Och varför skulle någon som bedriver affärsverksamhet ha till intresse att inte ta ut så mycket som möjligt???
Det är väl det som vi så högt värnar om, ända till man själv "drabbas". Och det är knappast bara inom "fibervärlden" det fungerar så.
 
Jehu skrev:
Där har du kanske kommit i närheten av den verkliga kostnaden.
Förstår mig inte på de jyckar som skriver i ett forum att 'faktisk kostnad' skulle kunna uppgå till 15-20000 per fastighet. I ett villaområde?? Rena fantasier, vilka intressen företräder dom??? Visa upp den kalkylen eller tig.
Fiberbranschen är väl ett typexempel på en oreglerad marknad där monopol och karteller blir oundvikliga.
Lägg därtill taktiken:
"anslut dig nu eller det är kört för all framtid"
"normalpris 34900 NU BARA 19900 om du beslutar dig snabbt" (Telia)
"värdeökningen på din villa överstiger kostnaden"
och annat snömos.
Jag VET vad det kostar men behöver knappast vara tyst bara för att jag inte visar dig offerten till operatörerna. Du har uppebarligen ingen aning om vad det kostar.
 
Väldigt konstigt att vi som driver projekt i ekonomiska föreningar kämpar med verkliga kostnader runt 15 000 kr per fastighet..

Blir det billigare så beror det på att någon annan betalar.

That's the Swedish Way, right? Klaga medan någon annan betalar.
 
Så ni 'vet' vad det kostar men kan inte specificera??
Ho, ho, ho. :D
 
Det har specificerats i andra trådar tidigare, från de som gjort jobbet i föreningar. Att de som driver schaktfirma inte lägger upp sina offerter publikt här i forumet är väl inte så konstigt?


Att inte DU som säger att du vet vad det kostar kan specificera?
 
elmont skrev:
Och varför skulle någon som bedriver affärsverksamhet ha till intresse att inte ta ut så mycket som möjligt???
Jovisst och monopol är optimalt.
 
Så vitt jag förstår så står det var och en fritt att bygga sina nät, så kanske tex du som vet hur det ska gå till och vad det kostar skulle dra igång ett fibernätsföretag. Du skulle säkert sopa konkurrenterna av banan och göra dig en större förmögenhet.
 
Jehu skrev:
Så ni 'vet' vad det kostar men kan inte specificera??
Ho, ho, ho. :D
Ja det ligger liksom i sakens natur. Den som genom sin anställning VET kan förstås inte skriva om det på ett publikt forum. Det tror jag du förstår om du tänker efter.

Mycke_nu, han vet av andra skäl, eftersom han byggt själv i stor skala. Titta på den siffran och bli lite klokare för den ligger mycket närmare sanningen än dina 4800kr som iprincip bara täcker själva fastighetsanslutningen i snitt, därefter ska du bygga resten av områdesnätet också.
 
Nerre skrev:
Det har specificerats i andra trådar tidigare, från de som gjort jobbet i föreningar. Att de som driver schaktfirma inte lägger upp sina offerter publikt här i forumet är väl inte så konstigt?


Att inte DU som säger att du vet vad det kostar kan specificera?
Jag kan bedöma rimligheten utan att vara expert. Vore intressant att veta vad kabeln kostar per meter, vad kostar switchburken, vad kostar svetsning? På ett ungefär, eller är det total sekretess?
Hittar inte den specen på forumet. Du kanske orkar prestera en länk :)
Jag har en grävare och vet vad han vill ha.
 
Jehu skrev:
Jag kan bedöma rimligheten utan att vara expert. Vore intressant att veta vad kabeln kostar per meter, vad kostar switchburken, vad kostar svetsning? På ett ungefär, eller är det total sekretess?
Hittar inte den specen på forumet. Du kanske orkar prestera en länk :)
Jag har en grävare och vet vad han vill ha.
Du har ingen glädle av en fiber för 4800:- om du inte har något anslutet i den andra änden. I det fallet var det kommunen som betalade "resten", dvs fastighetsägaren genom kommunalskatten.
Du har inte kommenterat att det faktiskt finns en verklig siffra här i tråden. Det kostar ca 15000:- per fastighet om man gör det utan vinstintresse.

Jag gillar inte heller att Telia har blivit så dominerande. De agerar smart. De satsar enormt mycket pengar på en snabb utbyggnad. Varje område som byggs ut är förlorat för konkurrenterna. Jag tror inte Telia ser själva installationen för 19 900:- (vi betalade 16 700:- för något år sedan) som någon fantastisk vinstaffär. Telia har gjort det väldigt enkelt för sig och kör med ett enhetspris för installationen. Vad de kommer tjäna pengar på är månadsavgifterna som de kräver av operatörerna.
Jag gissar att Telia tar ca 100:- per månad av en operatör för att ansluta en kund. Det är där de stora pengarna finns om man ser det långsiktigt.
En miljon kunder ger intäkter på 100 miljoner kronor per månad.
 
Jag orkar inte försöka leta fram inlägget, det är nog bättre att nån av de som skrivit om det innan tar en repris.

Jehu skrev:
Jag har en grävare och vet vad han vill ha.
Du vet vad han vill ha för att gräva 3 km? Eller har du tänkt ansluta fibern till asfalten i gatan utanför?
 
Jehu skrev:
Jag kan bedöma rimligheten utan att vara expert. Vore intressant att veta vad kabeln kostar per meter, vad kostar switchburken, vad kostar svetsning? På ett ungefär, eller är det total sekretess?
Hittar inte den specen på forumet. Du kanske orkar prestera en länk :)
Jag har en grävare och vet vad han vill ha.
Du skrev tidigare "visa kalkyl eller tig" och gör påståenden utan siffror gällande kostnader,
Kan inte du visa för mig som inte vet vad det kostar en kalkyl som styrker dina påståenden om vad verklig kostnad är?
 
AndersS skrev:
Kan inte du visa för mig som inte vet vad det kostar en kalkyl som styrker dina påståenden om vad verklig kostnad är?
Det är det jag väntar på men som ingen ens orkar länka till
intressant pdf om Telia men inget svar på frågan
förstärker bara känslan av golddiggers som inte vill bli ifrågasatta
Jag trodde forumet var till för oss konsumenter men jag är väl naiv ;)
3 km? vi bor i ett tätbebyggt villområde.
 
b_hasse skrev:
Du har ingen glädle av en fiber för 4800:- om du inte har något anslutet i den andra änden. I det fallet var det kommunen som betalade "resten", dvs fastighetsägaren genom kommunalskatten.
Du har inte kommenterat att det faktiskt finns en verklig siffra här i tråden. Det kostar ca 15000:- per fastighet om man gör det utan vinstintresse.

Jag gillar inte heller att Telia har blivit så dominerande. De agerar smart. De satsar enormt mycket pengar på en snabb utbyggnad. Varje område som byggs ut är förlorat för konkurrenterna. Jag tror inte Telia ser själva installationen för 19 900:- (vi betalade 16 700:- för något år sedan) som någon fantastisk vinstaffär. Telia har gjort det väldigt enkelt för sig och kör med ett enhetspris för installationen. Vad de kommer tjäna pengar på är månadsavgifterna som de kräver av operatörerna.
Jag gissar att Telia tar ca 100:- per månad av en operatör för att ansluta en kund. Det är där de stora pengarna finns om man ser det långsiktigt.
En miljon kunder ger intäkter på 100 miljoner kronor per månad.
Tack för ett intressantare svar.
Eftersom de är långsiktiga vill de binda upp oss med abonnemang
illa då för Telia om de missar en hyfsad procent av fastighetsägarna pga hög anslutningskostnad (och att de inte vill sponsra anslutning)?
Och jag vill inte ha någon sponsring, bara en ärlig kalkyl över kostnaden-
Vad kostar kabel per meter? Vad kostar burken? Vad kostar själva inkopplingen per fastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.