tommib
Apropå varför man som kund inte frågar....
Hade en elektriker här för att ge offert på byte av elcentral. När den väl kom var den på 8-16 tim arbete + två centraler för sammanlagt 9000 - 11500 kr. Arbetskostnaden kan jag inte säga så mycket om men när jag räknade på central + apparater fick jag det till 6500 kr (endast hager, förutom centralen som är eldon). Efter att ha bett elektrikern om en specifikation på apparaterna hörde han aldrig av sig igen. Som kund står man sig slätt när större delen av elektriker inte vill befatta sig med ens arbeten när man är minsta lilla ifrågasättande. Det känns som att elektrikern tycker att han/hon har rätt till vinst på materialet också....
 
oceanis skrev:
Tror du verkligen att de hantverkare som verkligen vill lura sina kunder hänger här på BH?

Jag tror snarare att de hantverkare som lägger tid här på BH tillhör dom mer schysta.
Det här jag fullständigt övertygad om. Men, trots det så finns här personer som tycker att frågan "Vad kostar det?" ska tolkas "Vad är delsumman på rad 3 på fakturan?" och inte "Hur mycket pengar kommer du vilja ha av mig när jobbet är klart?"

:rolleyes:
 
tommib
hakan_o skrev:
Ja, tydligen bättre än de som har elavtal hos en elgrossist. Betalar själv 988 kr exkl. moms hos Storel för den omtalade dimmern i tråden.
Bara för att den nu finns att hitta på nätet för 1000 kr inkl. moms så får väl jag sälja dimmern med förlust till kunden då för nätet är väl det som är rättesnöret för vilka priser som skall tas ut, oavsett hantverkarens inköpspris.
Men det är klart, jag kan ju lägga timmar (obetalda timmar så klart) på att leta runt hos olika grossister och googla runt på nätet för varje pryl en kund skall ha så att jag verkligen får fram det lägsta priset som finns överhuvudtaget. Sen skall jag ju inte lägga på mer än 10% på inköpspriset heller. Som kompensation för det skall jag helst ha en nettotimkostnad också, gärna under 400 kr/tim för att "alla" (d.v.s. kunden) skall känna sig riktigt nöjd och inte bestrida fakturan. Bilkostnader, restid och administrationskostnader ingår i timkostnaden så klart. Eller täcks upp av det väl tilltagna påslaget på materialet.

Undrar varför alla inte protesterar i varje butik dom är inne och handlar i, mjölk, skor, bilreservdelar, bilar, kläder o.s.v. och ber att få se butikernas inköpspris för att sen tala om att man bara är beredd att betala inköpspriset plus ett påslag på 10%. Allt annat är ett oskäligt ockrande.

Jag förstår hur du tänker, klart du ska ha betalt om du sitter och letar billigaste delarna till kunden. Men varför kan inte jag som kund leta själv? Det är inte så svårt att gå in på Elbutik.se och kolla vad delarna ska kosta. Jag har själv gjort det en gång till elektriker och helt enkelt frågat vad han ville ha (Garo) och sedan köpt in det. Lite sura miner men bra mycket billigare prylar. Det mesta man köper är ju inte så komplicerat (vägguttag, brytare, dvärgbrytare, jfb...) och håller man sig till kända märken så är det samma saker som på Ahlsell/Selga/Electroskandia...
Visst, det är kanske så att kunder har orimliga önskemål på vad som ska kopplas in men jag personligen tycker att jag har rätt bra koll på vad som är ok (och skulle ha ännu bättre koll om ni publicerade era standarddokument som vvs-branchen gör) och vill inte köpa skit. Däremot vill jag inte heller betala 100% påslag för att en elektriker ska köpa in sakerna åt mig. Det är jämförbart med att säljaren på Elgiganten skulle lägga på för sina tjänster som säljare när jag köper en ny TV.

Angående timpriset vill jag hellre ha en ärlig uppskattning av vad det tar och ett dyrare timpris som stämmer, än en resa till grossisten för att köpa två kabelkanaler (har hänt...), som sedan inte användes.

Skulle jag bara få tag på en elektriker som är vettig och framför allt litar på mig skulle jag gärna betala bra mycket mer än 400kr/tim och sedan köpa materialet själv...
 
Redigerat:
tommib skrev:
Det känns som att elektrikern tycker att han/hon har rätt till vinst på materialet också....
Varför skulle inte elektrikern ha rätt till vinst på materialet ??

Jag utgår ifrån att du inte själv jobbar och lånar ut pengar gratis. Även en elektriker har en kostnad för inköp, materialhantering, garantier, lagerhållning, kassation etc

Sen är det en annan sak hur stort påslaget skall vara men det är väl ganska självklart att om elektrikern skall hålla material så måste han/hon lägga på ett påslag.
 
tommib skrev:
Apropå varför man som kund inte frågar....
Hade en elektriker här för att ge offert på byte av elcentral. När den väl kom var den på 8-16 tim arbete + två centraler för sammanlagt 9000 - 11500 kr. Arbetskostnaden kan jag inte säga så mycket om men när jag räknade på central + apparater fick jag det till 6500 kr (endast hager, förutom centralen som är eldon). Efter att ha bett elektrikern om en specifikation på apparaterna hörde han aldrig av sig igen. Som kund står man sig slätt när större delen av elektriker inte vill befatta sig med ens arbeten när man är minsta lilla ifrågasättande. Det känns som att elektrikern tycker att han/hon har rätt till vinst på materialet också....
Det är materialpåslagen som gör att firmorna överlever, inte timdebiteringen på 4-500. Jämför med konsulter i olika varianter, där ligger timpriset på 700-1000 kr.
Självklart har elmojen rätt till vinst på materialet, likväl som bagarn har rätt till vinst på bullarna,
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Varför skulle inte elektrikern ha rätt till vinst på materialet ??

Jag utgår ifrån att du inte själv jobbar och lånar ut pengar gratis. Även en elektriker har en kostnad för inköp, materialhantering, garantier, lagerhållning, kassation etc

Sen är det en annan sak hur stort påslaget skall vara men det är väl ganska självklart att om elektrikern skall hålla material så måste han/hon lägga på ett påslag.
Självklart är det inget konstigt med det, men det som oftast nämns i liknande trådar är ju pålägg som inte på något sätt speglar eller har med denna delen att göra. Bättre att göra reda för sitt jobb direkt enkelt och entydigt, tror inte det är något problem att motivera sitt pris i alla delar om man inte försöker "lura" uppdragsgivaren.

Det som förvånar mig mest är alla hantverkartrådar där man verkar utgå från någon universell sanning kring vad denne ska "få ut" och sen dividera ner och dölja detta in absurdum bland prislistor, %, fordon, verktyg etc. Vad en skicklig, engagerad, kunnig person tillför av mervärde betalar jag gärna för om det skulle behövas, inte ett åbäke som på min bekostnad (pga slapphet, ingrodd vana, dålig planering mm) åker till Ahlsell och äter frukostbulle eller i dessa dagar jultallrik.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Christian Karlsson skrev:
Hej!

Finns ett antal trådar i ämnet redan, men kände att jag ville skriva av mig lite med.

Haft en elektriker hemma hos mig i samband med en köksrenovering, elektrikern togs in efter rekommendation av snickaren och gjorde allt för löpande kostnad, inga maxpriser etc diskuterades innan då det var ett mindre antal timmar, och jag köpt in de dyrare grejerna själv (spot + trafo till belysning i köket)

Nöjd med arbetet som han gjorde, hyfsat omfattande arbete och han hade möjlighet att komma med ganska kort notis. Även skapligt billig för att vara elektriker (400+moms)

Det som snickaren glömde meddela var att elektrikerfirman låg 8 mil bort, vilket resulterade i runt 25% påslag på antal timmar för restid. Men då de la på det hela på arbetstiden så blev även det en mindre kostnad, och det är väl egentligen mitt problem som inte frågade var de kom från, utan litade på snickarens rekommendation. Totaltiden låg på 27h ink restiden, kändes lite saltad utifrån de dagarna han var där och vilka timmar (jo jag vet att det avrundas uppåt)

Men nöjd med jobbet, så inget att orda om egentligen.

Det som däremot sticker lite i ögonen var efter att jag efter många om och med och ett par veckors tid fick en specificerad faktura efter att tjatat en hel del på dem (ganska naturligt att man vill ha en specad faktura när man kör på löpande, och inga bekymmer att få det direkt från snickaren och röris som gjorde jobben)

Jag inser såklart att de har ett påslag. Dock ganska varierande påslag på de olika sakerna , från tex 40% på 45 graders uttag, till 150% på 1-vägs uttag. Egentligen inget att orda om, ju billigare saker desto mer påslag kan man tänka, då det är materialhantering för elektrikern med.

Det som sticker lite i ögonen är en krondimmer som de installerade. Vet att jag och elektrikern pratade lite om vad det blir för lösning, och även om han inte erkänner det i efterhand var jag ju lite intresserad av vad det skulle kosta, och han nämnde att det borde inte kosta mer än 8-900 med lösningen med krondimmern, men detta var muntligt.

Blev därför lite förvånad när jag äntligen fick den specificerade fakturan och de tar 1940+moms för 1 st krondimmer.

Det fina är att de skrivit upp numret på dimmern på fakturan, och iom att min lillebror är elektriker på annan ort, så kollade han upp dels vad det är för dimmer, och dels vad hans företag tar för den ut till kund.

Dimmern är en 2x200W/VA VIT EXXACT med nummer E1370611, kostar runt 850-950:- på nätet för en privatperson att köpa. Min lillebrors firma tar 1200:- ink moms och påslag ut till kund, och köper in den för 583+moms till företaget.

Ringde till elektrikern och bad han förklara då jag trodde han hade råkat skriva en etta för mycket framför, men enligt han är det ett rimligt pris, ett pris som jag kan kolla med "alla" elektriker och få fram samma pris även från dem. Ett pris som de måste ta för att kunna utföra garantireparationer inom 2 år på den. Efter lite dividerande så gick han med på att dra av 500:- på priset för den och skulle skicka ny faktura.

Tyckte det var lite märkligt, och enligt en person som min lillebror pratade med (han har bara hand om nyinstallation och inte faktura eller garantirep etc) så får grossisten stå för både ny dimmer och arbetet det tar för elektrikern att byta en dimmer om den skulle gå sönder.

Så frågan är då om jag skall acceptera deras bud med 500:- mindre, trots att det är ett ockerpris enligt en del andra elektriker som min lillebror pratat med, och trots att han nämnde en summa som var mindre än hälften muntligen innan monteringen.

Eller ska jag bestrida? Kan jag köpa en ny själv och kreditera elektrikern med, och undanbedja mig garantirep på just den produkten?
Redan svarat i Elfelforumet på Facebook men kan svara här med.. Det är ocker och inget annat.. Är elektriker själv med företag och listpris tittar jag inte ens på.. Mitt netto plus påslag är det som gäller 5-40 procent.. Det högre värdet är det när det är special som kräver beställningsarbete, frakt mm.
 
  • Gilla
leby och 5 till
  • Laddar…
Varför begär ni inte att få skriftligt på mat.kostnad, ev.reskostnad, timpeng o.s.v.???
Det finns färdiga formulär t.ex. Hantverkarformuläret-09.
 
tommib
Oceanis:
Jo, klart elektrikern ska ha kostnadstäckning för lagerhållning/inköp av varor. Kanske skäligt att ta ut en del vinst också, speciellt när man måste hjälpa kunden med vad som ska installeras. Mitt exempel gällde en kund (jag) som vet exakt vad jag vill ha och gärna köper in det själv.

Fotografen:
Om firmorna överlever på materialpåslagen kanske man bör se över sin affärsmodell. Jag skulle egentligen inte ha något emot att betala 700 kr/tim för en elektriker men då skulle jag också vänta mig att han med ABL själv kommer hem till mig och inte någon lärling som knappt vet vad som är fram och bak på hammaren. Då förväntar jag mig också effektivt arbete och inte prat i telefon halva tiden. Tyvärr vet jag hur konsultbranschen fungerar så de som debiterar 1kkr/tim är inte direkt bättre men i en drömvärld så....
Hos bagaren är bullarna produkten. Hos elektrikern är (i teorin) kunnandet produkten. Själva arbetet skulle jag precis lika gärna göra själv, men jag får inte. Som med konsulter handlar det mycket om att skydda sin egen bak om saker plötsligt går åt det bruna hållet.

GK100:
Exakt så. Ge mig ett timpris som täcker dina kostnader. Är du tillräckligt bra så betalar jag gärna det för att få ett arbete utfört enligt normer och mina önskemål. Planering och projektering förväntar jag mig ska fungera om jag betalar för det. Jag ska inte behöva stå för restid till grossist om jag tydligt specificerat vad som ska göras.

Däremot håller jag med de hantverkare som pga slarv/okunskap/mm hos kunden behöver åka och byta felaktiga saker eller köpa extrasaker för att kunden inte förstått vad som behövs. Då får man som kund stå den kostnaden.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Jag blir alltid förundrad över det eviga tjatet om att man "måste" lägga på hundratlas procent för att täcka kostnaden för garantireparationer. Jag skulle faktiskt inte vilja köpa material som är så dåligt att det förväntas gå sönder flera gånger under garantitiden.

Det vore intressant att höra från en seriös elektriker hur vanligt det är med garantijobb som beror på materialfel? Personligen har jag aldrig sett ett elfel som upptäder under de första 2 åren som berott på trasig material. Det brukar vara felkopplingar, glappkontakter, fel materialval (typ fel dimmer till elektronisk trafo osv.).
 
  • Gilla
Christian Karlsson och 4 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Fotografen:
Om firmorna överlever på materialpåslagen kanske man bör se över sin affärsmodell. Jag skulle egentligen inte ha något emot att betala 700 kr/tim för en elektriker men då skulle jag också vänta mig att han med ABL själv kommer hem till mig och inte någon lärling som knappt vet vad som är fram och bak på hammaren. Då förväntar jag mig också effektivt arbete och inte prat i telefon halva tiden. Tyvärr vet jag hur konsultbranschen fungerar så de som debiterar 1kkr/tim är inte direkt bättre men i en drömvärld så....
Hos bagaren är bullarna produkten. Hos elektrikern är (i teorin) kunnandet produkten. Själva arbetet skulle jag precis lika gärna göra själv, men jag får inte. Som med konsulter handlar det mycket om att skydda sin egen bak om saker plötsligt går åt det bruna hållet.
Jag håller med.
Jag skrev bara hur det är, inte att jag tycker det är bra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag blir alltid förundrad över det eviga tjatet om att man "måste" lägga på hundratlas procent för att täcka kostnaden för garantireparationer. Jag skulle faktiskt inte vilja köpa material som är så dåligt att det förväntas gå sönder flera gånger under garantitiden.

Det vore intressant att höra från en seriös elektriker hur vanligt det är med garantijobb som beror på materialfel? Personligen har jag aldrig sett ett elfel som upptäder under de första 2 åren som berott på trasig material. Det brukar vara felkopplingar, glappkontakter, fel materialval (typ fel dimmer till elektronisk trafo osv.).
Vad var det nu du hetsade upp dig på för det är väl ingen idag som påstått något sådant eller..... ??;)
 
Redigerat:
evertb skrev:
Varför begär ni inte att få skriftligt på mat.kostnad, ev.reskostnad, timpeng o.s.v.???
Det finns färdiga formulär t.ex. Hantverkarformuläret-09.
För då kommer det inte dyka upp någon elektriker serrö.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är väl rätt lätt att räkna ut varför elektriker och rörisar kör med feta materialpåslag. Helt enkelt för att de kan, för att de inte håller på med välgörenhet, och för att kunderna inte kan göra en prisjämförelse på den delen av priset för jobbet utan en massa besvär. Timpriset är det enda som är lätt att jämföra.

I slutändan tror jag inte man behöver bli särskilt upprörd. Rörisar och elektriker lever ungefär samma svenssonliv som alla andra.
 
Fotografen skrev:
Det är materialpåslagen som gör att firmorna överlever, inte timdebiteringen på 4-500. Jämför med konsulter i olika varianter, där ligger timpriset på 700-1000 kr.
Självklart har elmojen rätt till vinst på materialet, likväl som bagarn har rätt till vinst på bullarna,
Som sagt, konsulten kan ta 700-1000 kr/tim och det är accepterat. Men elektrikern börjar bli "dyr" när han tar +400 kr av privatpersoner...och privatpersonerna vill gärna köpa in materialet själv.
Tror jag skall ta med mig lite mjöl till bagaren nästa gång och ge honom och be honom baka billigare bullar till mig. Likaså nästa gång jag åker taxi skall jag ha med mig en dunk bensin som jag skall be att få slå i bensintanken och sen vill jag ha en betydligt billigare resa utförd.


tommib skrev:
Skulle jag bara få tag på en elektriker som är vettig och framför allt litar på mig skulle jag gärna betala bra mycket mer än 400kr/tim och sedan köpa materialet själv...
Fast köper du in en konsult så accepterar du 700-1000 kr/tim för kunnandet? Där finns inget material att köpa in själv.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.