Enda gången osten möglade i min kyl var när den var trasig och betydligt varmare än jag trodde. Kylen alltså, inte osten. :)
 
Ostar möglar när de börjar bli gamla. Inte om man har mögel i väggarna.
Mögelsporer finns precis överallt i vår omgivning, även i kylen.
 
Hej, vi har exakt samma problem hos oss, hittade du vad som orsakade problemen???
 
Faktiskt inte men jag tycker det blivit bättre denna höst. Det är ingen av oss som mått dåligt utan det är bara lite snuva och nysningar i ibland. Är lite inne på att det är ovana vid frånlufysventilationssystemet dvs den direkta tillförseln av uteluften i tilluftsdonen men jag vet inte. Förut hade vi i alla fall ett hus med självdrag. En annan teori är att vi känner av förra ägarens hund en aning. Tycker dock ingen av teorierna håller riktigt :) Vad har ni för hus och ventilation och vad har ni för symptom?
 
Vi hade frånluftsvärmepump, bytte till fjärrvärme 2011, har mekanisk frånluft som ventilation. Har köpt pollenfilter till våra Fresh, de byter vi en gång per år. Huset är ett Älvsbyhus från 2009. När vi köpte huset hade vi en vattenskada som åtgärdades. Det tog ganska lång tid innan vi märkte av att en av rören hade läkt, då gjorde Polygon någon slags behandling i hela krypgrunden som dödar allt levande, ifall det skulle funnits mögel. Dock såg det bra ut i virket.
Symptomen är att vissa av oss nyser en eller två gånger om dagen. Själv är jag också lite inne på ventilationen, kan det vara så att man inte är van eller skulle man kanske behöva ett extra luftintag, jag vet inte.
 
Hur länge har ni haft symptomen?
Mina pollenfilter var som sagt svarta när vi flyttade in så de är bytta. Jag har även haft sotaren här och rengjort ventilationen. Både frånluftsdon och rör. Tyckte att vi var snudd på symptomfria under sommaren när det var lite fuktigare luft. Det kan å andra sidan bero på att man vädrade oftare. Jag tycker som sagt att det är lite bättre och vi mår bra annars så jag kommer nog att avakta och se om det blir bättre. Man kan ju göra luft och dammanalyser om man vill veta vad det kan bero på. Har du funderat på det?
 
Vi har haft problemen efter att vi bytt till fjärrvärme, då la man till en motor som sköter ventilationen. Jag misstänker att det har med det att göra, dock är jag väldigt osäker. Under sommaren har vi inga problem, då har vi dock fönstren öppna dygnet runt. Vi har även funderat på att göra luft o dammanalyser, dock har vi ännu inte kommit så långt att göra det. Kanske det är ett alternativ.
 
Noja. Det är mitt svar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är det verkligen noja. Kommer hem från jobbet, efter en timme nyser jag, är inte förkyld, nyser ingen annanstans. Detsamma gör min fru och ibland mina barn. Vi städar, dammsuger, dammtorkar, har en luftrengörare som går hela tiden, ändå sker detta. Vi har en skinnsoffa som inte dammar, vi håller huset rent, mattorna tar vi ut för att piska dom varannan vecka. Nåt är det iallafall men kan inte förstå vad det skulle kunna vara, Misstänker ventilationen då problemen började egentligen då vi bytte till fjärrvärme.
 
Nej, klart det inte är noja. Jag har bott i 2 andra villor utan att vara nojjig i sånt fall :) Det är antagligen inget farligt heller eftersom vi mår bra annars.
Vad har ni för typ av hus? Ålder, fabrikat, grund? Vårt hus är från 2000 och är modulbyggt i fabrik. Frånluftsventilation med en massa tilluftsdon. Krypgrund som är hur torr och fin som helst. Samma med vinden. Huset verkar torrt som fnöske överallt jag kollat och det luktar inget konstigt någonstans. Märker heller ingen skillnad i olika delar av huset vlket man borde gjort om det varit en lokal mögelskada. Nä, jag vet inte. Skumt är bara förnamnet :)
Funderar ändå på förra ägarnas hund och att damm och allergener bakom exempelvis element lossnar nu under höstennär de står på men det är ju bara spekulation. En annan fundering är ju att det i hus med bra frånluftsventilation blir mycket rörelse på luften och därmed mycket rörligt damm. Utan mekanisk frånluft slägger sig mer på golv och möbler och kan städas bort. Men då borde ju fler ha desa problem. I princip alla nya hus har ju mekanisk frånluft.
 
Vi har samma problem! Sedan vi flyttade in för ett år sen är ffa jag lätt irriterad i ögon och luftvägarna i hemmet som snsbbt försvinner på jobbet. Bor i villa byggd 2002. Lättbetong i ytterväggarna. Platta på mark. Ftx - ventilation. Har misstänkt den senare som orsak men varken filterbyte, rengöring av alla kanaler eller injustering har hjälpt. Inga konstiga lukter, om något så luktar det fortfarande "nytt"när man kommer hem. Har funderat på om jag är överkänslig för något i inredningen så som låga halter formaldehyd från spånplattor o dyl, men har inget säkert svar.

Irriterande när man inte finner någon orsak.
 
Ja, hur felsöker man nåt sånt här tro?

Ingen av er som testat att stänga av frånluftsventilationen i några dagar för att se om det gör någon skillnad?
 
O
Vixen skrev:
Vi har samma problem! Sedan vi flyttade in för ett år sen är ffa jag lätt irriterad i ögon och luftvägarna i hemmet som snsbbt försvinner på jobbet. Bor i villa byggd 2002. Lättbetong i ytterväggarna. Platta på mark. Ftx - ventilation. Har misstänkt den senare som orsak men varken filterbyte, rengöring av alla kanaler eller injustering har hjälpt. Inga konstiga lukter, om något så luktar det fortfarande "nytt"när man kommer hem. Har funderat på om jag är överkänslig för något i inredningen så som låga halter formaldehyd från spånplattor o dyl, men har inget säkert svar.

Irriterande när man inte finner någon orsak.
EFtersom du inte upplever det på jobbet...
Då får du fundera på vad som finns eller inte finns på jobbet....
spånskivor finns säkert på jobbet, så även med mdf och gips....
för att inte tala om plywood...

Jag tror faktiskt att det har en viss gnutta noja...
För om man börjat oroa sig eller fundera på en sak, då är det stor risk att det fastnar i ens undermedvetna....
 
Redigerat:
Vi har kommit fram till följande:

Det har att göra med den mekaniska frånluften. Eftersom man skapar ett undertryck så dras damm och partiklar från krypgrunden upp till huset. Därför kommer vi att installera en Acetec PD 250 sorptionsavfuktare till krypgrunden. Med hjälp av denna skapas ett undertryck och all damm och fukt blåses ut från grunden vilket medför en bättre miljö.

Har skickat förfrågan till ett företag om de kan installera denna... kan meddela senare hur det gick och vad resultatet blev.
 
tänk bara på att placera utblåsningen från krypgrunden långt bort från inluftsventilen.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.