Körde slut på en hel dröse Seagatediskar för några år sedan. Precis som i andra maskiner satte jag dit ytterligare kylning och sedan snurrade de. Hur som, tradigt när de rasar och man måste greja garanti. Får hoppas SAS-diskarna som sitter i nuvarande burken verkligen håller vad de lovar. De kostar iaf rätt mycket mer än vanliga SATA-diskar för bordsdatorer...

Gjort idag? Målade taket i hallen i källaren. De senaste dagarna har det blivit målning av dörrkarmar och foder och annat fixade inför tapetsering. Beställde tapeter oxo så nu blir det väl till att krypa upp på vinden och hämta tapetbord och tapetmaskin.

Har klurat på ett knixigt problem oxo. Har en vattenradiator vars ena fäste inte sitter fast. De två väggfästena är skruvade med någon sorts historisk expander i tegelväggen. Den ena expandern har liksom lossnat och går att rotera men absolut inte dra ut. Måste fixera den igen på något sätt, helst utan att demontera radiatorn. Expandern ger en metrisk gängstång ut ur väggen på vilken det sitter en mutter. Muttern är fastmålad. Hade man bara fått bort den kunde man nog ta bort fästet, trycka in lite ankarmassa och hålla tummarna. Allt sker givetvis i springan bakom radiatorn, trångt och jävligt :(
 
Y
  • Har satt lite ströläkt på ena taket - för första gången i livet - ångrar lite att jag inledde så noggrant.
  • En traktorgrävare har grävt bort fula rabatterna och lite gräsmatta längst huset, samt tagit bort stora stubbar i trädgården.
  • Har felsökt vattenläcka vilket visade sig vara sträckan mellan pump och brunnen, pumpen pumpar ca var 20e minut och har gjort så i några år anar jag så är spännande och se hur det serut under jorden/byggnaden sen när vi får byta röret till slang.
  • Har monterat dörrhandtag och sånt på nya innerdörren.
  • Har pysslat lite med datorprogrammet Kodi som listar filmer och tvprogram på enkelt vis, gissar likt netflix fast detta är gratis. Ska byta grafikkortet och låta gamla datorn bli mediadator.
  • Städatupp efter dagens taksnickeri.
  • Varit hos plåtslagaren och frågat om takrännor.
  • Fortsatt sura över att det inte är någon kvalité idag, som om fabrikerna inte har kontrollanter längre. Fel på dyrdörren, spik som viker sig, och så mycket mer har jag råkat ut för det senaste. Frustrerande.
  • Besökte Electrolux-fabriken häromdagen förresten. Fin och utvecklad fabrik. Inte alls som Gustavsbergsfabriken. :p
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
J
Byggt vidare på köket...Idag kom ugnar, bänkskivan och hällen på plats.
20141121_200648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Försökt få loss ett stopp i toaletten, slutade med att jag fick lyfta av muggen. Låg ett plastlock som passade precis inne i röret. I utgången på toalettens kant var röret ca 2mm trängre vilket gjorde att plastlocket blev som ett kallrasskydd i toaletten. Nån har lagt plastlocket där det inte skulle vara så det ramlade ner i muggen när man skulle spola. Fick spräcka locket för att få ur det. ;)
 
xdigger skrev:
Försökt få loss ett stopp i toaletten, slutade med att jag fick lyfta av muggen. Låg ett plastlock som passade precis inne i röret. I utgången på toalettens kant var röret ca 2mm trängre vilket gjorde att plastlocket blev som ett kallrasskydd i toaletten. Nån har lagt plastlocket där det inte skulle vara så det ramlade ner i muggen när man skulle spola. Fick spräcka locket för att få ur det. ;)
..för att spara in på avloppskostnaden? inte ut med så mycket skit i rören :rolleyes:
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
I dag har jag rivit ner skåpen över kyl och frys och ska montera dit nya senare i kväll.
I går monterade jag dit en ny spishäll och ugn efter att reparatören hade varit här och felsökt lite på hällen.
(hopplöst att köpa nya grejor som inte fungerar som dom ska.):mad:
 
I dag har jag fixat stenkanter mot gräsmattan och städat i trädgården inför vintern.
 
Nu börjar skåpen över "kökshalvön" åka upp på plats.
Det blir vitrinluckor både in mot köksdelen och ut mot matplatsen.

Här skall bli fint till jul :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
JDKahn skrev:
Byggt vidare på köket...Idag kom ugnar, bänkskivan och hällen på plats.
[bild]
Snyggt! Men är det ingången till köket eller kyl och frys? ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu börjar skåpen över "kökshalvön" åka upp på plats.
Det blir vitrinluckor både in mot köksdelen och ut mot matplatsen.

Här skall bli fint till jul :)
Har inte du en nybyggd kåk sen ett tag tillbaka? Eller har du några "kvar att göra" hehe ;)
 
holmberg87 skrev:
Har inte du en nybyggd kåk sen ett tag tillbaka? Eller har du några "kvar att göra" hehe ;)
Det finns nyanser på allt, hehe.
Huset byggdes utan kök (plus en massa annat), så det har jag monterat själv.
Och därav en viss "fördröjning", 4 år nu :surprised:
Det har ju faktiskt gått rätt bra utan överskåp också.

Men bättre sent än aldrig :)

Eller 'bättre sänt än aldrig' som de sa på Sveriges Radio :)
 
J
Nyfniken skrev:
Snyggt! Men är det ingången till köket eller kyl och frys? ;)
Når kanske Narnia? :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Sitter och tittar på den nya trärena panelen i taket och undrar varför inget händer.. har ju suttit i snart en timme och tittat - och den är lika ogrundad som innan.. :x

..fan vid närmare eftertanke.. den är lika ogrundad nu som när den sattes upp förra hösten!
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla skrev:
Sitter och tittar på den nya trärena panelen i taket och undrar varför inget händer.. har ju suttit i snart en timme och tittat - och den är lika ogrundad som innan.. :x

..fan vid närmare eftertanke.. den är lika ogrundad nu som när den sattes upp förra hösten!
Tänkte plötsligt på tråden "Vad har ni inte gjort med edra hus idag?" ... ;)
 
..va menar du nu? Att det inte räknas att (försöka) tänka på vad man ska/bör göra? :surprised:
hmpf ..

Får väl tillägga att jag iaf spikat fast en elkabel längs med golvlisten så jag äntligen fick belysning i hallfönstret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.