Han måste väl mena 100' per bil?
Eller så var han målare/elektriker.

Målare behöver väl bars 1 roller, 1 pensel och 2 spacklar?

Elektriker behöver några skruvmejslar och en testpenna?
 
Mikael_L
Men egentligen tycker jag hantverkaren får köra med precis vilken affärsmodell som helst han önskar.
Jag har inga problem med att en hantverkare bakar in 100% av allt i timpenningen, eller att en hantis lägger på löjligt många småkostnader, typ hammarslitage osv.
Inte heller att bilkostnaden är en zillion i minuten, eller att att hantverkaren debiterar parkeringsavgifter * 16 på fakturen.

BARA man har informerat om hela sitt upplägg för kunden innan man ingår avtal/börjar jobbet
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
OK, över 100' fördelat på fyra bilar, det låter inte så farligt ... :)
Jag uttryckte mig kanske lite oklart men det var givetvis i varje bil inte sammanlagt, dessutom så hade jag ett antal större maskiner som endast behövdes ibland som låg i förrådet och hämtades vid behov och dom hade vi en eller två av så, 4 x +100 000 och bilar samt övriga verktyg och hjälpmedel. Till kostnaderna skall också läggas milersättning för övriga som inte hade firmabil och det är facket som bestämt det och är inte en obetydlig kostnad.
 
Redigerat:
Nu verkar det spåra ur som vanligt. Men har en kund frågat om fast pris så inkluderas allt i priset. Är det andra offert modeller som efterfrågas så måst varje enskild kostnad specas och då börjar tjatet av oftast helt oförstående kunder som å ena sidan inte vill betala hyreskostnad och transport men å andra sidan kräver att verktyg skall ingå och då utan att det debiteras. Hur skall det då lösas skall hantisen låna verktygen av en kompis eller hur tror ni det skall gå till.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Nu verkar det spåra ur som vanligt. Men har en kund frågat om fast pris så inkluderas allt i priset. Är det andra offert modeller som efterfrågas så måst varje enskild kostnad specas och då börjar tjatet av oftast helt oförstående kunder som å ena sidan inte vill betala hyreskostnad och transport men å andra sidan kräver att verktyg skall ingå och då utan att det debiteras. Hur skall det då lösas skall hantisen låna verktygen av en kompis eller hur tror ni det skall gå till.
Därför är det utomordentligt bra av hantverkaren att i ett mycket tidigt skede meddela vilka kostnader som tillkommer, så att affärsrelationen snabbt kan avslutas och spara både hantverkare och kundens tid ifall kunden är en sådan idiot att h*n inte fattar att vissa verktyg måste hyras eller andra självklara saker.

Men istället verkar en del hantverkare försöka hålla tyst om sina olika avgifter och kostnader i det längsta, för att sen få ta diskussionen först efter att fakturan är skriven och skickad ... :x
Varför? Är dom masochister ?
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Verktyg är en hyfsad kostnad för servicebilar.
Inbrott i bilarna kostar en del senast var det verktyg för 156000kr och jag var glad att bilen inte varit på något special arbete och haft de dyra verktygen i bilen.
Verktyg går sönder allt från att det rasar i backen till att de går väldigt hårt och ger upp till att väder förstör dom då hantverkaren jobbar i alla väder.
Verktyg kan även bli kvarglömda men det är ytterst ovanligt och finns då oftast kvar.
Hur som helst så försvinner alltid verktyg eller går sönder även fast det är dyra proffsverktyg.
Hantverkare är många olika branscher och det skiljer väldans mellan dem i hur mycket verktyg som behövs och hur dyra verktygen är.
Om du är på arbeten där du vet vad som ska göras och endast ska vara på den arbetsplatsen så vet du innan vilka verktyg som behövs men om det är en servicebil som åker på flera olika jobb och du inte vet vad som krävs så behöver du verktyg för att klara det mesta.
Vilka verktyg och hur mycket som behövs i en bil skiljer alltså enormt beroende på bransch och till vad bilen används.
Det går absolut inte att bestämma hantverkare efter hur mycket verktyg han har och glöm inte att rätt verktyg oftast är halva jobbet.
Verktygskostnader kan ligga i timpris men det kan även alla andra utgifter som hantverkaren har som lager, lokaler, administration, bilar mm.
Det går inte att diskutera detta generellt då alla olika branscher skiljer och jag har jobbat inom flera branscher inom hantverkaryrken i olika delar av landet.
Utöver det så krävs det i en del branscher att du har ett lager i bilen med som kan vara allt ifrån något mindre till rätt omfattande.
Det skiljer även var i landet du jobbar, ute på landsbygden med långa resor så måste du ha allt som du kan tänka behövas och lite till.
Hur ofta hör du inte någon säga att hantverkaren skulle byte en enkel sak men hade det inte i bilen även fast det inom yrket kan finnas tusentals enkla produkter som hantverkaren borde ha med sig men som i praktiken är omöjligt.

Ett verktyg som håller i flera år för en privatperson håller kanske garantitiden ut för en hantverkare och byts många gånger ut innan på garantin.
Min erfarenhet är att verktyg är något som ständigt behöver bytas ut och det är en väldig skillnad på olika fabrikanters verktyg.
Ett verktyg som du sällan använder håller länge medans verktyg som ofta används tar slut.
Men som jag skrivit innan så skiljer det väldigt mycket i olika branscher och i vissa håller verktygen i 10år utan problem allt beror på hur verktygen måste användas.
Ibland så måste en viss typ av verktyg användas för att klara vissa uppgifter även fast man vet att verktyget snabbt kommer vara förbrukat, även en proffsmaskin kan räknas som förbrukningsvaror till vissa arbeten.
Jag har varit på företag där verktygs kostnaden är väldigt liten men även företag där verktygskostnaden är väldigt stor och verktyg går sönder hela tiden.
10års kalkyler på verktyg borde vara väldigt ovanligt då verktyg i regel aldrig håller så länge även en 5års kalkyl känns överskattad.
 
Men problemet som jag ser det är att hantverkare i många fall försöker låta kunden står för ens eget slarv. Om hantverkaren slarvar med maskinerna så de bara håller i två år istället för tio så blir det ju fem gånger så dyrt för kunden. Är det KUNDENS fel att det blir dyrt i det läget?

Det är ju därför som kunderna vill att hantverkaren ska förklara sina kostnader, så att man kan välja en hantverkare som är rädd om maskinerna istället för en som tänker "går maskinerna sönder så höjer jag bara priset".

Som hantverkare får man då försöka finna en modell att ange priset på som kunderna förstår OCH tycker är acceptabelt. Om kunden ifrågasätter en hög timpenning så är det ju enkelt att t.ex. svara "Jag kan sänka timpenningen till xxxx men då får du betala maskinhyra på yyyy istället, vad väljer du?"
 
Nerre skrev:
Men problemet som jag ser det är att hantverkare i många fall försöker låta kunden står för ens eget slarv. Om hantverkaren slarvar med maskinerna så de bara håller i två år istället för tio så blir det ju fem gånger så dyrt för kunden. Är det KUNDENS fel att det blir dyrt i det läget?

Det är ju därför som kunderna vill att hantverkaren ska förklara sina kostnader, så att man kan välja en hantverkare som är rädd om maskinerna istället för en som tänker "går maskinerna sönder så höjer jag bara priset".

Som hantverkare får man då försöka finna en modell att ange priset på som kunderna förstår OCH tycker är acceptabelt. Om kunden ifrågasätter en hög timpenning så är det ju enkelt att t.ex. svara "Jag kan sänka timpenningen till xxxx men då får du betala maskinhyra på yyyy istället, vad väljer du?"
Men kan du ge konkreta exempel på det du påstår med slarv, du ser problemet så då har du väl något att komma med.
 
Jag ser problemet i en del hantverkares resonemang. "Jag har kostnader, de får du som kund betala, jag tänker inte besvära mig med att hålla de kostnaderna nere bara för att du som kund ska få ett lägre pris." Just slarv med verktyg har jag inte sett exempel på, men det finns gott om trådar om hantverkare som dyker upp på morgonen och det första de måste göra är att åka iväg och hämta materiel eller verktyg som de glömt.

Som kund vill jag ju ha en hantverkare som gör sitt bästa för att jag inte ska drabbas av extrakostnader. Jag vill ha en hantverkare som tänker till innan han kommer till mig så han inte behöver åka iväg och hämta grejer (och låta mig betala för det, indirekt genom högre timkostnad, materialpåslag eller nån avgift för servicebil).
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag ser problemet i en del hantverkares resonemang. "Jag har kostnader, de får du som kund betala, jag tänker inte besvära mig med att hålla de kostnaderna nere bara för att du som kund ska få ett lägre pris." Just slarv med verktyg har jag inte sett exempel på, men det finns gott om trådar om hantverkare som dyker upp på morgonen och det första de måste göra är att åka iväg och hämta materiel eller verktyg som de glömt.

Som kund vill jag ju ha en hantverkare som gör sitt bästa för att jag inte ska drabbas av extrakostnader. Jag vill ha en hantverkare som tänker till innan han kommer till mig så han inte behöver åka iväg och hämta grejer (och låta mig betala för det, indirekt genom högre timkostnad, materialpåslag eller nån avgift för servicebil).
Det är ju därför fast pris är så bra. Även om det kräver en hel del merarbete i form av offertunderlag. Men IMO så består det mesta av det merarbetet av att bestämma sig för hur man vill ha det, och det bör man ändå göra innan man anlitar hantverkaren eftersom kostnaden snabbt drar iväg annars.
 
Nerre skrev:
Men problemet som jag ser det är att hantverkare i många fall försöker låta kunden står för ens eget slarv. Om hantverkaren slarvar med maskinerna så de bara håller i två år istället för tio så blir det ju fem gånger så dyrt för kunden. Är det KUNDENS fel att det blir dyrt i det läget?

Det är ju därför som kunderna vill att hantverkaren ska förklara sina kostnader, så att man kan välja en hantverkare som är rädd om maskinerna istället för en som tänker "går maskinerna sönder så höjer jag bara priset".
Vad är slarv med verktyg?
Är det när en hantverkare jobbar mycket med verktyg så att det går sönder snabbare än innan 10 år?
Brukar du ofta få en faktura där det står högre pris då verktyg gick sönder?
Verktyg ingår i hantverkarens vanliga kostnader, men även här kan det skilja mellan olika branscher.
Nerre skrev:
Jag ser problemet i en del hantverkares resonemang. "Jag har kostnader, de får du som kund betala, jag tänker inte besvära mig med att hålla de kostnaderna nere bara för att du som kund ska få ett lägre pris." Just slarv med verktyg har jag inte sett exempel på, men det finns gott om trådar om hantverkare som dyker upp på morgonen och det första de måste göra är att åka iväg och hämta materiel eller verktyg som de glömt.

Som kund vill jag ju ha en hantverkare som gör sitt bästa för att jag inte ska drabbas av extrakostnader. Jag vill ha en hantverkare som tänker till innan han kommer till mig så han inte behöver åka iväg och hämta grejer (och låta mig betala för det, indirekt genom högre timkostnad, materialpåslag eller nån avgift för servicebil).
Om inte hantverkarens kunder betalar kostnaderna i slutänden vem ska då betala dom?
Du menar väl inte att en hantverkare ska betala själv för att han fått äran att "hjälpa" kunder så kunden kommer extra billigt undan.
Det rekommenderas ofta att välja en hantverkare med bra ekonomi vid större investeringar hur går det ihop med att hantverkaren inte ska ta betalt för sina fasta kostnader?
Om du är orolig för extra dolda kostnader så begär alltid fast pris, fast pris omfattar dock inte dolda fel (som upptäcks efter tex rivning).
Jag finner det lustigt att många inte vill betala vad en hantverkare kostar, om du är orolig över något så fråga hantverkaren endast en oseriös hantverkare lurar sina kunder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
123abc skrev:
Vad är slarv med verktyg?
Det kan t.ex. vara att lämna verktygen liggande utomhus när man åker på lunch, så det regnar på dem. Eller lägga ner dem fuktiga i en låda så de rostar.

Brukar du ofta få en faktura där det står högre pris då verktyg gick sönder?
Nej, det har jag väl inte påstått heller? Jag menar att den som slarvar med verktygen tenderar att ta igen de kostnaderna genom högre timpenning, större materialpåslag, skumma avgifter för servicebil etc.

endast en oseriös hantverkare lurar sina kunder.
Ja men det är ju det hela tråden handlar om! Oseriösa hantverkare som kommer med en massa hitte-på-avgifter i efterhand. Flera hundra spänn timmen för en bil som står parkerad.
 
Hur hittar ni egentligen era hantverkare, slår ni bara upp i kattalogen å chansar?

En duktig hantverkare i min mening är en som har bra verktyg, kunskap å lämnar ett bra jobb efter sej.
Å tar självklart betalt för de...

Å "dom" vill självklart tjäna en slant vilket ja tror ni även vill göra på ert "slit"....
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det är inte det som är poängen. Det här är ett diskussionsforum, och det är väl ganska ignorant att inte bry sig om att läsa vad andra tycker innan dig.
Tycker inte det är ignorant då det som sagt är väldigt enkelt att svara på TS fråga utan att behöva läsa alla andra åsikter och det är det som är poängen... att folk ska kunna ställa frågor och få svar.
Sen kan man som jag gjorde, läsa genom allt annat när tid finnes för det. ;)

Mikael_L skrev:
Ja har man verktygspark för flera hundratusen så bör det synas en del på timpenningen.
Men vi snackar ju om hantverkare i denna tråd. Du har tiodubblat kostnaden för verktygsparken,

Låt mig gissa, du har själv verktyg för ca 40'. Och du omsätter själva verktygparken i snitt på ca 5 år, men förbrukningsartiklarna såsom sågklingor m.m. betydligt mer frekvent.
Hehe... nä du, med 40000 kommer man inte långt... ;)
Jag ska göra en liten sammanställning så får vi se var det landar... :)

mr_bygg skrev:
Jag tycker du har helt rätt inställning och jag har inga problem att förstå varför du inte, till skillnad från för många andra hantverkare, har några problem med dina kunder. Jag tror man skulle komma ifrån många problem om det infördes en branschstandard att dokumentera ett uppdrag både vad gäller omfattningen av arbetet och hur priset ska beräknas. Jag har själv råkat ut för en entreprenör som utan att överhuvudtaget skämmas sa att "hade jag sagt vad det skulle kosta från början hade du tyckt det var för dyrt" när vi diskuterade en "saltad" räkning.

Ibland får man nästan känslan av att vissa hantverkare undviker tydliga avtal, utnyttjar kundens okunskap och medvetet använder höga påslag eller obskyra avgifter för att dölja totalsumman eftersom de vet att kunden inte förstår bättre. Det jag däremot inte begriper är att dessa hantverkare blir förvånade när kunderna blir upprörda och det blir ännu mer tröttsamt när de på olika sätt försöker försvara beteendet.
Det sjuka är att detta skrå ändå får jobb, men å andra sidan får de leta efter dem och annonsera efter dem.
Skillnaden jämfört med de som sköter sig som i princip bara har återkommande kunder eller kunders bekanta och slipper annonsera etc.

mr_bygg skrev:
Vad har ni för avskrivningstid på verktygen? Slår man ut kostnaden över tid så blir det inte så mycket och för en kund som bara behöver ett "enkelt" arbete så spelar det mindre roll om hantverkarens bil är fylld till bredden med fruktansvärt mycket grejer. Då kanske det är bättre att hitta en hantverkare som inte har den verktygskostnaden.
Visst kan du ha en liten poäng med det, men för den som ska ha mycket olika saker gjort så är det en klar fördel med en hantverkare som i princip har ett komplett snickeri i bilen och kan utföra det mesta.
 
Eftersom det tvivlas på att en del hantverkare har utrustning i sina bilar så gjorde jag med en kul sammanställning för att få lite koll på vad man rullar runt med...
...och visst... flera hundratusen "i bilen" var kanske att ta i men nedanstående är intryckt iaf och resten i förrådet. :)

CMS inkl. sänksåg, justerbord m.m - 15000
Sänksåg med två skenor - 5000
Sticksåg Festool PS300 - 2500
Sticksåg Festool PS420 - 4500
Omrörare Festool - 2000
Festool Kapex - 16000
Festool Midi dammsugare - 3500
Munstycke i systainer till ovan - 800
Longlife påse till ovan - 800
Protool saneringsfräs - 6000
Slipskål till ovan samt frässats - 2200
Festool betongslip - 5500
Slipskålar till ovan 2st - 3500
Skruvdragare Festool CXS - 2500
Skruvdragare C15 - 5000
Skruvdragare Makita 18v - 4500
Festool arbetsbelysning - 1500
Makita borrhammare - 1500
Makita 18v borrhammare - 3500
Fein multimaster - 4000
Laser CST Berger med stativ - 2500
Skruvautomat Makita - 4500
Trappstegar 2 + 5 steg - 3000
Cirkelsåg Hitachi - 2000
Vinkelslip - 1000
Paslode spikpistol - 4500
Tigersåg Milwaukee - 2500
Dremel - 1700
Elhyvel - 1000
Diamantsåg kakel - 2000
Monteringsstöd väggskåp - 2500
Vattenpass 1800 - 1500
Vattenpass 1500 - 1000
Vattenpass 1200 - 500
Vattenpass 600 - 400
Vattenpass 400 - 300
Peltor hörselkåpor 2st - 2500
Fogsprutor 2st - 500
Glaslyftar 2st - 500
Sigma kakelskärare 3st - 5000
Radio - 800

Delsumma 130000:-


Sen tillkommer som "hantverkare1" redan nämnt bl.a följande:

Diverse kakelverktyg, tvätthink etc.
Tvingar , klingor, sågblad, borr, bits, skruv, spik, plugg etc.
Systainer med hårdvax för rep. av t.ex bänkskivor
Alla handverktyg blir en hel del slantar med.

+ att man garanterat missat ett antal prylar. ;)

:p;)
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.