RilleRock skrev:
Såklart går det inom samma nätverk eller om man har en fast ip.
Eller hur menar du?
Vad jag förstår av manualen så är den nya SPC Connect-appen helt beroende av molntjänsten www.spcconnect.com, eftersom bl.a auktoriseringen sker den vägen. Kan alltså inte se att appen skulle kunna användas helt lokalt på ett eget nätverk så som var möjligt med SPC Anywhere.
Eftersom jag inte gillar molntjänster bl.a pga av IT-säkerhetsskäl så ser jag detta som en stor nackdel. Någon som kollat om SPC Anywhere fortfarande fungerar mot nya firmwaren?
 
Katastrof!
Installerade precis appen och kan konstatera att den bara funkar med molntjänst. Suck, varför ta bort möjligheten att köra lokalt? Får köra kvar på 3.4.5 och SPC Anywhere tillsvidare. Hoppas Siemens kommer på bättre tankar och gör om gör rätt.
 
Vad är det för fel med det? Tänker du säkerhetsmässigt?
 
Pewh skrev:
Katastrof!
Installerade precis appen och kan konstatera att den bara funkar med molntjänst. Suck, varför ta bort möjligheten att köra lokalt? Får köra kvar på 3.4.5 och SPC Anywhere tillsvidare. Hoppas Siemens kommer på bättre tankar och gör om gör rätt.
Fungerar inte gamla appen mot nya fw då?
 
Nej.
 
Säkerheten är en del i det hela men även beroendet till molntjänsten. Ett hackat konto/molntjänst och det blir svårt att förklara för eventuellt försäkringsbolag varför larmet var avslaget.

Varför bygga in ett beroende till en molntjänst? Att funktionen finns är jättebra för de som vill använda sig av den men det borde vara valbart.

Jag kan inte längre själv välja hur jag vill konfigurera. Jag kan inte välja säkerhetsnivå. Tidigare kunde jag t.ex. köra VPN och administrera larmet.

Rillerock skriver:
"Dock gillar jag inte att man kan styra till/frånkoppling direkt från spcconnect.
Känns inte alls genomtänkt.
Blir till att byta lösenord ofta.
Tänk om ens konto skulle bli hackat och någon kommer åt ett antal 100 paneler/kunder och kan slå av larmet utan ha loggat in i resp. central."

Jag administrerar mitt larm mestadels på plats via Wifi och då är molntjänsten helt onödig.
 
  • Gilla
Enterprise och 2 till
  • Laddar…
Varning V3.6 "bricked" SPC4220
Försökte nyss uppgradera SPC4220 med V3.6 via webläsare över USB.
Efter uppladdning av firmware erbjöds att gå från V3.4.5 till V3.6 och jag klickade ja.
Bootar ej upp.
Allt slocknar varannan sekund och utgångsreläer klickar. XBUS död.
LED D34 blinkar snabbt. Endast lysdioder för Batteristatus och Elförsörjning korrekta.
Resetknapp har ingen inverkan.
USB död och serieport sänder intet.

Hur gör man recovery? Finns någon boot-monitor? Hur aktiveras den?
 
B
Nu finns iOS-versionen i AppStore.

Men som sagt, väldigt konstigt att de inte behållt möjligheten till direktkoppling.
 
Någon som har möjlighet att dela med sig av firmware till SPC4320? Jag blev inte godkänd för registrering som privatperson av någon anledning:thumbdown:
Finns någon notifieringsfunktion i nya appen?
 
JakeMan skrev:
Någon som har möjlighet att dela med sig av firmware till SPC4320? Jag blev inte godkänd för registrering som privatperson av någon anledning:thumbdown:
Finns någon notifieringsfunktion i nya appen?
Kolla din inkorg.
 
Pewh skrev:
Säkerheten är en del i det hela men även beroendet till molntjänsten. Ett hackat konto/molntjänst och det blir svårt att förklara för eventuellt försäkringsbolag varför larmet var avslaget.

Varför bygga in ett beroende till en molntjänst? Att funktionen finns är jättebra för de som vill använda sig av den men det borde vara valbart.

Jag kan inte längre själv välja hur jag vill konfigurera. Jag kan inte välja säkerhetsnivå. Tidigare kunde jag t.ex. köra VPN och administrera larmet.

Rillerock skriver:
"Dock gillar jag inte att man kan styra till/frånkoppling direkt från spcconnect.
Känns inte alls genomtänkt.
Blir till att byta lösenord ofta.
Tänk om ens konto skulle bli hackat och någon kommer åt ett antal 100 paneler/kunder och kan slå av larmet utan ha loggat in i resp. central."

Jag administrerar mitt larm mestadels på plats via Wifi och då är molntjänsten helt onödig.
Eftersom nya appen inte har stöd för lokal inloggning har jag funderingar på att bygga in stöd för SPC Anywhere i min SPC Web Gateway som kommunicerar med panelen över EDP. Detta skulle innebära att man kan fortsätta att använda Anywhere (parallellt med SPC Connect) även efter uppgradering till firmware 3.6.

Skulle vara intressant att få höra intresset för en sådan lösning.
 
  • Gilla
foogy och 1 till
  • Laddar…
B
andersah skrev:
Varning V3.6 "bricked" SPC4220
Försökte nyss uppgradera SPC4220 med V3.6 via webläsare över USB.
Efter uppladdning av firmware erbjöds att gå från V3.4.5 till V3.6 och jag klickade ja.
Bootar ej upp.
Allt slocknar varannan sekund och utgångsreläer klickar. XBUS död.
LED D34 blinkar snabbt. Endast lysdioder för Batteristatus och Elförsörjning korrekta.
Resetknapp har ingen inverkan.
USB död och serieport sänder intet.

Hur gör man recovery? Finns någon boot-monitor? Hur aktiveras den?
vad menar du med "Via webläsare över USB" ?
 
SPC42XX saknar nätverkskontakt.
Över COM porten som skapas genom USB kabeln kan du skapa ett nätverk så att din dator pratar IP med larmcentralen.
Sedan kan du surfa till centralen på adress 102.168.5.1
Beskrivs i manualen "17.3 Att ansluta till centralen med USB" och "17.4 Logga in på webbläsaren"
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Söker en funktion där man får ett för-larm under den tid som tillkopplings-timern räknar ned - är detta möjligt att få till? Har försökt lite men det närmaste jag hittar är "indikering att området är tillkopplat" vilket inte är det jag behöver.

Syftet är att förvarna evemtuellt kvarvarande personer om att larmet snart går till så dom inte blir inlarmade på dass och får sitta där hela natten :)
 
RilleRock
Grottan skrev:
Söker en funktion där man får ett för-larm under den tid som tillkopplings-timern räknar ned - är detta möjligt att få till? Har försökt lite men det närmaste jag hittar är "indikering att området är tillkopplat" vilket inte är det jag behöver.

Syftet är att förvarna evemtuellt kvarvarande personer om att larmet snart går till så dom inte blir inlarmade på dass och får sitta där hela natten :)
Använd utgångstypen "Tillkoppling"
Denna utgång aktiveras om systemet är i tillkopplingsläge.
Montera en SIR-1992 på utgången så de inte skiter på sig :D

Edit: Villl du ha förlarm vid både in och utpassering så använd utgångstyp "In-/utpassering"
Denna utgång aktiveras om en sektion av typen In-/utpassering har aktiverats; dvs. en in- eller utpasseringstimer för ett system eller område är igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.