Ja det är ingen leksak direkt...
Det är en 50mm axel som jag svetsat på 8 bitar väghyvelstål på så jag fick en rotor på 150mm med 8 vassa tänder på.
Detta sänkte jag ner i ett grov väggigt 120*80mm fyrkantrör om jag minns rätt. Grova koniska lager. 80kg svänghjul och en 4kw motor. 1000rpm. Motorstyrkan är faktiskt ganska oviktig då jag ofta körde den Y-kopplad och den ger då ca 1,5kw skulle jag tro. Kör man grovt (runt 40mm i rot) och långt (ca 4meter) så kunde det stanna ibland och då höll inte de 10A säkringar vi körde på i D-läget. Det är den lilla rotordiametern och den tvära vinkeln över 35mm som tar energi. Annars äter den allt utan protest. Den drar och matar själv så det gäller att inte hålla i grenarna för då följer man med !
Lika fort som man säger "Braap" tar den en risruska på några meter. Men den har en stadig inloppstratt längre än en armlängd så det ska vara hyfsat säkert. Svänghjulet är relativt slätt och bör inte vålla så stor skada . Tanken fanns att bygga in allt men det är som med allt annat , tiden räcker inte till. Även det elektriska är ett provisorium med en knapp för Y och en för D. (Mjukstart och körläge). Jodå jag har slagit på båda samtidigt...

flismaskin2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://youtu.be/W-1wt-2_Oaw
 
Redigerat:
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Den där brännarinsatsen är perforerad med ett hundratal 5mm borrhål. Totalt ovetenskapligt placerade men utfört med både hopp och tro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Helfrän tugg! Intressant!
 
Det jag tidigare funderat på är en liknande hack men som hackar lite längre bitar. Syrén, vide eller annat som växer 1 m på en sommar och finns lite överallt. Syrén har ju ca dubbla energivärdet mot björk men är ju svårt att jobba med då de är krokiga och "risig". Helt klart gillar jag dina idéer. Jag har hur mycket bränsle som helst runt gården. Gäller bara att tänka ut ett enkelt sätt att förädla det.
 
Jag har mycket ideer där... men jag tror vi lyfter ut det i en ny tråd.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Det jag har funderat på är om det går att begränsa effekten på pannan utan att tappa för mycket verkningsgrad. Jag har en calmar v33 och kan elda två fulla inlägg innan tankarna är sprängfyllda. Tänk om jag kunde fylla pannan ännu en gång och köra med begränsad effekt, 8-10 kwh. Jag tänkte om det gick att göra så efter en fullgaseldning när keramiken redan är varm. Man kanske kunde täcka över en del av hålen i keramiken med tjock plåt och strypa primär och sekundärluften. Kanske skulle flera tuber behöva pluggas för att inte tappa för mycket rgt. Tankar om detta?
 
Min ETA reglerar ner effekten. Brassar på ca 40 kW i början och sedan kan man ställa in så att ett börsvärde runt 12 kW eftersträvas. Riktigt bra för under svinkalla dagar brinner den närmare det huset drar.

Dyrare panna men klarar sig utan en stor jättedyr acktank i stället...
 
Vad exakt är det pannan gör när den reglerar ner effekten?
 
I princip varvar ner fläkten med bibehållet lambdavärde. Det är hela tiden ett samspel mellan Shunten i laddomaten, fläktens varvtalsstyrning och de lambdastyrda luftspjällen.
 
attachment.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.