Jag håller på med en större utbyggnad, och har ett gäng duktiga hantverkare här som gör ett bra och seriöst jobb. Till flera av momenten som de utfört har de hyrt verktyg, trots att det här rimligtvis är moment som återkommer hyfsat ofta för dem. Samma mönster känner jag igen från andra tillfällen då jag anlitat hantverkare. Det handlar inte om några jättedyra verktyg heller, utan en motorkap, betongslip och planlaser.

Vilken logik ligger bakom detta? Det är ju inte några jättedyra verktyg - räknar man på totalkostnaden så borde 25000 räcka för att köpa in alla dessa verktyg nya, samt en hel del förbrukningsmaterial. För mig, som betalar fakturorna, så får jag betala hyreskostnaden på ca 2500 kr inkl ett 10% påslag, vilket innebär att byggfirman tjänar drygt 200 kr detta. Hade de istället schablonmässigt lagt på en extra arbetstimme för "verktygshantering" per verktyg hade jag istället fått betala ca 750kr efter ROT, och firman hade fått en intäkt på 1500 kr. Så båda parter hade tjänat på det, då verktygen troligen skulle vara betalda redan efter ett halvår.

Så min fundering är varför man gör så här. Orkar man inte hålla på och sköta om en massa verktyg? Är det enklare att åka till cramo än det egna lagret? Blir det en massa jobb att reda ut vem som ska ha motorkapen idag? Har de bra fika på ramirent? Har jag räknat fel?
 
Jag kan tänka mig att det är smidigare att hyra istället för att äga. Hämta ut de verktyg som behövs för arbetet och sen lämna tillbaks dem. Skulle något av dem gått sönder så slipper de ha problem som med en maskin de själva äger. Lätt att anställda tar med sig söndriga och får sedan köra tillbaks och byta eller försöka laga. Det blir en massa timmar som både försenar och är svårt att ta ut av kund.
 
Jag är hantverkare och gillar verktyg o maskiner. Tycker det är bäst att äga maskinerna själv men att hyra verktyg som motorkap, byggställningar, betongslip, glättare som är sällanmaskiner är inget konstigt att hyra.
Det är dyra maskiner som man inte kan räkna hem och kan ingå inom den normala timdebiteringen. Själv lägger jag inte på några 10% på hyreskostnaden utan kör hyreskostnaden rätt av mot kund, däremot så debiterar jag arbetstiden för att hämta och lämna.
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
Jag kör också som verktygsgurun... :)

Äger det mesta själv men självklart vissa specialmaskiner, byggställningar, gipslyft och annat sådant som används mer sällan och bara specifikt för vissa enstaka kunder, det hyr man.
Dock lägger jag aldrig heller på någonting på hyrpriset.

Anledningen att vissa väljer att inte köpa är kanske för de inte vill låsa kapital men personligen tycker jag det är skönt att slippa köra och hyra saker stup i kvarten.
Förvaringsmöjligheterna kanske också är en bidragande orsak till att man inte köper på sig större saker.
 
Det är ju klart vettigt att hyra sällanverktyg, men vad är sällan? Behöver man en motorkap en gång varannan vecka är det ju ändå 20-25 dagar per år man behöver den och för mig känns det som ett självklart verktyg att äga. Hyr man kap och skivor 20 ggr så har man (kunderna) lätt betalt en ny kap och flera skivor.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är sant men om jag t.ex behöver en mattstripper 6ggr på ett år så kostar den mig 1200 i hyra men säkert typ 7-8000 att köpa om det räcker och då ska den hålla minst 6år för det ska vara lönt att köpa en....
...och då köper jag kanske hellre någon maskin som man använder mer ofta. :)
 
Men hörde t.ex nyligen om en kollega som hade hyrt en sänksåg för det kostade ju bara typ 70:- för ett dygn men sen fick han inte tillbaka den så snabbt som han trodde så han blev debiterad för 3 dygn plus att de debiterade slipning av klingan och för styrskenorna...
Så kalaset slutade på typ 700:- för DET snittet han skulle göra med den.

En ny kostar typ 4500:- inkl. skena så efteråt ångrade han sig och skulle lagt de 700 till att köpa en istället. ;)
 
Ibland kan man ju bli duktigt lurad på Cramo, framförallt med maskiner där någon form av service måste göra.
Jag hyrde en grovdammsugare när vi skulle städa upp bygget innan golvläggning, ingen vidare bra maskin heller från Cramo, när räkningen kom och man fick betala 250kr+moms för nått filter 150kr+ moms för påse 100kr+ moms för påsbyte osv, det blev så dyrt i slutändan att jag kunde köpt 2 st grovdammsugare på Biltema och slängt den ena i containern istället för att byta påsen....
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Många ggr är det tyvärr så ja....

Jag valde t.ex att köpa egna blad till mattstripper från ett företag som dessutom kunde leverera blad med uppvikta kanter så man slipper ligga och skära mattan först...
De tog 79:- styck för dessa men uthyrningsställena debiterar typ 200:- för oftast ett begagnat blad.
Undrar hur många som får betala det bladet. ;)
 
Tre lax så har man en sån har leksak med en extra diamantklinga.
electric-disc-cutter-saw-305mm.jpg

Jag ska lägga en hel del marksten i sommar och det blir troligen billigare att köpa en sån här jämfört med att hyra under en vecka och betala slitaget på diamantklingorna. Hyra en motorkap verkar kosta ca 350 kr/dag och en mm diamantklinga kostar lika mycket på cramo som en hel evolutionklinga.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är sant men om jag t.ex behöver en mattstripper 6ggr på ett år så kostar den mig 1200 i hyra men säkert typ 7-8000 att köpa om det räcker och då ska den hålla minst 6år för det ska vara lönt att köpa en....
...och då köper jag kanske hellre någon maskin som man använder mer ofta. :)
Det där är ju ett klockrent fall då det är motiverat att hyra. Då slipper du dessutom underhålla mattstrippern, det bara att strippa på.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
En aspekt är väl om det är en firma som tar in folk som jobbar på enskilda projekt. Då har firman kanske normalt tre anställda, men vid större projekt tar man in ett dussin extra "projektanställda". Självklart kan inte firman har alla verktygen till detta dussin i sitt förråd, då får de kanske lov att hyra även mer vanliga verktyg.
 
Jag jobbar på ett företag med ca 220 anställda "hantverkare".
Vi äger de maskiner som hantverkarna använder dagligen men hyr alla andra maskiner.

Största anledningen till att vi hyr är för att det är för krångligt att hantera alla dessa maskiner.
Med så många anställda och 15-20 projekt över ett stort geografiskt område så går det åt en heltidstjänst för att samordna användingen av maskinerna om man skulle äga dom.
Kunderna vet redan från början om vad vi debiterar för arbetskostnad, bilkostnad, maskiner och underentreprenörer så det är inget konstigt med det.
 
maah skrev:
Kunderna vet redan från början om vad vi debiterar för arbetskostnad, bilkostnad, maskiner och underentreprenörer så det är inget konstigt med det.
Det är väl just den här sista raden som jag stör mig på lite, även om jag förstår varför man outsourcar ägandet av sällanmaskiner till hyrföretagen. Som privatkund får jag ta en hyreskostnad på omkring 500 kr - 1000 kr per maskin plus kostnaden för att åka och hämta den. Det motsvarar tre-fyra timmar hantverkartid efter ROT-avdrag. Jag upplever det både som att man är lite slösaktig med kundernas pengar, samtidigt som man faktiskt missar en affärsmöjlighet.
 
När du gör den jämförelsen så slår det ju hårt helt klart. Det drabbar dig som privatkund hårdare än vad det drabbar ett företag som betalar fullt timpris för tjänsterna.

För våran del så hade vi fått en högre OH-kostnad om vi hade ägt maskinerna själva, en kostnad som hade vi hade behövt ta ut på timpriset för hantverkarna.
Svårt att veta vilket som hade vart bäst för både företaget och kunderna.
Jag tror att de flesta av våra kunder tittar mest på timpriset när de jämför oss med andra och då är det ett bättre upplägg att hyra maskinerna än att behöva höja timpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.