AndersMalmgren skrev:
Det är väl ingen som sagt att arvoden går att jämföra. Men yrkesstolthet, professionalism, kommunikation etc går absolut att jämföra.
Det har du rätt i. Yrkesstoltheten är nästintill död överallt idag. Väldigt få som har det idag. Det räcker med tillräckligt bra.

Men det finns bra och dåliga inom alla områden och alla yrken.
 
H
Niq skrev:
Det har du rätt i. Yrkesstoltheten är nästintill död överallt idag. Väldigt få som har det idag. Det räcker med tillräckligt bra.

Men det finns bra och dåliga inom alla områden och alla yrken.
Procentuellt är nog hantverkare vinnare med hästlängder, känner inte någon som är nöjd.
 
Förstår inte vad du menar med att hantverkaren är vinnare
Det kan ju även kunden vara
Jag säger alltid till mina kunder att det blir billigare om han köper själv ( som i mina fall) parkettgolv
Annars tillkommer det transport, uppbärniing, viss vinstpåslag mm
Iom att ofta köper hantVerkare billigt på någon stormarknad o lägger på vinst ( helt naturligt o rättvist )
Men kunden kan ju även bli en vinnare
Sätt er ner o gogla runt efter billigast pris på matrialet, det tar ju et antal timmar, fråga inte eran hantvekare om vad som kan passa ( varför ska han tala om det när ni inte vill betala för hans tjänster )ta ledigt från jobbet, åk o handla, ( glöm inte att köpa till ev spill matrial ) vilket ni kanske tror att hantverkaren ska hålla med , samt överblivet matrial upp till hel paket,

Oöppnade pkt kan man oftast lämna tillbaka, o få tillbaka en del av vad det kostar, ( där kan kunden åter spara massor av pengar ) om han åter tar ledigt o åker tillbaka med matrialet
En kund kan ju spara skitmycket ? om han lägger ner lite tid o engagemang ( samt även tar ledigt från sitt jobb ) utan betalning förstås ( ungefär som att åka o handla korv 4 mil bort för att korven är 3:- billigare där )
En hantverkare har kanske 8 tim fysiskt arbete , men hur många tim adm arbete tror ni han har ? Tror jag inte ni vill veta, när hammaren åker i backen måste han greppa båd dator o penna
Jag hade inte varit i branchen länge ( Ca 35 år ) om jag inte tyckt det var kul Det är inga stora pengar det handlar om
Mera om att man kan betala sina egna räkningar ,
Vill du ha en som inte kostar så mycket så kan jag ge dig ett råd
Ta en arb lös , betala svart,glöm rotbidrag o försäkringar,garantier,rätt utfört mm
Sen önskar jag dig lycka till
Här har du svar från en seriös golvläggare
Inte billigast,inte dyrast, men ser till kundens bästa
Sen fins det inget som heter tillräckligt bra
Är inte en kund nöjd så heter det
Gör om gör rätt
 
H
Ja, det heter det, men om det aldrig blir rätt trots att hantverkaren varit igång under många år.
Då är ja inte petig men en lutning på 33 mm på en sträcka av 3 m är långt ifrån ok. Då gav jag upp. Han fick inte betalt.
Förstörde dessutom parketten. Efterföljande orkar jag inte dra nu. Men det var ingen kul historia.
Skulle kunna skriva en bok med titeln I händerna på en hantverkare, och då menar jag inte verktyg.
 
  • Gilla
Micke parkettläggare nr 1
  • Laddar…
Förstår
Om du nu hade beställt plan yta , för att ta upp ojämna sluttande golv ? så är ju det oacceptabelt
Men var det nu beställt ( om det nu var golv ) en inläggn av nytt golvmatrial, så har ju hantverkarn gjort rätt
Han har ju lagt ett nytt golv, han kanske inte fick någon annan uppgift ?
Måste bara tillägga en sak, om det är ett gammalt hus så ska man inte räta upp allt, då missar man mycket charm o patina
 
H
Uppdraget var att rikta upp golvet och göra underabetet så som parkettgolvet fodrade. Instruktion fich han i handen och instr. fanns på flera språk i varje parkettpaket.
Senan finns det antal gropar mellan 6 mm-8 mm. Hur de bar sig åt är obegripligt då dessa gropar inte fanns tidigare.
 
Redigerat:
Ja då förstår jag att du är besviken
Om uppdraget var att rikta upp golvet pga att det inte var rakt
Men i beskrivningar för parkett står det att underlaget skall vara slätt med en viss tolerans ( alltså inga snabba svackor )
Men det är för att parkett inte ska ligga o gunga eller svikta vid bulor eller hålor
Parkett kan man lägga även på sluttande underlag med bra resultat
Att gropar har uppstått efter ,tyder ju på att någon form av underarbete har ju gjorts, men kanske inte tillräckligt i så fall
Om det nu är så att du har valt ett laminatgolv typ 7-10 mm tjockt, så kräver ju ett sådant golv x- tra slätt undergolv
Om dom nu har riktat upp undergolvet ( troligtvis med reglar) så måste dom ju även ha lagt någon skiva på regelverket
Då är det ju omöjligt att få några hålor som du säger, eller har du en tjockare lamell som är monterad direkt på regelverket, för i så fall så har ju avvägningen inte gjorts bra
Det där med groparna begriper jag inte, speciellt inte eftersom dom skulle rikta upp undergolvet
Det är väl ett clic golv du har, så det är ju bara att plocka upp o fixa undergolvet så som du vill ha det. Det bör ju inte vara spec svårt, skicka gärna lite mer info så kan jag kanske se hur besvärligt det kan vara, jag kanske kan komma med några tips till dig
 
HEM2121 skrev:
Uppdraget var att rikta upp golvet och göra underabetet så som parkettgolvet fodrade. Instruktion fich han i handen och instr. fanns på flera språk i varje parkettpaket.
Senan finns det antal gropar mellan 6 mm-8 mm. Hur de bar sig åt är obegripligt då dessa gropar inte fanns tidigare.
Nästan obegripligt hur man kan hitta nån så dålig hantverkare, du tar nog priset :)
 
Tror inte man kan skylla allting på hantverkaren
Instruktioner om uppriktning skall göras finns inte i några parkettleveranser
Dessa måste beställaren ha ritat ihop i så fall, o det verkar på något sätt inte kanske gått fram ordentligt
Kan ju vara språkproblem, om beställaren nu kanske tagit någon i billigaste laget , vilka ofta inte är så bra på språket, men lämnar ofta billiga priser ( utan garantier)
I parkettbuntar finns det instr för läggning av parketten
Där det står tolerans på underlaget, buktighet, rek RF, värme med mera
Finns inte någonstans att det skall riktas upp till plan nivå

Jag håller på golvläggaren i detta fallet
 
H
Ja en seriös snickare bör väl veta hur man riktar upp ett golv eller skall man lära upp snickaren först menar du? Ja, i detta fallet hade det nog varit befogat, svensk firma, normal timpenning, tro mig det är en gåta hur de kunde få det värre än det var från början. Instruktion talar om vad som fodras/vilka förutsättningar som gäller för att man skall kunna lägga parkett på golvet. VIlken lutning och vilka svackor på golv som max tillåts för att anses som fackmannamässigt rätt utfört är klart och tydligt angivet i Svensk Byggnorm AMA också. Måtten är lite olika för olika typer av golv. Men anger materialtillverkaren hårdare krav så är det dessa krav som gäller.
Man anlitar en hantverkare för man tror att de vet hur de skall utföra arbete, att rikta upp golv och lägga parkett måste väl tillhöra baskunskaperna tycker man.
Ja, jag skyller på hantverkaren eftersom de utförde arbetet och de hade fått klara instruktioner.
Så jag kan nog inte med bästa viljan i världen skylla på någon annan än den firman :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
H
smiler skrev:
Nästan obegripligt hur man kan hitta nån så dålig hantverkare, du tar nog priset :)
De är inte svåra att hitta i storstadsområden :)
 
H
Nyttanvändarnamn3 skrev:
Tror inte man kan skylla allting på hantverkaren
Instruktioner om uppriktning skall göras finns inte i några parkettleveranser
Dessa måste beställaren ha ritat ihop i så fall, o det verkar på något sätt inte kanske gått fram ordentligt
Kan ju vara språkproblem, om beställaren nu kanske tagit någon i billigaste laget , vilka ofta inte är så bra på språket, men lämnar ofta billiga priser ( utan garantier)
I parkettbuntar finns det instr för läggning av parketten
Där det står tolerans på underlaget, buktighet, rek RF, värme med mera
Finns inte någonstans att det skall riktas upp till plan nivå

Jag håller på golvläggaren i detta fallet
Jodå, det står klart och tydligt i den instruktionen som ligger i dessa parkettpaket hur mycket Det max. för luta och hur stora max. svackorna får vara.
 
Redigerat:
Ja att det står hur underlaget ska vara , det vet jag
Tex jämnhet, buktighet, ca 2mm/ m
Men det står inte hur mycket det får luta ,
Det kan luta hur mycket som helst, det inverkar inte på slutresultatet så länge underlaget har den jämnhet fabrikanten föreskriver
Utan det med med att räta upp ett golv är något som beställaren i så fall får beställa
Så någonstans på vägen har det ju blivit fel i kommunikationen
Lite tråkigt förstås
Jag själv brukar påpeka för kunden att om man lägger direkt så är fortfarande lutningen samma
Sen är det upp till kunden att beställa avvägning o ev uppregling , eller vad som kan behövas
För att få ett plant golv, om man vill ha det

Vilken tillverkare var det av parketten ?
Jag skulle vilja läsa deras instruktioner
 
Redigerat:
H
Det kanske är olika hos olika fabrikikanter.
Om det står eller inte. Står det inte i de instruktioner som du har läst så är det AMA som gäller.
Då är det bättre att läsa AMA för den bör varenda hantverksföretag kunna. Begär inte att man skall kunna den utantill men om man inte kan skall man åtminstone kunna slå upp det och läsa för att se vad som gäller. Är man anställd skall arbetsgivaren ge den informationen och instruktionen så att arbete blir fackmannamässigt utfört.
 
H
Beroende vilket krav materialtillverkaren ställer
Är kravet hos materialtillverkaren lägre än AMA gäller, så gäller AMA
är kravet högre hos materialtillverkaren gäller materialtillverkaren krav.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.