När jag tömmer fällorna har jag en fryspåse och släpper mössen i, slår en knut på den och slänger i soptunnan. Enligt kommunens regler är det korrekt att göra så.
 
Hur länge kan man låta mössen ligga i glykolbad innan de löses upp eller liknande?
 
Vi har en elektrisk fälla i garaget... Generellt verkar de funka förutom den där familjen som bor 40 cm bredvid med sina ungar (byggt bo i en ihopsurrad matta där).. Numer är den familjen borta, men inte tack vare den fällan iaf :/
 
Dom få möss jag jag slänger ut tar skatorna omedelbums dom måste ha ögon i nacken för dom missar inte något:)
 
De åker ut på gräsmattan och är borta ganska snart.
Vill bara höja ett varningens finger då jag läser att en del använder glykol i sina vattenfällor. Det är givetvis effektivt då inte vattnet fryser. MEN släng för tusan inte ut de döda mössen från dessa glykolbad. Djuren som sedan äter dessa möss lär dö relativt snart. Men detta har ni säkert redan tänkt på.
 
öringen skrev:
De åker ut på gräsmattan och är borta ganska snart.
Vill bara höja ett varningens finger då jag läser att en del använder glykol i sina vattenfällor. Det är givetvis effektivt då inte vattnet fryser. MEN släng för tusan inte ut de döda mössen från dessa glykolbad. Djuren som sedan äter dessa möss lär dö relativt snart. Men detta har ni säkert redan tänkt på.
Man kan alltså slippa kattskit på tomten?

Snacka om två flugor på smällen :)
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Usch. Tog en i fällan i hallen idag. Ljudet av dödssprattlet kommer sitta kvar i minnet för alltid. Känns förfärligt även om jag vet att det måste göras ju. :confused:
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Korvgubbe
Fråga: Ni som tar möss i fälla, tar ni en slaktsup för att hedra de djur som har gett sitt liv för er?
*Funderar på om det är värt att stänga av skrämman i stugan...*
 
Slaktsup är ju en vacker idé men jag tycker att det får räcka att vi delar betet lika, mössen och jag.
 
svartöra skrev:
Slaktsup är ju en vacker idé men jag tycker att det får räcka att vi delar betet lika, mössen och jag.
Är det detta betet, så förstår jag dig (och mössen) :)
Guldnougat%u002520Aktuellt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tände ett ljus (lördagsmys) och ägnade en tanke åt de tre möss som gått åt under det året vi bott i huset. Inser ju att det är få med tanke på hur många har det. Men det blir snart en fjärde. En stökade häromdagen och löste ut en fälla utan att bli fångad själv, efter att tidigare ha ätit lite av betet. Ninjamöss har vi.
 
I helgen small Mjölner fällan under diskbänken och där satt som vanligt en mus. Men jag har aldrig varit med om att de är inne i huset så här års. Fällan ligger där jämt och slår alltid i okt-dec.

Måste vara den usla våren/sommaren som även fått de små liven att frysa.
 
Hos mig har det varit väldigt lugnt hela vintern men på vårkanten har jag tagit några. När snön tinat bort syns det tydligt var på gräsmattorna de har bott. De har tydligen levt på gräsrötter. När jag bjuder på god nougat.

Protte
 
Hejsan.

Jag undrar vilket bete som fungerar bäst för er?

Förra året laddade jag med smulor av talgbollar, magert fångstresultat.

I förra veckan rensade jag kylen och hittade en gammal tub mjukost med ädelostsmak som jag laddat med.:x

Kanske skall byta till nougat i hälften av fällorna?

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.