R
Jag har två badrum i huset. Det lilla badrummet funderar jag på att helkakla. Idag ligger där plastmatta. 3 av 4 väggar är gipsväggar, en av väggarna är av betong (yttervägg).
Badrummet har inbyggd vattengolvvärme.

1. Huset är byggt 1990 så jag antar att man inte får behålla brunnen? Finns instruktioner hur man bilar upp sådan och återställer med ny?
Vilka verktyg använder man för att bila upp?

2. Behöver man flytspackla golvet? Golvet är redan i betong och har idag ett inbyggt fall mot brunnen. Är de nån speciell brunn som lämpar sig för detta ändamål?

3. Material för att veta hur ytskiktet skapas, step by step?

4. Jag tänker mig lättlagda plattor, vilka plattor (storlek osv) bör man då ha för golv respektive väggar?

Tack på förhand.

Fann följande på nätet, kan det vara detta bjälklag jag har tro:
brunn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1) en bilmaskin, det är bara att börja köra på. Hyr en maskin på mellan 5 till 7 kg så är det rätt lagom. Börja sen bila runt brunnen tills du kommer ner. Hur mycket du behöver bila upp runt beror lite på vilken modell brunnen har. Var försiktig med avloppsröret så du inte skadar det och kolla i brunnen först så du ser om det går åt sidan eller neråt. Du kan behöva bila ut lite för att få tillräckligt med "spel" för att vrida/dra loss gamla brunnen. Vilken brunn du sen köper beror på var avloppsröret går ut!

2) Det beror på hur jämnt det är under plastmattan. Går det att lägga tätskikt behöver du inte flytspackla om det finns tillräckligt fall i hela badrummet. En brunn för ingjutning ska du ha.

3) Kolla på ett godkänt tätskikt, t.ex. Kiilto som även klarade SP's test nyligen. http://np.netpublicator.com/netpublication/n44142084

4) Är det första gången du kaklar så är det enklast med något i storleken 10x10 eller 10x15 eller nåt sånt. Mosaik på golvet är också rätt enkelt men jobbigare att lägga fog. På väggar fungerar nog uppåt 30x30 rätt bra och bäst om ni gillar "rustikt" med lite ojämna kakel, då syns inte lite ojämna kanter eller missade hörn. :)
Jag lade 30x90 cm plattor på väggen första gången jag kaklade och det blev väldigt många svordomar det men slutresultatet är inte helt illa ändå, så det går det också bara man är noggrann och tar det lugnt!
 
Ska det bli bra (Speciellt om man inte är van) är det helt raka och släta väggar som gäller!
 
R
Tack för svar.
Ska ta en bild på brunnen men den har en klämring och är ljusblå innuti :)
Här är en bild på den på följande sida:
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar

Jag har kaklat i kök tidigare, och ett golv till en bastu utan fall och brunn.

Men vad gör jag med mina olika väggar? Vad gäller?
 
Redigerat:
Betongytterväggen beror lite på om den är att klassa som "isolerad" eller inte. Kolla på Kiiltos instruktioner som jag länkade till. Det finns också diffusionsöppna tätskikt du kan använda på yttervägg men annars är det bara duschplatsen som ska ha tätskikt mot betongyttervägg.
Är det en liten väggyta som är yttervägg och duschen hamnar där är det bästa att lägga tätskikt på hela väggen.
Om huset är från 1990 har du högst antagligen isolering under plattan så tätskikt på golvet är givet.

Jag skulle byta till våtrumsskivor på väggarna och även lägga 40 CC (eller 45 om det är 90 breda skivor) för att få lite stadigare väggar. Det är inget måste, du kan använda gipsskivorna som är där men det är bra att byta till icke organiska skivor och då kan du även se så det itne finns något läckage eller något dolt problem bakom befintliga skivor.

Du kan lägga rollat tätskikt på golvet och väggen men eftersom du ändå måste ha folie på väggarna skulle jag lägga folie överallt, även på golvet.

Byt golvbrunn, det tjänar du på i längde och så slipper du nedslag på en ev. framtida besiktning vid försäljning eller vattenskada via försäkringsbolag.

Ta bilder på varje moment och på de produkter du använder. Spara kvitton på produkterna du köper och skriv ner batch-nummer på tätskikt. Då kommer försäkringsbolaget inte att kunna dra av för att det inte är fackmannamässigt utfört om det skulle hända något framtiden!
 
Tips, kolla på Unidrain, snyggare och enklare att montera
 
R
Den där Unidrain lär nog vara svårare att montera då den ska placeras längs med väggen i duschen.

Men i övrigt, de ska vara 45CC mellan reglar och på dessa sätter man våtrumsskivor på i hela badrummet?
Därefter lägger stryker man ett tätskickt och sen ska man dit med tätskiktspapper och sen tätkikt igen?

Vilken är en bra utbytesbrunn jämfört med den blå jag har idag?
 
R
Jag fann den här filmen på youtube. Den verkar ju fenomenal och visar alla projektdelar (förutom att jag inte ska gjuta fall oh att de inte visar en film ¨på hur man byter brunn). Nån som har en brunnsbytesfilm på nätet, länka gärna!
Momenten verkar hanterabara. En fråga, jag antar att våtrumskivor är dyrare än gipsskivor men hur är deras konsistens, kan man dra skruvar i skivorna bättre än i gipsskivor? Eller ska man "kottla" överallt?

Bauhaus säljer ett märke som heter Probau, jag förutsätter att man ska köra hela serien till tätskickt från samma tillverkare. Hur står sig Probau mot andra? Är de dyra/billiga finns de andra alternativ osv osv?
 
Redigerat:
R
Bauhaus säljer tre stycken märken, vilken är bäst och billigast, enklast att jobba med?
- Kiilto
- Knauf
- Probau

Sen undrar jag. Jag har ju en plastmatta idag och huset är från 1990. Under mattan har jag vattenburen golvvärme ingjutet. Hur gjorde man på 90-talet, har man fall i hela badrummet mot brunnen? Gjöt man med flytspackel ovanpå betongplattan? När jag tittar på ett par filmer där man bygger fall gör man bara fallet runt brunnen, i resten av badrummet gör man inget fall. Är det så man ska göra?
I mitt fall, behöver jag när jag dragit upp mattan flytspackla golvet? I min värld tänker jag att man redan gjort detta en gång i tiden och att jag helt enkelt bara ska göra betongen ren från lim och sen börja göra tätskickt?
 
Redigerat:
Du ska ha fall i hela badrummet, men fallet runt brunnen är större. Har du tillräckligt fall idag så att vatten rinner undan när du duschar o.s.v. så hade jag inte gjort något mer åt det utan bara som du säger, rivit upp plastmattan och på med tätskikt. Är inte badrummet väldigt stort hade jag satt folie överallt istället för att hålla på med olika lösningar.
 
R
falkn, jag antar att de byggt in ett fal i badrummet..? SKa lägga en kula på golvet i ena hörnet o se vart den tar vägen?
Badrummet är litet med en liten duschhörna och toalett.
Hur menar du med folie överallt? I vilken ordning och vilka tätskickt ska till på golvet?

Sen undrar jag, alla väggar gränsar mot andra rum och är gipsväggar så dessa löser man. Men en av väggarna är själva ytterväggen som är i betong. Hur bearbetar man denna vägg vad gäller våtrumsskivor osv osv? Ska knacka på väggen när jag kommer hem, de kanske satt en gipsskiva där med?

Sen vad säger du om de olika märkena jag radade upp:
Knauf, Probau, Kiilto? Vem är billigast och är enklast att jobba med och ger bäst resultat?!
 
Var det inte betongkonstruktion? Kör rollat då, folie är bökigt och blir inte tätare än rollat.
 
R
Golvet är betong ja (sen om de lagt flytspackel på betongen för att få fall vet jag inte, vet ej hur man brukar göra?).
Däremot är en vägg i betong och resten är gipsväggar.Men de kanske sitter gips på betongväggen också när jag tänker efter...Man borde väl ha satt en gipsvägg på betongväggen ändå tänker jag annars får man ju itne släta väggar att jobba med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.