På vårt detaljerade offertunderlag (framtaget av arkitekt och konstruktör = många ritningar, mycket text) har vi fått in offerter som skiljer 2,5 gånger i totalpris! Differensen mellan högsta och lägsta är ett sjusiffrigt belopp...

Vad som ska göras? Tillbyggnad med två sovrum, allrum, braskamin (alltså inget bad, tvätt eller kök) med platta på mark (gammal åkermark, dvs ingen sprängning, pålning etc), fyrkantig "låda" (inga vinklar/ burspråk etc, rätt mycket fönster dock).

Allt material specificerat i detalj (för övrigt "normal" nivå på materialen, inget exklusivt, vitmålad mikrolit på väggarna, klinker och trä på golven).

Tidplan: hellre bra än snabbt, men förstås gärna under 2015.

Hur är detta möjligt?!?
 
gunnar blomkvist skrev:
När man läser i annonser att samma person utför allt från el till rörmokeri och kakelsättning och målning däremellan borde man ju som beställare dra öronen åt sej.
Finns faktiskt hemapulare som fixar allt det där, så varför skulle inte en hantverkare :D
jag gör det då inte, min min käre far är helt otrolig, iof är han ingenjör från elektro så kanske inte så konstigt att han kan elinstallation bättre än en elektriker, men han fixar även de flesta andra moment också, jag önskar jag kunde lika mycket.
 
AnneFi
Vi har tagit in och betalt för hantverkare tre gånger.

Första gången var för att slipa vår trappa i betong. Företaget kom på efter att ha duttslipat lite här och var att det var svårt och tänkte lämna oss med en förstörd trappa.
Efter massor av bråk kom vi fram till en kompromiss där alla steg flöts och en helt fantastisk anställd på företaget valde att handmåla alla steg med pensel för att få det att se ut som sten trots att hans instruktioner var att vara rolla över ytan.
Jag skulle aldrig rekommendera firman men på det stora hela löste det sig.

Andra gången slipades våra golv. Golven är Okej och vi betalade utan att klaga på att de på vissa ställen hade slipat 0.5 m upp på väggen samt råkat ta i väggarna med golv färg på händerna i tre andra rum vilket resulterade i att vi fick måla om hemma.
Skulle jag rekommendera företaget? Nej

Tredje gången var i våras när alla trådar i huset drogs om av en elfirma. Jobbet är vi helnöjda med dock fick vi bråka om fakturan som var på dubbla priset mot offerten.
Första firman jag skulle rekommendera. :)

Jag vet ju om att det finns jättebra hantverkare där ute.
Sambon har egen firma och vi får ofta hjälp av hantverkare som han jobbar med.
Men att hitta en bra i högen själv utan att gå på rekommendation verkar vara svårt.
 
Jo, klart att det finns bra hantverkare! Problemet är som sagt att de har fullt upp och inte hinner, vill eller kan ta några nya uppdrag från okända kunder.

Grundregeln om du begär in offerter från en hantverkare är alltså: Får du inget svar är det antagligen en bra hantverkare, som inte vill/hinner ta ditt jobb. Och får du svar så är det antagligen från en oseriös hantverkare, vars jobb du inte vill ha... :banghead:
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
b8q skrev:
...
Grundregeln om du begär in offerter från en hantverkare är alltså: Får du inget svar är det antagligen en bra hantverkare, som inte vill/hinner ta ditt jobb. Och får du svar så är det antagligen från en oseriös hantverkare, vars jobb du inte vill ha... :banghead:
Du har just återupptäckt Moment 22 :D
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Finns faktiskt hemapulare som fixar allt det där, så varför skulle inte en hantverkare :D
jag gör det då inte, min min käre far är helt otrolig, iof är han ingenjör från elektro så kanske inte så konstigt att han kan elinstallation bättre än en elektriker, men han fixar även de flesta andra moment också, jag önskar jag kunde lika mycket.
Nu var det ju inte tal om hempulare. Det är jag också. Men det som kräver certifiering skall för att framtida problem inte skall uppstå utföras av en certifierad firma. Tex. Säkert vatten, våtrum behörighet elbehörighet, osv.
Alla som tar in en obehörig får ju stå sitt eget kast om en skada uppstår.
 
Jo och kanske inte så troligt :D Man får inte heller glömma att även om en firma är auktoriserad så måste det bevis att badrummet gjorts enligt reglerna om det blir skada
 
Korvgubbe
KitchenDesign skrev:
Få av er som skriver allt detta skitsnack har i verkligheten noll koll på vad som försegår innom ett seriöst företag. Vi måste betala skatt, sociala avgifter, resor, bilförsäkring osv osv osv osv och även stå för goodwill som vi frikostigt anses skall bjuda på.
.
Så om skatterna varit lägre, bilförsäkringen billigare och social avgifter avskaffade så hade inte den välrenommerade och dyra firman jag hade hemma efter lång väntan behövt tre försök på sig för att inte få bakfall i badrummet?
Sluta skyll ifrån dig på sånt som inte har med problemet att göra! Det är inte skatternas fel att en hantverkare inte kan lyfta på telefonen och ringa om denne blir försenad, det är inte bilförsäkringens fel att fallet blir fel, det är inte de social avgifternas fel att man har en taskig attityd gentemot kunderna!
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Elisen skrev:
fått in offerter som skiljer 2,5 gånger i totalpris! Differensen mellan högsta och lägsta är ett sjusiffrigt belopp…
Hur är detta möjligt?!?
Enkelt, de ocker-dyra vill inte egentligen inte ha jobbet, men tar det om det är en icke-prismedveten (eller som nån sa… "fet plånbok") kund. Vad dessa hantverkare samtidigt gör är de att slösar bort prismedvetna kunders dyrbara tid...
 
Korvgubben, det är just sånt resonemang i detta forum som bara gör det till ett gnälligt forum med skitsnack.
Därmed totalt bortkastat med tid att ens försöka diskutera med dig.
Det faller sig helt naturligt att seriösa firmor (som jag) faktiskt drar sig för att skriva i just sånna här trådar eftersom det spelar som helst ingen roll vad man säger. Eftersom ditt motto alltid är *finns inga seriösa hantverkare*.

Utifrån egna erfarenheter har jag alltid haft nöjdakunder som slutresultat och för mig har det alltid varit det viktigaste.
I ett forum är det extremt lätt att gadda ihop sig i missnöjje och kasta skit på det ena o det andra. Men sällan speglar det myntet från fler sidor än en. Det kommer alltid finns nöjda och missnöjda kunder. Skildnaden ligger i att en seriös firma, kommer alltid försöka tillmötesgå kunden så långt det är möjligt även när det gått fel.
Och med detta så utgår iaf jag från denna tråd.
Det enda förslag jag kan ge är att du som kund tar in de offerter du kan och sållar ut dem som känns bäst i ren magkänsla. Det brukar som oftast kännas bäst.
 
Det som jag har retat mig på i de fall jag har haft med hantverkare att göra är att en del aldrig skickar offerten som de har lovat. Jag kan förstå att de kanske inte har tid etc. när de tänker efter, men då kan de ju i alla fall skicka ett sms/mejla och säga det. Annars så går ju jag här hemma och väntar.
De hantverkare jag har anlitat har annars gjort bra jobb hos mig.
 
  • Gilla
Villan32 och 3 till
  • Laddar…
Undrar om it folket som tycker 850 kr i timmen är löjligt lågt är beredda att betala sådan timmpeng till bra hantverkare.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Nyttanvändarnamn3 skrev:
Hej Även jag tycker det är oanständigt att inte löpa linan ut mot ev kund
Alla mina kunder får offerter, oavsett om det bara gäller att slipa en tröskel, eller ta bort några fläckar mm
Alla har rätt att få ett arbete utfört, vid mindre arbeten typ någon timme får kund betala minimum 4 tim + etablering
Vid kundbesök talar jag om innan för kund att jag deb etablering, men den avgår vid ev beställt arbete
Vid osäkerhet om matr , vägleder jag in kunden på att söka själv på internet vad dom vill ha, samt sedan länka till mig. Därefter kollar jag mina priser mot nätet, ofta är mina priser högre. Då säger jag detta till kunden, o att det blir billigare om han själv införskaffar matrialet, väldigt ofta köper kunden i alla fall genom mig , pga det blir ändå billigare för han kanske inte har bil, måste ta ledigt,mm mm
Är man så rak man kan mot ev kunder så funkar det bättre på alla sätt
Att åka o kolla jobb hos alla funkar inte, men vill dom så deb etablering,
Skulle jag åka till alla nya förfrågn så skulle jag få göra mellan 5-15 besök om dan, dessutom på tider som passar kunden ( då blir det ju i kö tider o på kvällstider )

Det finns nog många hantverkare som servar kunder på mitt sätt
Så ni som drar alla över en kam , Tänk efter Före ni uttrycker er för negativt
Vad hade ni för del i att det inte funkade mellan hantverkaren o er ?
Du verkar vara rak och ärlig och talar om för kunden att vad det kostar innan. Men om jag ringde någon som vill ha betalt för att komma och ge pris på ett jobb så skulle jag välja bort den firman direkt för det verkar inte seriöst i mina ögon. Jag förstår varför du gör det och så länge det fungerar och kunderna är nöjda så varför inte.

Men det bevisar hur svårt det är att få tag på bra hantverkare när folk är villiga att betala för att få ett pris
 
Niq skrev:
Undrar om it folket som tycker 850 kr i timmen är löjligt lågt är beredda att betala sådan timmpeng till bra hantverkare.
Nu är det låååångt ifrån alla it folk som jobbar för så höga timpengar. Specialister kanske. Just nu i Stockholm ligger timpeng för erfaren it person för mer avancerad integrering och 10års erfarenhet på ca 600-700kr/h. För lättare hemsidor kan man nog hitta nån för 500kr/h. Själv jobbade jag som specialist efter doktorsexamen och jobbade för mellan 600-800kr/ h. några större konsultmäklare erbjöd mig 450kr/h men det tackade jag nej till. jag har 5+5års universitetsutbildning (master och doktor) och skulle jobba med det jag var utbildad till jag jag lägga till......finns ju de som disputerar på filosofi som har svårt såklart......
 
Vi har tagit in hantverkare många gånger, några urval.

1. Veluxfönstermontage. Killen sa att han hade stor erfarenhet men dag ett kom vi hem och grannen, som varit hemma, sa att vi måste gå o kolla för det såg inte rätt ut när killarna på vårt tak höll på. Vi hittade en grundläggande plåt kvar slängd i garaget. De fick göra om. Gång två såg vi själva hur de sågade sönder vattenavrinningsplåten. De fick göra om. Sen blev vi lite oroade och bestämde oss att betala för en besiktning. En A4 med fel, på ett fönster. De gjorde om igen. Vi fick tillslut vara hemma o hjälpa dem.......då vi hade fastpris gick de back enormt då de fick köpa in nya grejer de hade sönder hela tiden.

2. Badrum. På den gamla goda tiden jag var naiv. killen som lämnade offert intygade att de hade behörigheter i bkr o säker vatten. Det skrevs in i kontrakt. de byggde okej. vi reklamerade saker under resans gång. Dåligt fall, bubblor i tätskikt, mm mm. Ungefär mitt i kollade vi på www.bkr.se och det visade sig att de inte var behöriga. Killen förfalskade ett BKr intyg till oss!! på slutet. fy fan.....Jag kontaktade bkr för att se hur de tycker man skall göra, polisanmäla? Men de gick omkull. säljkillen som ägde firman var hemma hos hos ibland och var enormt otrevlig. vi var "petiga", "djävliga", "rövknullade hans personal" och jag vet inte allt. Tillslut satte vi in en duschkabin pga fel och var bara glada att bli av med dem.

3. Plåtkillar som skulle sätta lite nya plåtar. När det var klart såg det verkligen för djäkligt ut. Plåtarna satt snett, följde ej regler om dropp etc etc. Vi hade betalat material i förskott och arbetet skulle betalas efter gk besiktning. Det tog ca 6 mån att få dit, tja, 6 plåtar........de ringde mig o hotade och sa att om jag inte betalar river de bort fasaden....etcetc. lite obehagligt men tillslut blev det ok och besiktningsmannen och jag gk det.

4. Sen har vi haft en elfirma som var fantastisk. Ärlig, han pratade med oss och vi kom överens om tilläggsarbeten. han vill få saker i skrift - jättebra eftersom ingen blir lurad. De gjorde ett fantastiskt jobb. Rätt, snyggt och enligt tid och enligt offert!!

Jag anser mig professionell och ärlig. jag skulle aldrig blåsa en hantverkare och vill betala ok och vitt. men jag blir f-n sur när de ljuger, gör skitdåligt arbete, inte kommer, inte håller sig till avtalade saker.......

Men mig djävlas ingen med. Jag känner en enreprenadsjurist sedan ett par år och honom anlitar vi titt som tätt. Jag har lärt mig stå emot och bara försöka hålla mig lugn och trevlig.....

Det uslaste var ändå killen som garanterade och avtalade att de var behöriga på både säker vatten och bkr....men var inget! Blä. Ruttet!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.