D
Nu har jag bytt ut ventil 404 och den nya ventilen är betydligt (otroligt) mycket tystare än den förra och drar solenoiden mer beslutsamt mot ett ändläge, så jag är övertygad om att bytet har fixat problemet. Försökte bända upp den gamla spolen för att se hur dne såg ut inuti, men den verkade inbrottssäkrad...

Så nu är jag mycket nöjd (för att inte tala om vad min lika bra hälft kommer att bli när hon vågar lita på att maskinen fungerar).
 
  • Gilla
Otto Kulladal
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Nu har jag bytt ut ventil 404 och den nya ventilen är betydligt (otroligt) mycket tystare än den förra och drar solenoiden mer beslutsamt mot ett ändläge, så jag är övertygad om att bytet har fixat problemet. Försökte bända upp den gamla spolen för att se hur dne såg ut inuti, men den verkade inbrottssäkrad...

Så nu är jag mycket nöjd (för att inte tala om vad min lika bra hälft kommer att bli när hon vågar lita på att maskinen fungerar).
Härligt!
Nu får du byta nick till PRO_freak
 
Jag har precis samma fel på min siemens ca 3år. Har också löst det genom att öppna/stänga luckan för att den ska ta in vatten. Om jag inte

gör det börjar den räkna ner och

ett par min säger den att den är klar.
När jag öppnar luckan visas felkod
e24 alltså stopp i sil/tömning vilket
fel. Fick du också felkod?
 
E24, förmodligen stopp i avloppspumpen eller i avloppet under diskbänken.
 
Jag sitter här med en öppnad (dvs jag har tagit fram maskinen och tagit bort vänstersidan...) diskmaskin, felkod E15. Hittar inte mycket info om dessa nyare maskiner på nätet. Min maskin ser ut precis som DYI_freaks, dvs nyare (-12a) med vvx-paketet.

Problemet är att den inte tar in vatten. Precis vid avslutning av ett program började den låta (surra intensivt) och fortsatte göra så typ varannan minut även fast jag stängde av maskinen. Den var tömd när jag öppnade den efter att programmet avslutats.

Vad göra nu.....??
 
Redigerat:
Jag tror den har guckat igen. På sistone har det varit mycket kletigt fett i silen efter diskarna. Har rengjort och torkat efter varje disk på sistone, även kört med rengöringtabletter. Men nu så slutade den ta in vatten helt enkelt.

Vet inte var jag ska börja ens. Kanske måste ringa ett "proffs" på måndag. Eller köpa ny maskin. SURT eftersom den bara är 2 år och 3 månader......
 
Jahaja, vad ska man säga. Jag monterade ihop maskinen igen utan att ha gjort någon förändring.

Startade varmaste och längsta programmet med en rengöringstablett i. Hela programmet gick. Nästan. Nu när det är slut så vill inte programmet avslutas, maskinen står och försöker fylla på vatten men det går inte. Även fast jag stänger av den så fortsätter den. Felkod E15. Någon som kan hjälpa mig...?

Hela programmet går alltså, maskinen har låtit som vanligt. Men den vill inte avsluta programmet. Vad är detta?
 
A
Är det vatten ventilen du hör så att det inte är tömningspumpen?
E15 kan vara lurigt i bland.
Det kan ligga vatten på boten prova att tippa maskinen frammåt.
Någon vetat ha lyckats med att få madkinen att fungera genom att byta vvx.
Är det vatten i vvx när den försöker?
 
Det borde inte vara tömningspumpen, för när jag häller på en tillbringare vatten så pumpas det ut ur maskinen och det låter ok.

Hmm, så jag måste ta fram maskinen igen och tippa den alltså...? Den tippade nästan framåt igår, men bara en kort sekund. Det kom inte fram något vatten då så det lär inte vara översvämning i maskinen i alla fall.

Hur vet jag om det är varmvatten i vvx?
 
A
om pumpen går kan det ju vara att den inte tror att den är tömt om det nu inte är nått vatten i maskinrummet.

vattnet vvx kan nog inte anses vara varmt men nivån brukar man kunna se, det finns filmer på u-tube som visar tempona
 
Sorry, men jag fattar inte vad du menar....?
 
A
Om den står och pumpar hela tiden och det inte är överfyllnadskyddet som löst är det trolige nivåsystemet i maskinen som inte känner av att maskinen är tom, men oftast har det på något sätt kommit ner vatten på överfyllnadsskyddet.
Det krävs inte mycket vatten alls. Om du tippar den frammåt så kommer ev överfyllt vatten ut.

Vvx på sidan kan man se nivån i men temperaturen på vattnet är helt ointressant det blir vad det blir
Vill man se hur madkinen använder sig av den sk vvx kan man söka på youtube och de som har filmat
 
Ok, tack då hänger jag med :)

Jag ska helt enkelt göra som du föreslår och tippa maskinen framåt och se vad resultatet blir.

Här kommer en bild på hur det såg ut när jag kollade maskinen i lördags.

iPhonebilder 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte komma in i maskenen i nederkant på baksidan men det var mer eller mindre ett helgjutet plaststycke som jag inte kunde bryta mig in i. Kanske är något trick som måste till om man ska "in under maskinen"...?
 
A
Maskinen har hel botten
Vill komma in där så får man dela maskinen och ta bort plastbottnen
Det ser ju rätt rent ut förutom den gula plast masken , det är avluftningen för avloppsvattnet
Tveksamt om det har någon betydelse
 
E15 är som sagt att vatten hamnat på bottentråget (där det inte skall vara)
Du kan kolla efter vattenrester på den sida du lossat. Typ vitt spår av vatten.
Annars lossa så du kommer åt framifrån. Lossa ytterluckan och sen den avlånga plåten i nederkant. Då kan du lättare se in i maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.