F
Martenw skrev:
Men med det resonemanget du har, så om mot förmodan elpriset skulle skjunka till 15öre/kw så skulle vi alla plötsligt över en natt bo i passivhus/lågenergihus för att de inte kostar något att värma upp.......

Nej jag är med föregående talare, bara för att värmepumpen/ftx gör att antalet inpetade kw i ett hus är få, så "drar" husen fortfarande en försvarlig mängd. Och hustillverkarna behöver inte göra många förbättringar för att få ner driftskostnaden för den boende. Det hindrar tyvärr utvecklingen.
Det är inte alls det jag säger. Hur många mer eller mindre smutsiga kWh måste man peta in i huset är det intressanta. Sen skulle man inte kunna räkna hem vare sig isolering eller värmepumpar med ett pris på 15öre/kWh men det är trots allt en utopi. Klart man får tillgodoräkna sig sin COP-hävstång.
 
F
lat skrev:
@fsn
"Fast det blir lite löjligt att räkna på det sättet..."

Jag håller med dig, själv bor jag i ett 0-energihus!
Så länge jag eldar med ved så kostar värme & varmvatten mig ingenting! Det blir iofs en annan sak när jag av nån anledning kör på elpatronen, men det är som sagt en annan sak.

"Räknar man på ditt sätt så är det effektivaste att bygga skittjocka väggar och värmer man sen med direkt el eller en värmepump med COP 5 skulle sen inte spela nån roll."
Ja det effektivaste är att ha den optimala isoleringen ur LCC perspektiv och jo ur utsläpps synpunktkan det vara en stor skillnad och driftkostnadsmässigt så är det nog en stor skillnad på direktel och värmepump.
Men som någon påpekade, i ett passivhus så är det mycket tveksamt om det ur någon synpunkt lönar sig med en bvp!

Nu tror ju inte jag på passivhus vad det gäller 1-familjshus, eftersom värmeenergin måste komma nånstans ifrån (den uppstår inte av sig självt) och då måste man antingen vara många medlemmar i hushållet eller förbruka en hel del el på nåt sätt. Pratar vi kontor/flerfamiljs hus så är det en helt annan sak.
Jag tror dock starkt på låg-energi hus, bor själv i ett sånt med 245mm isol i väggar, +500 i tak samt flytande golv. Det betyder att om jag nu ska räkna med energiinnehållet i veden så gör jag av med c:a 65kWh/m2 på mina 235m2 huvudbyggnad inkl hushållsel. Installerade jag en bvp så skulle det sjunka drastiskt, utan att jag gjorde nåt åt huset, märkligt va???
Så du bor i ett lågenergihus, 65kWh/m2 OCH samtidigt ett nollenergihus. Hur producerar du 65kWh x 235 + hushållsel?

Isoleringsmässigt ser det relativt likt ut på våra hus. Jag har bara två skikts-isolering med 195 + 45 regel lambda 33 isolering så kanske lite mer köldbryggor, 500mm lösull (lambda högre, typ 37-40 skulle jag gissa på) och flytande golv 50mm cellplast som effektivt dödar köldbryggorna vid syllen. Under plattan är det ytterligare 200mm cellplast.

Flytande golv är en hit. Jag har termoelement ingjutna i plattan och den är relativt kall vintertid.

Däremot garaget som är delvis uppvärmt samt att jag värmer på det till 18 grader när jag är där och skruvar är uselt isolerat med bara 95mm reglar, 200mm takisolering och 200mm golvisolering. På det i princip korsdragsventilation.

Samma sak med källarförrådet som inte heller är nån höjdare. Garage och källarförråd värms med vattenburen fläktkonvektor på bergvärmen.

Håller på med en hemmabyggd FTX prototyp som jag skall installera i källaren så det blir snart bättre ekonomi på den. Har även prylar liggande för en enkel FTX till garaget men det är inte prioriterat. Skulle bara behöva hjälp med automatiseringen av mina hemmabyggda FTXer. Skulle vilja styra dom på relativ fuktighet och eventuellt temperatur.

Sen har jag relativt stora fönster på delar av huset, tex ett 6x2 meter stort skjutglasparti som trots att det står Hajom på det och kostade 3-4 månadslöner brutto så är det inte skiteffektivt med en hel del kallras trots förtätning i golvvärmen.
 
fsn skrev:
Så du bor i ett lågenergihus, 65kWh/m2 OCH samtidigt ett nollenergihus. Hur producerar du 65kWh x 235 + hushållsel?
Med utgångspunkt i det konstiga resonemanget om att värmepumpar sparar energi, eftersom man inte köper all energin, så kan man väl räkna på samma sätt vid ved-eldning??

fsn skrev:
Flytande golv är en hit. Jag har termoelement ingjutna i plattan och den är relativt kall vintertid.
? här är inte jag med. Vad menar du med termoelement ingjutna i plattan?? Har du temp.givare ingjutna för att se om värmen sticker nedåt eller vad? Vad har du för temp i plattan vid minus 20C

Jo jag har också mycket fönsterytor även om det bara handlar om traditionella 2-lufts fönster. Jag ville ha snygga fönster så det blev 2-glas energifönster som jag tror hette Elite tradition.
 
F
lat skrev:
Med utgångspunkt i det konstiga resonemanget om att värmepumpar sparar energi, eftersom man inte köper all energin, så kan man väl räkna på samma sätt vid ved-eldning??


? här är inte jag med. Vad menar du med termoelement ingjutna i plattan?? Har du temp.givare ingjutna för att se om värmen sticker nedåt eller vad? Vad har du för temp i plattan vid minus 20C

Jo jag har också mycket fönsterytor även om det bara handlar om traditionella 2-lufts fönster. Jag ville ha snygga fönster så det blev 2-glas energifönster som jag tror hette Elite tradition.

Nollenergihus skall väl producera sin egen hushållsel med och det gör man vanligtvis inte med en vedpanna vad jag vet?

Ja, jag har tempgivare ingjutet i plattan. Vet dock inte vad det är för temp vid -20. Kollade av temp första vintern några gånger men har inga loggar tillgängliga. Dom sitter där sen gjutningen då jag gjöt ett valv med lång spännvidd vid risk för nattfrost.
 
@fsn
rättar mig, minienergihus enligt normerna (det trodde jag inte).

Här är definitionerna (http://www.passivhuscentrum.se/sites/default/files/kravspecifikation_feby12_-_bostader_sept.pdf)

Passivhus:
Kortfattat kan denna teknik förklaras med att man bygger energisnålt genom att minimera värmeförluster genom klimatskalet, genom effektiv ventilation samt genom att tillvarata värme från de boende, elektriska apparater och instrålad sol. Detta innebär ett lufttätt klimatskal med extra tjock isolering samt fönster och dörrar med låga U-värden.
Grovt sagt 16W/m2 och 54kWh/m2 (ej el/vp) / 27kW/m2 (el/vp)

Minienergihus
Minienergihus är en kravnivå mellan kravnivån för Passivhus och BBR19, men med samma
kravmodell som för passivhus, vilket innebär att värmeförluster hålls på en väsentligt lägre
nivå än vad BBR19 medger.
Grovt sagt 21W/m2 och 74kWh/m2 (ej el/vp) / 35kWh/m2 (el/vp)

Nollenergihus
är passivhus som med hjälp av t.ex. solceller etc producerar lika mycket energi som de använder.

Plusenergihus
kan i grunden vara ett passivhus som producerar mer energi än de använder

Och här talar man alltså om både värmeförluster OCH tillförd energi.

Och jag uppfyller alltså Minienerginormen
Avseende värmeförlusten så har jag dimensionerat/i praktiken uppnått en värmeförlust på 20-25W/m2.
Och tillförda energi är alltså c:a 65 kWh/m2
 
  • Gilla
Janswan
  • Laddar…
lat skrev:
...
Och jag uppfyller alltså Minienerginormen
Avseende värmeförlusten så har jag dimensionerat/i praktiken uppnått en värmeförlust på 20-25W/m2.
Och tillförda energi är alltså c:a 65 kWh/m2
Vad menar du med
i praktiken uppnått en värmeförlust på 20-25W/m2
?
Det får du nog förklara. Tidsvariablen? Ytan gäller vad?

För övrigt tycker jag de där olika "definitionerna" på självförsörjningsgrad är rätt fåniga,
och verkar mest påhittade för att folk skall få känna sig duktiga.

Så kan t. ex. "nollenergihus" och "plusenergihus" nog aldrig klara sig utan utifrån tillförd energi.
Att man sätter upp solceller på taket innebär ju inte att man klarar kalla vinternätter utan att elda eller förbruka fjärrvärme eller elenergi.

Att huset sedan producerar ett överskott av elenergi på sommaren, när den inte behövs, tycker jag är ointressant.
Det är naturligtvis annorlunda i sydeuropa, där den elenergin kan användas till att driva AC.
 
matsa79
fsn skrev:
Passivhus har jag aldrig råkat på med bergvärme. Det är liksom inget passivgus då. Däremot passivhus som är beräknade för 5 personer och när mamma och barnen åker bort 5 dagar mitt i smällkalla vintern fryser pappa som en hund och det pumpar på så gott det går med direkt el. Dålig komfort är min erfarenhet.
Vi har ständigt 22 grader inne oavsett om vi är hemma eller borta. Om vi är ca 10 pers tex vid nyår och en massa ljus har temperaturen stigit till ca 23 grader. Vårt hus är väldigt värmetrögt så det tar lång tid att öka och minska temperaturen inne. Vi har nästan bott i vårt passivhus tre år och man har läst massa konstiga saker om passivhus men det är mest av folk som inte har koll, en del tror tom att det inte finns någon uppvärmning i ett passivhus och att man inte kan åka hemifrån på vintern. Enkelt så är ett passivhus samma som ett vanligt hus bara att det har mer isolering och att man är nogranare med att huset ska vara tätt.
 
KnockOnWood skrev:
Vad menar du med .
Allt står i länken jag bifogade.

Må så vara att du tycker definitionerna är fåniga, de är likväl de som gäller.

Kan inte se vad som är fånigt med självförsörjande, däremot kan jag kanske ifrågasätta om det är lönsamt ur både ekonomisk & miljömässig synpunkt att dra saker till sin spets.

Att man behöver spets de kallaste dygnen är väl inget konstigt, däremot så bör ju denna spets inte vara el eller fjärrvärme, eftersom vi då måste dimensionera dessa system på ett oekonomiskt sätt.

Anser du att man inte behöver energi på sommaren eller ? Det energiöverskott som uppstår kan användas av någon annan eftersom våra elsystem är så fiffigt ihopkopplade ;-} och då kanske man slipper producera den energin med miljömässigt sämre alternativ.
 
lat skrev:
Allt står i länken jag bifogade...
Nej, jag klarar tyvärr inte att leta upp denna uppgift, "i praktiken uppnått en värmeförlust på 20-25W/m2 "
i din länk, så du kan väl vara vänlig och tala om vad den betyder i sammanhanget.
Jag vill gärna förstå, men ibland behöver jag faktiskt hjälp :surprised:

Anser du att man inte behöver energi på sommaren eller ? Det energiöverskott som uppstår kan användas av någon annan eftersom våra elsystem är så fiffigt ihopkopplade
Det är klart att man behöver energi även på sommaren.
Så behöver säkert "nollenergihus" också lite el för att hålla kyl och frys igång under sommarnätterna.
Men att bygga upp ett system med intermittent, opålitlig elkraft som bygger på vind- sol- och vågkraft,
men som samtidigt kräver back-up av pålitlig baskraft i form av vatten- kärn- eller kolkraft, ser jag som resursslöseri. Hur "fiffigt" våra kraftnät än är ihopkopplade.
 
B
3850kWh sista 12 mån för värme och varmvatten. Gick ner kraftigt efter byte till ny cirkpump och ny FTX. 175m2 enplanshus utanför Göteborg
 
549 kWh under november.
Inklusive allt, brödrost, smörgåsgrill och varmvatten, ja allt :)

Det är faktiskt lite mer än förra årets november 514 kWh.
Kan ju bero på att jag blivit mer stillasittande efter en operation, och behöver mer värme :surprised:
 
matsa79 skrev:
Vi har ständigt 22 grader inne oavsett om vi är hemma eller borta. Om vi är ca 10 pers tex vid nyår och en massa ljus har temperaturen stigit till ca 23 grader. Vårt hus är väldigt värmetrögt så det tar lång tid att öka och minska temperaturen inne. Vi har nästan bott i vårt passivhus tre år och man har läst massa konstiga saker om passivhus men det är mest av folk som inte har koll, en del tror tom att det inte finns någon uppvärmning i ett passivhus och att man inte kan åka hemifrån på vintern. Enkelt så är ett passivhus samma som ett vanligt hus bara att det har mer isolering och att man är nogranare med att huset ska vara tätt.
Har ni ökad ventilation när ni har folk hemma då? Annars borde det rimligen bli varmare om ni har mycket gäster, bara att den temperaturen sjunker långsamt när alla åkt hem?
 
matsa79
bittle skrev:
Har ni ökad ventilation när ni har folk hemma då? Annars borde det rimligen bli varmare om ni har mycket gäster, bara att den temperaturen sjunker långsamt när alla åkt hem?
Nej, Som jag skrev så är huset väldigt värmetrögt. Vi skickar in ca 0.5liter luft per kvm/sek istället för vad normen säger min 0.35liter kvm/sek. En annan sak som jag tror (har inget belägg för det) är att all luft som sugs ut går i plattan och de rören har ingen isolering, då värms plattan sakta upp när vi har mycket folk som sedan avges när de åkt hem. Detta är endast mina egna spekulationer för jag trodde inte att huset skulle vara värmetrögt alls när vi flyttade in men jag hade fel. Vår ventilationsanläggning ska kunna återvinna upp till 96% av värmen men det är nog mest glädjesiffror jag tippar på att det max ligger på runt 85%.
 
matsa79 skrev:
Nej, Som jag skrev så är huset väldigt värmetrögt. Vi skickar in ca 0.5liter luft per kvm/sek istället för vad normen säger min 0.35liter kvm/sek. En annan sak som jag tror (har inget belägg för det) är att all luft som sugs ut går i plattan och de rören har ingen isolering, då värms plattan sakta upp när vi har mycket folk som sedan avges när de åkt hem. Detta är endast mina egna spekulationer för jag trodde inte att huset skulle vara värmetrögt alls när vi flyttade in men jag hade fel. Vår ventilationsanläggning ska kunna återvinna upp till 96% av värmen men det är nog mest glädjesiffror jag tippar på att det max ligger på runt 85%.
Men det blir varmare i luften medan de är på plats? ;)
 
matsa79
bittle skrev:
Men det blir varmare i luften medan de är på plats? ;)
Temperaturen kan stiga med någon grad vad jag har sett på innetemperaturen men har aldrig varit med om att det blir så mycket varmare att man måste öppna. Det är ju annars rätt så vanligt i ett vanligt hus när man mycket folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.