cpalm #131 : Det var precis det jag menade. Prata och godkänn först INNAN det har blivit svårt/dyrt/omöjligt att rätta till ev. fel !

För övrigt tycker jag att Johnsson 56 visst ska vara kvar i forumet, för han/hon har säkert mycket bra erfarenheter att dela med sig av. Jag tycker också att vi ALLA ska försöka tänka på vilken ton vi har och hur det kan uppfattas hos andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Betoz
  • Laddar…
C
HasseTeknik skrev:
cpalm #131 : Det var precis det jag menade. Prata och godkänn först INNAN det har blivit svårt/dyrt/omöjligt att rätta till ev. fel !
Jo, problemet är bara att om man endast avtalar att avvikelser skall stämmas av med kund (vilket ju egentligen är självklart) så är det inte i sig någon garanti för att så verkligen sker i praktiken. Med en formell besiktning kvitterar beställaren att det inte finns några potentiellt okända avvikelser innan det är för sent.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att jag just nu sitter med ett projekt där avtalet med entreprenören är klockrent men som ändå blivit en j-la pannkaka pga att dennes underleverantörer varken sett, läst eller verkar ha något intresse av att läsa entreprenörens avtal med kunden. De gör som "man brukar göra" och förväntar sig att kunden skall bli nöjd ändå.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Har man inte avtalat att golvbrunnen ska sitta exakt centriskt i duschplatsen så ÄR det ingen avvikelse, även om kunden trodde det.
 
C
Johnsson 56 skrev:
Har man inte avtalat att golvbrunnen ska sitta exakt centriskt i duschplatsen så ÄR det ingen avvikelse, även om kunden trodde det.
Jag är benägen om att hålla med om detta. Men om vi vänder på steken och låtsas att det är tydligt avtalat att golvbrunnen skulle vara centrerad så spelar det praktiskt sett ingen större roll i en situation som denna. Entreprenören skulle ändå aldrig gå med på att riva hela badrummet för ett 3 cm skönhetsfel.
 
Ja, det är klart, ska man låtsas som att saker har blivit avtalade så kan man ju klaga på vad som helst. Men den här tråden handlar till största delen om att golvbrunnen sitter fel, vilket den inte gör enligt gällande regler. Problemet är att efter 139 kommentarer så är det ingen som vill lyssna på det örat, utan fortsätter att tjata.
 
  • Gilla
LäsLus
  • Laddar…
O
Men bara för att den sitter rätt enligt de regler som finns innebär det inte att den sitter rätt för kunden.
Det går inte att gömma bakom regler och säga den sitter rätt för att den följer reglerna...
I TS fall så sitter den enligt de regler som finns men inte rätt enligt TS tycke. Trots allt är han kund.
Så eftersom den inte sitter rätt enligt kunden så måste det åtgärdas. Dock är det orimligt att kräva att hela badrummet görs om därför är en ersättning det som är mest korrekt...
Hade den däremot inte suttit enligt de regler som finns då hade det varit en annan situation... Då hade de fått göra om å göra rätt...
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men bara för att den sitter rätt enligt de regler som finns innebär det inte att den sitter rätt för kunden.
Det går inte att gömma bakom regler och säga den sitter rätt för att den följer reglerna...
I TS fall så sitter den enligt de regler som finns men inte rätt enligt TS tycke. Trots allt är han kund.
Så eftersom den inte sitter rätt enligt kunden så måste det åtgärdas. Dock är det orimligt att kräva att hela badrummet görs om därför är en ersättning det som är mest korrekt...
Hade den däremot inte suttit enligt de regler som finns då hade det varit en annan situation... Då hade de fått göra om å göra rätt...
Det måste ha hänt något de senaste åren, "Men bara för att den sitter rätt enligt de regler som finns innebär det inte att den sitter rätt för kunden.
Det går inte att gömma bakom regler och säga den sitter rätt för att den följer reglerna...

Ett helt unikt uttalande.Jag antar att du menar att "kunden har alltid rätt": Jag hade inte tänkt mig det såhär, så varsågod och gör om. Kostnaden kan väl inte bli mycket mer än ca 200 papp, det hade ni väl tagit med i beräkningen? Det är inte konstigt att priserna för bad/duschrum har rakat i höjden de senaste åren. I rest my case.
 
Redigerat:
Johnsson 56 skrev:
I rest my case.
Du missar ju poängen, förr i tiden gjorde man saker för att dom inte fungera. Idag har folk (för?) mycket pengar och byter tex ett fullt fungerade kök mot ett nytt.

Med ditt resonemang kan ju hantverkaren skippa göra något och bara fakturera. Menar din gamla plastmatta uppfyller ju reglerna så vi behövde inte sätta dit några klinkers.
 
Inom parantes nedan kommer förenklade förklaringar.

Antinge tog det 10 sidor att förstå och du då svarar med personangrepp, populärt alternativ bland de mindre belästa.


Eller så har du fortfarande inte förstått...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Har man inte avtalat att golvbrunnen ska sitta exakt centriskt i duschplatsen så ÄR det ingen avvikelse, även om kunden trodde det.
Börjar förstå varför du inte har fått en anmärkning på 300 badrum
 
Polos skrev:
Börjar förstå varför du inte har fått en anmärkning på 300 badrum
Snarare tvärtom?
 
Badrummet är nästan identiskt med vårat i en SMV som vi byggde för några år sen.

Några saker att anmärka på:

* Varför är inte badkaret placerat i det högra hörnet istället? Man står ju sällan upp i ett badkar av denna klass, och då spelar snedtaket mindre roll. Det gör dessutom att man enklare kommer fram till fönstret..

* Toaletten borde rimligtvis placerats måt vänstra väggen alternativt till höger om dörren. Vi hade själva samma dilemma och om vi hade placerat toan mot snedtaket var alternativen antingen att bygga ut en "låda", alt. en vägghängd toa, eller ett takfönster ovan toalett. Vi valde att sätta toan just till höger om dörren.

Om man bortser från att badrummet är väldigt märkligt planerat, så byggtekniskt är kklinkersplattorna inte så mycket att orda om, ser ut som att plattsättaren gjort det så bra det går, med tanke på golvbrunnens plancering. Det är dåligt att duschväggen går emot badkaret, och enda sättet att lösa detta är att flytta något, eller skaffa mindre grejor. Inget som ni borde få lida för.


Huvudproblemet verkar vara ett dåligt planerat badrum som inte maximalt utnyttjar rummets möjligheter, Tar man betalt för att planera ett badrum ska man ju förutsätta att detta görs professionellt. Det är inte lätt som "lekman" att förutsäga alla olika scenarios, sånt märker man först efter allt är färdigt och man flyttar in.

Att riva det känns tyvärr osm en orimlig åtgärd, däremot ett rejält prisavdrag borde vara på sin plats. Det ÄR dyrt att göra fel i badrum, frågan är vilket ansvar firman har när det gäller planeringsdetaljer, och inte utförande eller säkerhet?

/S
 
Problemet här är väl att TS inte vill nöja sig med ett prisavdrag, utan vill ha det ändrat...vilket inte någon, ens hansjälv, anser vara rimligt. Lite moment 22...
 
Jag har redigerat bort personangrepp från den här tråden.

Argumentera sakligt i fortsättningen, tack.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
O
Johnsson 56 skrev:
Det måste ha hänt något de senaste åren, "Men bara för att den sitter rätt enligt de regler som finns innebär det inte att den sitter rätt för kunden.
Det går inte att gömma bakom regler och säga den sitter rätt för att den följer reglerna...

Ett helt unikt uttalande.Jag antar att du menar att "kunden har alltid rätt": Jag hade inte tänkt mig det såhär, så varsågod och gör om. Kostnaden kan väl inte bli mycket mer än ca 200 papp, det hade ni väl tagit med i beräkningen? Det är inte konstigt att priserna för bad/duschrum har rakat i höjden de senaste åren. I rest my case.
Tråkigt att du missuppfattade mig... Jag kanske var lite otydlig....
Men har du inte hört talas om uttrycket kunden har alltid rätt? Förvisso inte helt sant, men man bör ha det som riktlinje om man jobbar med att sälja, oavsett om det handlar om att sälja in en hantverkstjänst eller något annat...
Om man inte förstår den riktlinjen så bör man nog inte jobba med ett serviceyrke...

Om jag förtydligar mig lite, vi utgår enklast från TS fall, där sitter inte brunnen rätt enligt kunden, men den sitter rätt enligt de regler som tydligen är de ända man behöver bry sig om.... inte huruvida kunden vill ha den där eller inte.
Min poäng var det att i ett fall som detta är det inte rimligt att göra om badrummet, utan kunden får nöja sig med en kostnadsersättning. Vilket jag tycker är korrekt.
Men om de hade placerat brunnen på en helt annan plats långt ifrån där TS sa att han ville ha den, vi säger framför dörren... (extremt, jag vet men tydligt) Även om den skulle placeras enligt de regler som finns och skall följas så måste man i detta fall enligt mig göra om och göra rätt. Även om den sitter rätt enligt de regler som finns... Man kan inte skylla allting på att den sitter enligt reglerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.