vinkeln mot den första.
Gör likadant igen men spegelvänt.
Såga av dom utstickande bitarna.


Satfläsk vad svårt det är att förklara. Inte ens jag fattar vad jag skrivit...
 
  • Gilla
Shukrat och 1 till
  • Laddar…
Menar som i Parkways länk.
Att jag inte såg den innan jag började svamla
 
Y
Jo fast jag tycker inte det är så fint när man gör som youtubefilmen. Vill att det blir ett rakt snitt uppåt. :confused:
 
Yrrol skrev:
Jo fast jag tycker inte det är så fint när man gör som youtubefilmen. Vill att det blir ett rakt snitt uppåt. :confused:
Fint?
Du ska väl måla, och har du sågat och mätt bra oavsett metod så syns väl inte skarven? :)

Kör som i länken (FHV, Magnus Byggare) när jag spikar vindskivor.

Annars får du väl ta en smygvinkel, malla av takfotsvinkeln, dela den på 2 o såga.
 
Redigerat:
Kolla lutningen på taket, mät på båda sidor av nocken med valfri mobilapp tex. clinometer.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställ sedan in samma gradantal på din kapgersåg och såga, sen är det bara o spika upp.
 
Om du inte vill göra som i länken så föreslår jag att du plockar ner befintliga vindskivor, lägger dem på ditt nya virke och helt enkelt mallar av.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Y
Nu är det inte meningen att låta negativ, men... ;)

Skarvar syns allt efter målning också, på huset försökte jag rentav med fogmassa innan målning men trä rör ju sig (säkrade med skruv mellan skivorna) så nu syns skarvarna.

Dom gamla skivorna vet jag inte var dom är längre och taket är inte garanterat lika på båda halvorna så vet inte om jag vågar mäta helvinkel och dela på två men borde ju inte vara för svårt att mäta varje del för sig.

Vet att vinkeln är 51grader nertill men taket är som en banan så bäst att mäta upptill med. :p (gammal stuga, ej moderna takstolar.)

Men ni har gett flera olika mättips vilket var bra att läsa om så jag kan pröva vilket som känns rätt sen när jag står där. :)
 
Det är klar bäst att göra som i filmen. Med ett lodrätt snitt är risken att vindsidorna vrider sig mycket större.
 
Y
Fast är det inte högre risk för vattenskador med lutande snitt?
(även fast man oljar, målar osv)
 
Yrrol skrev:
Fast är det inte högre risk för vattenskador med lutande snitt?
(även fast man oljar, målar osv)
Med vindskiveplåt och färg på är nog risken minimal, oavsett!? :)
 
Y
Vet inte hur stora vindskivplåtar ni har men nog ser mina vindskivor blöta ut när det har regnat ;)

Aja vi får se vilken metod jag kör på. Nu har jag fått många tips iaf.
Behöver bara hitta någon som är med och håller andra änden av skivorna. Jobbigt när man bor ensam. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.