En Fibaro Dimmer... Z-wave som gäller och givetvis vill jag kunna bryta/sluta från båda ställarna såväl som via Z-waveprotokollet.
 
Är det korskoppling är det bara att göra om ena mellantråden till fas och den andra till tändtråd och sätta dimmern i "sista" brytaren i slingan. Sedan finns det olika sätt att koppla trappkoppling så blir olika lösningar..
 
power650 skrev:
Är det korskoppling är det bara att göra om ena mellantråden till fas och den andra till tändtråd och sätta dimmern i "sista" brytaren i slingan. Sedan finns det olika sätt att koppla trappkoppling så blir olika lösningar..
Har du lust att rita?
 
Skärmavbild 2014-11-22 kl. 15.09.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2014-11-22 kl. 15.09.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här?
 
Exakt.
 
Nja. Allt som kopplats in på S2 ska in på S1.

S2 är en virtuell knapp som inte kontrollerar utgången. Dessutom ska det in en fjäder i alla brytare.
 
Så hur ska det kopplas då? Inget på Sx utan allt på S1?

Vad gäller mono v.s. bistabilitet så är det en smak/funktionssak. Du kan ställa in parametrar för att ha bistabila, men dimmerfunktionen blir lite bökigare. I mitt fall är det förvisso ointressant med dimmer i en del fall, framför allt där just korskopplingen finns.
 
Fast kollar jag med Vesternet så har även de i en del skisser, jackat in på S2. Jag läser mig där till att S2 kan konfigureras att antingen fungera som en virtuell knapp, likt 1x3kW reläet, eller som en fysisk kontroll för den krets den är inkopplad till.

Har du själv några dimmers Nyfniken?
 
DrK skrev:
Så hur ska det kopplas då? Inget på Sx utan allt på S1?

Vad gäller mono v.s. bistabilitet så är det en smak/funktionssak. Du kan ställa in parametrar för att ha bistabila, men dimmerfunktionen blir lite bökigare. I mitt fall är det förvisso ointressant med dimmer i en del fall, framför allt där just korskopplingen finns.
Enligt skiss i #6 där flera brytare ligger parallellt kan det bara vara monostabilt. Och att lägga allt så mot S1 är väl ok i ditt fall och blir inte mycket tråd i rören heller.
 
Jag är som sagt ute efter att kunna koppla in, om möjligt, en dimmer på de ställen jag har trappbrytare samt min korridor där det även ligger en korsbrytare till två trappbrytare, med befintliga trådar. Såvitt jag hittills förstått så ska detta gå.

Men om jag nu hajar det rätt så är Sx inget annat än en "intern bygling" mellan L och Sx.
 
Ja Sx är samma som L och du kan välja metod för koppling mot befintligt på två sätt. Antingen fjädrar i brytarna och omkoppling till parallellt slutande mot S1 och monostabil eller befintlig utgående tändtråd till S1 inga fjädrar eller omkopplingar och bistabil.
 
Helt plötsligt ter sig allt matematiskt genomförbart med befintliga trådar.

Tack för hjälpen, folk!
 
Jag tänkte sätta in en Fibaro dimmerpuck i hallen här hemma. Har tre strömbrytare som går till samma taklampa (korsomkopplare och två trappomkopplare).

Känner mig lite förvirrad kring installationen och skulle uppskatta hjälp med hur jag ska koppla in Fibaropucken.

Har gjort ett elegant kopplingsschema med färgerna på de olika kablarna... Det är en äldre elinstallation. Lite osäker på om korsomkopplaren i diagrammet ska vara upp- och ned istället.

hall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.36.44 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.39.01 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.40.34 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag tittar tillbaka i tråden så tycker åtminstone jag att all information finns där. Dock en viktig ändring i #4 är att jag senare lärt mig att Sx == fas, dvs man behöver inte en speciell krets för Sx -S1, utan S1 (och S2) kan matas med fas (om det nu är sant, för vad är i så fall Sx till för???). Det underlättar betydligt då du slipper koppla om alla trappbrytare, utan mata in fas i ena änden och koppla andra änden till pucken.

I ditt fall behöver du alltså ta reda på var fas kommer in och var tändtråden går ut och placera fibaropucken på lämpligt ställe. Var kan jag givetvis inte säga något om, bara du vet hur det ser ut i ditt fall, hur många tändtrådar det finns och var de finns.

Om du t.ex har tillgång till fas, nolla och tändtråd till belysningen i en dosa så är det ett lämpligt ställe att placera pucken på, dvs det är denna dosa du bör leta efter. Det innebär att det finns en fas i dosan i andra änden så inga omkopplingar behövs, endast montering av fjäder i strömbrytarna så att de blir momentana. Saknar du någon ledare så behöver den dras fram. Är det nollan som saknas så kan det gå ändå beroende på vilken typ av belysningskällor du har, som nämnts i tråden, glödljus kan klara sig utan nolla till dimmern.

Om du tycker detta är obegripligt så be någon hjälpa dig att reda ut hur det ser ut hos dig. Du ska endast koppla in detta själv om du förstår hur det ska kopplas.
 
Jag tänkte sätta in en Fibaro dimmerpuck i hallen här hemma. Har tre strömbrytare som går till samma taklampa (korsomkopplare och två trappomkopplare).

Känner mig lite förvirrad kring installationen och skulle uppskatta hjälp med hur jag ska koppla in Fibaropucken.

Har gjort ett elegant kopplingsschema med färgerna på de olika kablarna... Det är en äldre elinstallation. Lite osäker på om korsomkopplaren i diagrammet ska vara upp- och ned istället.

Någon som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema och var Fibaropucken ska monteras?

hall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.36.44 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.39.01 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-03-07 17.40.34 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.