Y
lat skrev:
Ni som ligger på hushållsel eller total-el under 500kWh/månad, hur lyckas ni??
Bor ni ensamma?
Inga barn?
Inga datorer?
Jag bor ensam i min 120kvadrat trävilla. Har bara nya vitvaror och annat som jag valtut att vara av kvalite och lågenergi.
Är lite långsam i duschen ~ varannan dag.
* Har nya vattenkranar och toaletter som sparar på kall och varmvatten. Dock "spaduschkabin" = inte snål.
* Har justeratin ventilationen (vilket höjde temperaturen då den sög ut förmycket innan)
* Har justerat värmesystemet och valt tjocka radiatorer. (sänker onödig förbrukning)
* Jag äter i princip bara utemat eller värmer i micro. (är inte tjock)
* Bara lågenergi lampor. Sen så har jag ingen stor tv utan klarar mig med datorn.
* Kanske 1 tvättmaskin, diskmaskin och torktumling i veckan.

* Jag har tankar på att isolera mina värmerör under huset för minska onödigt spill. (som iofs värmer källaren/husgolvet)
* Även tänkt att stänga ventilationsfläkten under sena nätter för behålla värmen.
* Har tänkt att drevaom eller byta mina dåliga 3glas fönster som läcker som såll pga dålig gummilist istället för drev.

Berörande dator så jo, där finns möjligheter att sänka förbrukningen för min del.
En dator jag lånade; E2180 (2ghz), 3bg ram, 9600GT, hitachi 500gb med dell 2209wa skärm.
* Enbart dator i tomgång: 90watt
* Dator, högtalare, skärm, tomgång = 135watt
* Samma men under futuremark belastningstest.. 165watt
Enbart tillbehören:
* Två frontar och en bas = 1watt tomgång
* Nyköpt samsung laserskrivare = 1watt tomgång, över 800watt när man skriverut.
* 22" dell 2209wa skärm = 51watt när den visar skrivbordet
 
Redigerat:
lat skrev:
Ni som ligger på hushållsel eller total-el under 500kWh/månad, hur lyckas ni??
Bor ni ensamma?
Inga barn?
Inga datorer?

Ett normalt kylskåp (~180cm) tar ~30W/h
En motsvarande frys tar ~60W/h

bara där pratar vi ~60kWh/mån
sen har vi matlagning ~1,5kWh/dygn ~45kWh/mån
tvätt & tork nåt liknande per månad ~45kWh/mån
dator (beroende på om det är en vanlig bärbar eller en speldator med multipla skärmar) 50-350kWh/mån
mekanisk ventilation ~70-200kWh/mån
tv ~(beroende på typ & tittande) ~20-50kWh/mån

och då är det massor av saker jag INTE tagit upp men ändå så är vi uppe i 300kWh/mån om vi är konservativa
Bor ensam och har en dator som brukar användas.

En normal kombinerad kyl/frys ~30 kWh/månad
~5 tvättar / månad ~6 kWh
Diskmaskin lite mer ~8 kWh
dator ~100W ~8 timmar / dag ~24 kWh/månad
köksfläkt och badrumsfläkt som går på med lyset klassar jag som försumbart.
tv försumbart.
matlagning håller jag på med, men har inte mätt förbrukningen. Utgår jag från dina 45 kWh blir totalen av dina poster närmare 100 än 300.

Hus är olika och hushåll är olika. Jag förundras något över dina siffror som antyder att tvättmaskinen i snitt körs 1,5 gånger per dag till exempel.
 
" antyder att tvättmaskinen i snitt körs 1,5 gånger per dag till exempel."
2 vuxna + 1 19åring + 5hundar + 2 katter + hus på landet = mycket tvätt + tumlare, så om du tänker varannan dag 1 maskin + tumlare
 
matsa79
Vi bor två vuxna och två barn men vi har försökt tänka på nästan allt för att det ska vara energisnålt. Har en passivhuspanna som drar ca 500w när den tillverkar värme eller varmvatten, nästan alla lampor är led, torktumlaren är en med värmepump. Huset är extremt välisolerat. när det är 20 grader kallt ute ska det räcka med 1900w för att hålla 20 grader inne.
 
Ett par frågor:

  • Vad är en 'passivhuspanna'?
  • 1900 Watt effekt = 1368 kWh/månad. Det är inte speciellt lite. Vad menar du med 'ska det räcka'? Är det ett teoretiskt framräknat värde? Ingår 'hushållsel' i siffran?
 
Lite snabbt räknat förbrukar mitt hus

34 000kw i värme, varmvatten och hushållsel/värme i garage.

2 vuxna 1barn varannan vecka boende i piteå på 140kvm
 
F
23,5kWh/dygn beräknat ett år tillbaka. Fördelat på värme och varmvatten 9,5kWh/dygn och hushållsel inklusive FTX vent 14kWh/dygn.

Två vuxna och två barn 6-8år. Tvättar säkert 5 maskiner i veckan och lika många diskmaskiner. Inga ledlampor inomhus förutom en golv nattbelysning med 7 lampor. Lågenergi på alla E27 men även 36st halogen GU5.3 35W i huset. All utebelysning på 3-5W LED.

Göteborg 1-plan byggt 2008-2009 bergvärme 150kvm och 23grader inomhus. Ca 2kubikmeter blandad ved i trivselbrasan går det med. 45kvm garage 10 grader och 45kvm källarförråd med ca 15-18 grader vintertid. Effektiv och snabbreglerad golvvärme bidrar till fina siffror trots att huset inte är överisolerat.
 
Som jag skrev för någon dag sedan så ligger vi på c:a 17kWh per dygn. Nu har vi varit bortresta över helgen och jag har passat på att övervaka hur mkt huset drar i "viloläge", dvs när vi inte aktivt använder några förbrukare. Förbrukningen verkar ligga stabilt på c:a 7kWh per dygn.

Det som då drar el är:
VVB, som är den enskilt största förbrukaren med c:a 1,7kWh
Cirkulationspump till radiatorsystemet, har inte kollat vad den drar, men säkert 40-50W
Cirkulationspump till golvvärmen i två rum i källaren, drar nog inte mer än 20-30W
Pelletsbrännaren, startar var fjärde timme och kör termoelementet på 1000W några minuter
Parabolmottagare, ligger på ~25W
Tre routrar, fibermodemet, raspberry pi och lite annan småelektronik kommer väl upp i ytterligare maximalt 50W
Kylfrys i köket och frysbox i källaren
Lite belysning som tänds med timer

Av allt ovan är det inte mycket jag kan påverka själv, ska möjligtvis avyttra en av routrarna, men den skillnaden är ju trots allt försumbar.
 
En annan fråga lite grann på samma tema, vad betalar ni TOTALT per kWh för elen, alltså både nätavgift & förbrukning?

Jag själv bor i närheten av Gnesta så här är det Vattenfall som står för nätet, för okt 2014 betalar jag för 697kWh
-nätavgift inkl skatter 554,31
-förbrukning (Mälarenergi spotpris) 536,91

in grand total 1.57:-/kWh!
 
Löpande under 12 månader ligger det på lite drygt 1,4 kr/kWh
Oktober månad: 1,61 kr/kWh

Vattenfall både på nät och energi.
 
matsa79
KnockOnWood skrev:
Ett par frågor:

  • Vad är en 'passivhuspanna'?
  • 1900 Watt effekt = 1368 kWh/månad. Det är inte speciellt lite. Vad menar du med 'ska det räcka'? Är det ett teoretiskt framräknat värde? Ingår 'hushållsel' i siffran?
En passivhus panna är en panna som är anpassad för ett hus som är väldigt energisnålt. Pannan drivs med 220 v och en 10 ampere säkring, Kompressoren i pannan drar ca 400w och fläktarna ca 50w styck (två stycken). Pannan ger max ca 1500w i värme.
I de 1900w som huset ska dra när det är 20 grader kallt och 20 grader inne, och då spelar det ingen roll vart den energin kommer ifrån. Pannan tillverkar ju inte värme hela tiden. När vi har haft mycket folk hemma kan det ta över ett dygn innan pannan behöver tillverka värme. Tror inte att det är så många hus som klarar dessa siffror och är så stort och har de stora fönsterpartier som vi har. Som mest har pannan gjort slut på 410 kwh på en månad. och det är då värme varmvatten och ventilation.
 
Redigerat:
Hus byggt 1951, totalrenoverat av mig, tilläggsisolerat under min tid, 3 plan, en llvp på varje plan, dessa används flitigt under sommaren för att kyla, 10-12 lågenergi- och LED-lampor tända dygnet runt, laddare till plattor och mobiler sitter i 24/7, 2 TV på standby när de inte används, 2 laptops med konstant inkopplade aggregat: 40-42 kwh/dygn de senaste 12 månaderna - alltså ~14700 kwh/år. Skånska inlandet. 2 vuxna i hushållet.

@ matsa79: Märke och modell på pannan? Jag googlade ditt begrepp "passivhus panna" och "passivhuspanna" men inget gav några vettiga resultat.
 
Redigerat:
Ok,

gärna mer uppgifter om ert passivhus.
Area?
Placering i landet?
Hur länge har ni bott i huset?
Husfabrikat?
Konstruktion tak väggar osv

Sen är det nog ingen "panna" utan en värmepump av något slag? Frånluftsvärmepump eller vad?
 
Y
lat skrev:
En annan fråga lite grann på samma tema, vad betalar ni TOTALT per kWh för elen, alltså både nätavgift & förbrukning?
2013: 2867kr i nätavgift. 4533kr i elförbrukning. Totalt: 7400kr för 5803 kWh = 1,28kr/kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.