Hej!

Finns ett antal trådar i ämnet redan, men kände att jag ville skriva av mig lite med.

Haft en elektriker hemma hos mig i samband med en köksrenovering, elektrikern togs in efter rekommendation av snickaren och gjorde allt för löpande kostnad, inga maxpriser etc diskuterades innan då det var ett mindre antal timmar, och jag köpt in de dyrare grejerna själv (spot + trafo till belysning i köket)

Nöjd med arbetet som han gjorde, hyfsat omfattande arbete och han hade möjlighet att komma med ganska kort notis. Även skapligt billig för att vara elektriker (400+moms)

Det som snickaren glömde meddela var att elektrikerfirman låg 8 mil bort, vilket resulterade i runt 25% påslag på antal timmar för restid. Men då de la på det hela på arbetstiden så blev även det en mindre kostnad, och det är väl egentligen mitt problem som inte frågade var de kom från, utan litade på snickarens rekommendation. Totaltiden låg på 27h ink restiden, kändes lite saltad utifrån de dagarna han var där och vilka timmar (jo jag vet att det avrundas uppåt)

Men nöjd med jobbet, så inget att orda om egentligen.

Det som däremot sticker lite i ögonen var efter att jag efter många om och med och ett par veckors tid fick en specificerad faktura efter att tjatat en hel del på dem (ganska naturligt att man vill ha en specad faktura när man kör på löpande, och inga bekymmer att få det direkt från snickaren och röris som gjorde jobben)

Jag inser såklart att de har ett påslag. Dock ganska varierande påslag på de olika sakerna , från tex 40% på 45 graders uttag, till 150% på 1-vägs uttag. Egentligen inget att orda om, ju billigare saker desto mer påslag kan man tänka, då det är materialhantering för elektrikern med.

Det som sticker lite i ögonen är en krondimmer som de installerade. Vet att jag och elektrikern pratade lite om vad det blir för lösning, och även om han inte erkänner det i efterhand var jag ju lite intresserad av vad det skulle kosta, och han nämnde att det borde inte kosta mer än 8-900 med lösningen med krondimmern, men detta var muntligt.

Blev därför lite förvånad när jag äntligen fick den specificerade fakturan och de tar 1940+moms för 1 st krondimmer.

Det fina är att de skrivit upp numret på dimmern på fakturan, och iom att min lillebror är elektriker på annan ort, så kollade han upp dels vad det är för dimmer, och dels vad hans företag tar för den ut till kund.

Dimmern är en 2x200W/VA VIT EXXACT med nummer E1370611, kostar runt 850-950:- på nätet för en privatperson att köpa. Min lillebrors firma tar 1200:- ink moms och påslag ut till kund, och köper in den för 583+moms till företaget.

Ringde till elektrikern och bad han förklara då jag trodde han hade råkat skriva en etta för mycket framför, men enligt han är det ett rimligt pris, ett pris som jag kan kolla med "alla" elektriker och få fram samma pris även från dem. Ett pris som de måste ta för att kunna utföra garantireparationer inom 2 år på den. Efter lite dividerande så gick han med på att dra av 500:- på priset för den och skulle skicka ny faktura.

Tyckte det var lite märkligt, och enligt en person som min lillebror pratade med (han har bara hand om nyinstallation och inte faktura eller garantirep etc) så får grossisten stå för både ny dimmer och arbetet det tar för elektrikern att byta en dimmer om den skulle gå sönder.

Så frågan är då om jag skall acceptera deras bud med 500:- mindre, trots att det är ett ockerpris enligt en del andra elektriker som min lillebror pratat med, och trots att han nämnde en summa som var mindre än hälften muntligen innan monteringen.

Eller ska jag bestrida? Kan jag köpa en ny själv och kreditera elektrikern med, och undanbedja mig garantirep på just den produkten?
 
  • Gilla
eric03 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller påslag på material har jag för mig att det normala är listpris(grossistens) + 10%. Problemet är bara att grossisten brukar ha rätt höga listpriser i förhållande till näthandlarna så du kan inte jämföra med dem.

Be din lillebror kolla upp vad Selga har för listpris på den dimmer.
 
Jag tror snarare att det normala är netto +10%. Listpriset på den där dimmern varierar från 1300:- till 2600:- hos grossisterna.
Med netto +10% så menar jag "elektrikerns" faktura från grossisten med ett påslag på 10%.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
noone70 skrev:
När det gäller påslag på material har jag för mig att det normala är listpris(grossistens) + 10%. Problemet är bara att grossisten brukar ha rätt höga listpriser i förhållande till näthandlarna så du kan inte jämföra med dem.

Be din lillebror kolla upp vad Selga har för listpris på den dimmer.
Listpriserna går upp till 1600+moms, men ska kolla om han kan se vad Selga har för exakt pris på det.
 
maah skrev:
Jag tror snarare att det normala är netto +10%. Listpriset på den där dimmern varierar från 1300:- till 2600:- hos grossisterna.
Med netto +10% så menar jag "elektrikerns" faktura från grossisten med ett påslag på 10%.
Får be brodern kolla upp det där igen, när han kollade sist så gick de upp till 1600, vilken grossist ligger på 2600?

Men det är grossisten som får ta smällen för arbetskostnaden på dimmern om den går sönder inom de första 2 åren, eller är det elektrikerfirman som får smällen?
 
Ahlsell har det högsta.

Det är grossisten som får ta smällen om installatören har köpt enligt ALEM 09
 
Detta med entreprenörer och prissättning.

Jag kan inte ktjl om vad som står där med vid löpande är det bättre att skriva avtal med: löpande räkning enligt självkostnadsprincipen och avtala om ett ent-arvode på säg 15%. Då tar E 15% på sina kostnader som redovisas med verifikation. Det är också bra att E skall använda rabbatbrev vid inköp av varor. Då betalar du inga listpriser. Detta är normalt förfarande i b2b
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Grossisterna och hantverkarnas upplägg är följande:

Grossisterna håller en hög prisnivå på listpriset på produkterna. Sedan ger de hantverkarna mycket kraftiga rabatter (50-90%) på listpriset.
När sedan hantverkaren säljer dimmern, eluttaget osv till kunden tar han/hon ut listpriset + ca 10%. När sedan kunden klagar över det höga priset så kan hantverkaren bara hänvisa till listpriset och att de "bara" lägger på 10% för deras omkostnader.
 
  • Gilla
muppenx och 9 till
  • Laddar…
Varför skall alla som känner att dom betalar för mycket,( blir blåsta) alltid komma efteråt med sina åsikter och tyckanden, dessutom till ett forum. Vore det inte bättre att ställa alla frågor innan till den eller dom det berör. Alltså skriva ner sina önskningar och begära att få dom prissatta = fastpris, eller estimerade = beräknade då får dom inte överstiga mer en 15%, men med utrymme för div tillägg som då måste avtalas för varje tillkommande arbetsmoment och prissättas med tillhörande material. Hantverkaren, vilken yrkesgrupp det nu handlar om spelar ingen roll, men då kan dom inte bara fakturera vad dom tycker är rätt, för då finns ett avtal i någon form. Där ingår även resor servicebil etc. det skall ingå i angivet pris, man måste inte ställa frågan om varifrån dom kommer det skall dom meddela i sin prisuppgift, men det förutsätter att man begär en prisuppgift före man anlitar någon på vad det kan kosta, att få ett visst arbete utfört ikl. allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Grossisterna och hantverkarnas upplägg är följande:

Grossisterna håller en hög prisnivå på listpriset på produkterna. Sedan ger de hantverkarna mycket kraftiga rabatter (50-90%) på listpriset.
När sedan hantverkaren säljer dimmern, eluttaget osv till kunden tar han/hon ut listpriset + ca 10%. När sedan kunden klagar över det höga priset så kan hantverkaren bara hänvisa till listpriset och att de "bara" lägger på 10% för deras omkostnader.
Det är ett felaktigt påstående, alla använder inte det upplägget.
Har man stora kunder som har koll på läget är det omöjligt att köra med det upplägget.
Jag har god insyn då jag jobbar med inköp och fakturering på ett stort företag i branschen.
 
maah skrev:
Det är ett felaktigt påstående, alla använder inte det upplägget.
Har man stora kunder som har koll på läget är det omöjligt att köra med det upplägget.
Jag har god insyn då jag jobbar med inköp och fakturering på ett stort företag i branschen.
Ok, fel av mig. Jag uttryckte mig kanske lite väl generellt. Inte alla använder det, men det är ett mycket vanligt upplägg mot privata kunder. De flesta (privatpersoner) har inte koll och framför allt har de inte samma förhandlingsläge som ett stort företag har.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Varför skall alla som känner att dom betalar för mycket,( blir blåsta) alltid komma efteråt med sina åsikter och tyckanden, dessutom till ett forum. Vore det inte bättre att ställa alla frågor innan till den eller dom det berör.
Men här frågade ju TS innan och fick en ungefärlig prisuppgift som sedan elektrikern inte vill kännas vid. Tyvärr är det knepigt med muntliga löften och ett enkelt tips är att använda sin telefon eller liknande och spela in den typen av samtal så slipper man diskussioner i efterhand. Det sparade oss mycket elände när vi byggde hus och vår entreprenör plötsligt inte ville kännas vid muntliga löften.
 
cecar33 skrev:
Varför skall alla som känner att dom betalar för mycket,( blir blåsta) alltid komma efteråt med sina åsikter och tyckanden, dessutom till ett forum. Vore det inte bättre att ställa alla frågor innan till den eller dom det berör.
Det är väl lysande att såna här erfarenheter sprids till allmänheten på ett forum likt detta så att folk blir medvetna om att det inte räcker att fråga "Vad kostar det?" utan att man måste fråga "Vad tar ni i timmen, vad kostar materialet och tillkommer det några ytterligare kostnader utöver det?" och att svaret dessutom måste vara skriftligt.

TS har redan lärt sig sin läxa.
 
  • Gilla
arbina och 18 till
  • Laddar…
Är det rätt dimmer så är slutpriset runt 1000 kr det normala priset. Annars kan du söka och jämföra.
http://www.pricerunner.se/sp/krondimmer-2x200w-va.html
Du kan vara tacksam att snickaren bara rekommendera elektrikern. Hade snickaren tagit jobbet som huvudentreprenör och tagit in elektrikern som underentreprenör så hade räkningen saltats med 15 % innan sluträkning skickats till dig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
maah skrev:
Ahlsell har det högsta.

Det är grossisten som får ta smällen om installatören har köpt enligt ALEM 09
Sant att det är grossisten som SKA stå för garantijobb. Dock är det inget som sker i verkligheten. Oftast får vi betalt för trasig produkt men inte för arbetstid o resor.
Kanske inte hör till diskussionen men jag ville bara flika in det.
 
  • Gilla
K_arlstrom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.