Hej Martin, jag jobbar på Bjoorn och tänkte bara bekräfta att produkten fortfarande tillverkas och säljs. Bjoorn hade tidigare ett samarbete med Welin där de sålde vår produkt via butik under eget namn samtidigt som vi sålde samma produkt på nätet. Welin har valt att inte fortsätta sälja produkten, men Bjoorn fortsätter att sälja på nätet men även i utvalda butiker. (En lista med butiker kommer efterhand på vår hemsida). Vi kommer även fortsätta att utveckla produkten tillsammans med vårt systerföretag Välinge Innovation som även tillverkar golvet i Viken norr om Helsingborg, där vi även har vårt lager/lagerbutik. Om det finns fler frågor kring produkten får ni gärna oss på 020-51 50 10 eller maila på sales@bjoorn.com
Vi utvecklar våra produkter hela tiden och lyssnar gärna på synpunkter och ideér från både läggare och slutanvändare.

mvh Harald
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Hade gärna sett en kompletterande, längre parkettstav så att man kan lägga holländskt förband med två olika längder.
/jesper
 
jeppeknaster skrev:
Hej.
Hade gärna sett en kompletterande, längre parkettstav så att man kan lägga holländskt förband med två olika längder.
/jesper
Hej Jeppeknaster, tack för ditt förslag. Holländskt förband är definitivt ett av de mönster vi skulle vilja kunna lägga med staven. Det finns dock redan idag produkter som är förlimmade på skiva, om man vi ha lackad ek t.ex.

http://www.bjoorn.se/p/wood/153138EK50KW/Kahrs-Ek-Palazzo-Rovere

eller i valnöt http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?id=130408

Vi har även sett ett intresse av en längre stav från Frankrike där det finns en tradition att lägga lite större fiskbensparkett.

mvh Harald
 
Fin lösning!
Bjoorn skrev:
Om det finns fler frågor kring produkten
…jag har egentligen bara en. Tänkte ta den såhär istället om det är okej? Det behövs ingen fästmassa, lim, spik eller ngt annat om jag förstår de hela rätt? Och garantin är enligt hemsidan "1 års garanti, 3 års reklamationstid" sen stod de lite mer nedanför om efter läggning, men jag antar att garantin gäller främst på parkettens som produkt/material? Lösningen låter ju som optimal om man vill lägga direkt på betongplatta (med ingjuten vattenburen golvvärme).

Så min fråga är: Hur skyddas parketten bäst (eller är behandlad?) mot framtida mörka missfärgningar pga eventuell underliggande ammoniakavgång från nygjuten betongplatta?
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Hej och tack för svar.
Har tittat på Kährs holländska och det är riktigt fint, men jag vill ha golvet hårdwaxoljat och det känns inget bra att lägga det och sedan slipa det... Har dessutom pratat med Kährs och golvet går inte att specialbeställa i obehandlat utförande.
 
Hej Triplex, det är mycket svårt att skydda sig mot ammoniak som avges från betong. Vissa försök gjorts med dubbla lager av underlagsplast men även då kan gasen "pumpa" ut i kanterna när man går på golvet. Enligt vår erfarenhet spelar det heller ingen roll vilken typ av ytbehandling som används. Ek är mycket känsligt för ammoniak och missfärgas även vi låga halter. Det enda som hjälper är att se till att betongplattan gjuten på rätt sätt.
 
  • Gilla
triplex
  • Laddar…
Tack för ditt svar Triplex. Jag undrar också hur stabilt undergolvet måste vara. Eftersom det blir fler skarvar än med parkettplankor så är jag lite orolig att det blir problem om undergolvet sviktar lite. Jag har en självbärande parkett (Tarkett rutbräda 23mm) att bygga på, Det knakar och sviktar lite och jag har börjat med att skruva fast varje bräda i reglarna. Det blir bättre men det är definitivt inte helt stumt. Jag vill görna undvika merarbetet med att förstärka reglar och byta gamla parketten mot golvspån.
 
jeppeknaster skrev:
Hej.
Hade gärna sett en kompletterande, längre parkettstav så att man kan lägga holländskt förband med två olika längder.
/jesper
Kan man lägga dubbelt fiskbensmönster med de A- och B-stavar ni har idag?
 
MartinTR skrev:
Kan man lägga dubbelt fiskbensmönster med de A- och B-stavar ni har idag?
Det går utmärkt att lägga dubbeltfiskben med Bjoorns A- och B-stavar. Och ruta. Det går att lägga kanska många olika mönster och vi håller på att ta fram bilder (kommer på hemsidan) på några exempel på mönster som går att lägga med A- och B-stav.
 
Hej på er!

Ska ägna mellandagarna åt att lägga Bjoorns fiskbensgolv. Den instruktion till fris någon (SimonZ?) länkade till från Welins fungerar inte längre eftersom att de slutat sälja golvet. Har ni tips? Eller sett någon annan beskrivning? Klarar jag mig med sticksåg eller borde jag ha en cirkelsåg?

Jag har originalfiskben i vardagsrummen som slipades igår och nu ska den här (till kök och sovrum) "efterlikna" så mycket som möjligt, vill därför helst lägga med fris.

Tacksam för svar!

God jul!

J
 
Jenny-H skrev:
Hej på er!

Ska ägna mellandagarna åt att lägga Bjoorns fiskbensgolv. Den instruktion till fris någon (SimonZ?) länkade till från Welins fungerar inte längre eftersom att de slutat sälja golvet. Har ni tips? Eller sett någon annan beskrivning? Klarar jag mig med sticksåg eller borde jag ha en cirkelsåg?

Jag har originalfiskben i vardagsrummen som slipades igår och nu ska den här (till kök och sovrum) "efterlikna" så mycket som möjligt, vill därför helst lägga med fris.

Tacksam för svar!

God jul!

J

Hej!

Här finns en instruktion. Ska kolla om jag hittar instruktioner på frisen också...

http://www.bjoorn.se/docs/bjoorn_parkettstav_fiskben.pdf

Simon

Edit: Jenny, du har PM. Kan skicka instruktioner.
 
Redigerat:
Snyggt jobbat!
Jobbar i golv/snickeri branschen.. Finns många som inte skulle greja det du gjort!
Tummen upp.
 
Vill bara bidra med min åsikt: Kanon, superfint! (y)
 
Riktigt snyggt! Kul att se. Jag har funderat länge på ett sådant golv. Bra jobbat SimonZ!
 
Hej!

Jag tyckte mig se att Martin Timell skulle lägga detta golv på tisdag och då får sannolikt denna tråd några extra träffar från nyfikna. Känner att jag har ett ansvar att förmedla hur golvet ser ut idag.

Från att ha gått från mycket nöjd (9/10) så är jag idag halvnöjd (5/10). Anledningen till detta är att under vintern när det blir torrare så blir det små springor mellan stavarna. Detta innebär i sin tur att stavarna reser sig lite. På ett ställe så mycket som ca 1mm. Jag ska försöka åtgärda detta, men vet inte riktigt hur.

Det känns helt enkelt som att golvet inte rör sig under golvsocklarna som en helhet utan stavarna rör sig var och en för sig.

Osäker på om jag skulle valt detta golv om jag skulle göra valet idag.

IMG_5736.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Splanen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.