36 556 läst · 223 svar
37k läst
223 svar
Stor byggvarukedja vägrar åtgärda badrumsfel
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Huggan, jag har inte sagt att det är ok att duschen sitter så nära badkaret, det jag vänder mig mot är kravet på att hela rummet ska göras om, istället för att gå med på en ekonomisk kompensation. Det är det som är helt orimligt och det vet alla som kan något om byggbranschen. Sen vet jag inte var du får 30-40 cm ifrån, det handlar ju om 7 cm enl. Betoz.
Kan du inte berätta vilken firma du arbetar för så att jag, och de andra som önskar, kan få möjligheten att undvika en av de hantverkare som ger branschen dåligt rykte?Johnsson 56 skrev:Det finns massor av rötägg i den här branschen. De som gjorde det här jobbet tillhör inte dem. Däremot finns det numera otroligt många lekmän som tror sig kunna allt. Jag är övertygad om att det aldrig skulle hända i någon annan bransch. Jag hoppas som sagt, att företaget inte är så dumma att de går er till mötes, utan kräver er på den ersättning de har rätt till. Gå gärna vidare till domstol, så kanske vi kan få prejudikat som stoppar kunder som er.
Ett bra inlägg cecar. Som du påpekar verkar faktiskt två av TS problem bero på att man gjort en ritning som inte stämmer med verkligheten. TS kanske som köpare har ett ansvar att märka detta, men det bedrövliga är ju att den som ritat upp badrummet har gjort ett sådant slarvigt jobb.cecar33 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
elpaco, Tala hellre om vem du är så byggarna där du bor kan undvika dig. Jag har haft eget företag i över 25 år, är byggnadsingenjör och arbetade innan jag startade eget på ett av Sveriges största byggföretag som platschef. Jag har byggt om ca 300 badrum utan att få en enda anmärkning, så att påstå att jag ger byggbranschen dåligt rykte är otroligt oförskämt.
Var har jag missat inlägget om att det är TS ritning som är fel?
Vad jag förstått så har de fått hjälp att planera rummet enligt ritning men inte fått veta att taket är för lågt med väggens placering. Men om de hade fått veta det hade de själva hellre flyttat fram väggen eftersom den inte fanns där Från början.
Är det inte vad man betalar för?
Hade jag betalat någon annan ritat upp ett kök eller badrum till
mig hade jag blivit väldigt ledsen om det inte fungerade i verkligheten.
Vad jag förstått så har de fått hjälp att planera rummet enligt ritning men inte fått veta att taket är för lågt med väggens placering. Men om de hade fått veta det hade de själva hellre flyttat fram väggen eftersom den inte fanns där Från början.
Är det inte vad man betalar för?
Hade jag betalat någon annan ritat upp ett kök eller badrum till
mig hade jag blivit väldigt ledsen om det inte fungerade i verkligheten.
7 cm skulle det vara enligt ritning men det fanns 30-40 cm som kvar som istället är mellan handfat/dörr och handfat dusch som man kunde ta av. Det är det jag tycker är konstigt. När det finns så gott om plats i sidleds varför helt plötsligt får det inte plats. Då hade det ju varit bättre att ta 15 cm istället för att minska avståndet till badkaret.Johnsson 56 skrev:Huggan, jag har inte sagt att det är ok att duschen sitter så nära badkaret, det jag vänder mig mot är kravet på att hela rummet ska göras om, istället för att gå med på en ekonomisk kompensation. Det är det som är helt orimligt och det vet alla som kan något om byggbranschen. Sen vet jag inte var du får 30-40 cm ifrån, det handlar ju om 7 cm enl. Betoz.
Ändå har du tydligen en väldigt stor erfarenhet av jobbiga kunder? Kan det bero på att din självbild står ivägen för kompetensen?Johnsson 56 skrev:elpaco, Tala hellre om vem du är så byggarna där du bor kan undvika dig. Jag har haft eget företag i över 25 år, är byggnadsingenjör och arbetade innan jag startade eget på ett av Sveriges största byggföretag som platschef. Jag har byggt om ca 300 badrum utan att få en enda anmärkning, så att påstå att jag ger byggbranschen dåligt rykte är otroligt oförskämt.
Pumba skrev:
Jag har kollat upp dessa för mig nya ord, och har jag förstått rätt så kan jag beskriva det såhär:cecar33 skrev:
Avstånd mellan takstolarna har ett avstånd på ca 120cm mellan varandra. Hur takstolarna är placerade kan man se på ritningen i inlägg #45. De små rektanglarna längs ned på bilden visar var takstolarna är. Mellan takstolar finns det en golvbjälke. Om man tar takstolarnas som golvbjälke så är det alltså 60 cm mellan golvbjälkar. Man kan se att dessa inte träffar golvbrunnen. Sedan kan det ha varit så att de lagt extra reglar för att få den rekommenderade 300cc. I så fall har de ändå haft 100% kontroll över golvbrunnens placering. Någon förklaring har jag inte fått än och jag misstänker att de inte har någon bra förklaring för motivet.
Pumba skrev:
Vi har accepterat wc stolens positionering när det gäller att man ska kunna stå när man använder den. Men det vi inte accepterat är att det inte informerats oss i förväg för att då ha möjligheten att ändra väggens position när den inte ens fanns. Vi har inte heller accepterat att de flyttat den åt sidan.cecar33 skrev:
Det som inte stämmer kan ses i bilden på inlägg #45. Avstånd mellan duschen och badkar, toalettstolens placering och golvbrunnens offset.Pumba skrev:
Hej AnneFi, tack för förståndet. Jepp, det är mycket pengar och tid som vi lagt på. Kunden ska inte behöva läsa på om allt. Det är en tjänst som betalats.AnneFi skrev:
Hej Workingclasshero, tack för förståndet. Vi vill ju ha vår önskade badrum och inte någon annans. Det är inte så att vi skulle tvingat dem att göra något omöjligt. Det är så att vi inte fått den diskussionen och de har ändrat utan att fråga oss först.Workingclasshero skrev:
Då har du gjort ett bra jobb. Antingen har du aldrig gjort såna misstag som X gjort på vår badrum eller så har du inte haft jobbiga kunder som vi som kräver att få fel åtgärda. Hoppas att du inte hållit tyst om ändringar som äventyrat det estetiska karaktären i ett badrum och sedan försökt övertyga kunden med "men det fungerar ju".Johnsson 56 skrev:
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Vilken löjlig kommentar Enolf. Jag har ingen stor erfarenhet av jobbiga kunder. Jag skrev redan från början att det numera är vanligt att lekmän tror att de vet allt om hur man bygger, vilka krav de kan ställa etc. Det har kanske med de senaste årens TV-program om fuskbyggare etc att göra. Vi i byggbranschen vet t.ex. att man INTE kan jämföra ett badrum med en ny bil som någon sa förut.
Hmmm om man bygg över 300 badrum och inte misslyckats en ända gång? Det är omöjligt! Då har man antingen inte tagit emot klagomålen eller så har man helt enkelt inte byggt 300st badrum....Johnsson 56 skrev:Vilken löjlig kommentar Enolf. Jag har ingen stor erfarenhet av jobbiga kunder. Jag skrev redan från början att det numera är vanligt att lekmän tror att de vet allt om hur man bygger, vilka krav de kan ställa etc. Det har kanske med de senaste årens TV-program om fuskbyggare etc att göra. Vi i byggbranschen vet t.ex. att man INTE kan jämföra ett badrum med en ny bil som någon sa förut.
Alla gör misstag! Visa mig den hantverkaren som aldrig gjort ett misstag, och jag visar dig en som ljuger...
Att göra misstag är mänskligt! Det är inte konstigt och inget jag klandrar någon för. Det är nämligen hur man löser misstagen som är det intressanta! Om man löser problemen som uppstår på ett bra och smidigt sätt för kunden så får man inte heller någon missnöjd kund, snarare tvärtom....
Det är väl inte konstigt att man ställer höga krav på ett badrum? Om jag tar in en hantverkare så vill jag att det ska bli perfekt... Det är inte alls konstigt, och jämförelsen med en ny bil haltar inte så mycket. Köper jag en ny bil, Ska allting vara rätt och bra. Tar jag in en hantverkare för att bygga om mitt badrum då vill jag att det skall vara lika bra...
Är det för höga krav jag har?
Tja, det måste vara jobbigt när kunden vet vad som gäller... och ställer krav...
Redigerat:
Tala gärna om vad ditt företag heter så vi kan undvika det....Johnsson 56 skrev:elpaco, Tala hellre om vem du är så byggarna där du bor kan undvika dig. Jag har haft eget företag i över 25 år, är byggnadsingenjör och arbetade innan jag startade eget på ett av Sveriges största byggföretag som platschef. Jag har byggt om ca 300 badrum utan att få en enda anmärkning, så att påstå att jag ger byggbranschen dåligt rykte är otroligt oförskämt.
Jag vill inte anlita en hantverkare som inte kan inse att han har gjort fel. För fel har alla gjort!
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Jag sa inte att det aldrig skett ett misstag, jag sa att jag aldrig fått en anmärkning. Det beror på, precis som du säger att jag har sett till att misstagen har åtgärdats i tid. Sen vet jag inte vad du menar med "den hantverkaren". Jag har aldrig gjort alla jobb själv, jag har använt mig av andra superduktiga hantverkare när det gäller kakel, klinker, mattor och el, ibland även rör.Det du inte förstår, är att jag har 40 års erfarenhet av yrket och att JAG vet hur jobbet ska utföras och kan därför förhindra att det kvarstår några fel när jobbet är klart.DET gör inte lekmannen, men idag är det många som tror att de gör det
Du har byggt ca 300 badrum och tycker att det är ok med duschens placering i det här fallet .Johnsson 56 skrev:Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men ca hälften. Det här låter som det typiska problemet numera.Lekmän som tror sig veta allt om hur man bygger. Det är den värsta sorten att bygga åt och jag tror att om hade företaget vetat om att det var den sortens kunder, så hade de inte tagit jobbet. Det är inget fel alls som jag ser det. Hoppas ni får ha det halvfärdigt tills ni fattar det.
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Nej Polos, det tycker jag inte, varför skulle jag tycka det? Jag säger att nu är det ju som det är och man kan inte kräva att företaget ska bygga om hela badrummet pga det. De har ju erbjudit ekonomisk uppgörelse, som är det normala i ett sådant här fall. Felet står långt ifrån kostnaden för att bygga om hela rummet. Finns det bara amatörer i det här forumet? Kan ingen annan byggare verifiera det jag säger?