Hej.

Har efter en lång tids funderingar gjort slag i saken och kommit fram till att sälja huset.

Kontaktat mäklare och denna har varit ute och sett över objektet, måste även tillägga att samma mäklare värderade huset för 6 månader sedan för då vi lade om lånen och betalade 4000:- i värderingskostnad.

Nu har han fått vara med igen och försöka sälja huset då jag tyckte han var bra. Han har tagit bilder och skickade mig ett förslag på hur det skulle se ut vid ett försäljningsuppdrag och att jag skulle godkänna bilder samt beskrivning, efter detta skulle han skicka ut ett avtal om försäljningsuppdraget som skulle skrivas på. Har ej gjort detta och har heller inte mottagit något avtal.
Men innan jag fick prospektet/bilderna så pratade vår son med sin kompis som och sa att vi skulle sälja, slutade med att han var här och kikade på huset och sedan samma kväll var vi överens om att han skulle få köpa det. Utan mäklare!!!

Ringde mäklaren dagen efter och förklarade vad som hänt och hur det hade gått till...
Han sa att han hade haft utgifter och lagt ner tid på objektet... OCH VILL HA 16,000:-......
Han har inte sålt huset och inte ens lagt ut det till försäljning, inte heller hunnit skicka mig försäljningsuppdragets avtal att skiva på!!!

Kan detta vara rimligt?????? Får det verkligen gå till så här??
Snälla hjälp mig då jag inte orkar strida mer och inte heller vet vad som gäller och vänder mig därför till er som kan detta och kan ge mig lite mer kött på benen för att orka gå vidare med detta.
Men är lagen sådan så tar jag mitt straff och betalar mäklare men detta ovilligt.
 
Eftersom ett förmedlingsuppdrag ska upprättas skriftligen och undertecknas av både säljaren och mäklaren är min bedömning att mäklaren inte har något att hämta. Att mäklaren drog på sig kostnader innan avtalet var påskrivet skedde på mäklarens egen risk.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Skulle man kunna fakturera för att kika på jobb utan att ha avtalat det så skulle inte många ta in flera offerter på jobben.
Bara att ignorera och vara glad.
Grattis till försäljningen!
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Nej mäklaren har inget att hämta av er ekonomiskt då det inte finns något undertecknat avtal.

Hade avtalet däremot varit undertecknat hade ni antagligen fått betala fullt mäklararvode eftersom de flesta avtal är formulerade på det sättet.

/Krille
 
Krille4 skrev:
Nej mäklaren har inget att hämta av er ekonomiskt då det inte finns något undertecknat avtal.

Hade avtalet däremot varit undertecknat hade ni antagligen fått betala fullt mäklararvode eftersom de flesta avtal är formulerade på det sättet.

/Krille
Inget avtal påskrivet. Enbart fått prospekt skickat via mail för granskning samt korrigering. .. Inte ens tryckts någon broschyr.

Mäklaren säger att det är deras praxis att ta ut en avgift då det påbörjats en försäljning.
Vi sålde huset själva innan mäklaren ens lämnat vår uppfart, och tvingas nu betala vår sons arbete till mäklaren.. 16,000:- !!!!!

Mäklaren står på sig och säger att han har rätt att ta ut avgiften..
 
Som sagt ignorera det bara. OM mäklaren fortsätter att strula så kan du anmäla till fastighetsmäklarinspektionen. En vanlig anledning till att mäklare blir prickade är att de inte upprättar ett skriftligt avtal om sin tjänst.

han har absolut ingen rätt utan skriftligt uppdrag.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
Skulle man kunna fakturera för att kika på jobb utan att ha avtalat det så skulle inte många ta in flera offerter på jobben.
Bara att ignorera och vara glad.
Grattis till försäljningen!
En större firma som bygger badrum och lämnar offert på jobb kräver en summa pengar om man inte svarar på deras offert inom 10 dagar. Det är väl delvis för att få svar av tilltänkta kunder.
 
O
slurppe99 skrev:
En större firma som bygger badrum och lämnar offert på jobb kräver en summa pengar om man inte svarar på deras offert inom 10 dagar. Det är väl delvis för att få svar av tilltänkta kunder.
Då måste de ha avtalat detta innan de lämnade en offert.... Men jag tycker att det är fult att göra så...
Själv hade jag troligtvis valt att inte anlita detta företag. Men det är OT...
I TS fall eftersom det inte finns ett skriftligt avtal så är det svårt för mäklaren att kunna bevisa något.
Att han sätter igång och gör jobbet innan ett avtal är skrivet är korkat och nu får han helt enkelt stå sitt kast..
När jag sålde min lgh så gjorde inte mäklaren någonting innan avtal var påskrivet...
Det tycker jag är det vettiga!
 
  • Gilla
Apocalypsen
  • Laddar…
Weckis skrev:
Mäklaren säger att det är deras praxis att ta ut en avgift då det påbörjats en försäljning.
Vi sålde huset själva innan mäklaren ens lämnat vår uppfart, och tvingas nu betala vår sons arbete till mäklaren.. 16,000:- !!!!!

Mäklaren står på sig och säger att han har rätt att ta ut avgiften..
Fråga mäklaren hur deras praxis förhåller sig till 9 paragrafen i fastighetsmäklarlagen. Det borde få mäklaren något tystare.
 
  • Gilla
twoody och 8 till
  • Laddar…
Där satt den☺... Kommer att hänvisa till denna paragraf. Underbart med all respons och svar... Känns lite bättre just nu...
Återkommer om svar från mäklaren efter detta svar.. Tack
 
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
Sådär...
Mejlade igår Onsdag till Mäklaren där jag ville ha det specificerat vad han hade för krav.. Inget svar, men han ringde upp mig idag och undrade vad det var för mejl han fått? Förstod inte varför jag skickat det. Förklarade att jag ville ha reda på vad han skulle ha betalt för, var ju trots allt 16,000:- som han skulle ha betalt.
Han förstod inte varför jag skulle ha detta och till vad!!!!!
Förklarade vad jag tyckte och att jag kände mig blåst på summan och poängterade även att han vill ha pengar av mig och då måste jag veta vad jag betalar för. Helt plötsligt var det han som blivit blåst då han inte fått uppdraget som vi var överens om... Tyckte nu att detta börjar bli lite sandlåde nivå på det hela och påpekade på att han inte hade något avtal som band mig till hans utgifter innan vi skrivit på kontraktet, och detta kunde han gjort när han var här och värderade objektet.
Nämnde även §9 i Fastighetsmäklarlagen samt att jag rådfrågat fastighetsmäklarinspektionen och Mäklarsamfundet i denna fråga....
Svaret jag fick var... Jag har det som praxis att ta ut detta arvode, vad mina kollegor eller vad FMI/Mäklarsamfundet har för syn på mina affärer ska dom skita i...

Seriöst svar sa jag och bad honom att inkomma med specifikationen så kan jag gå vidare med det, finns även lite intressanta svar på ett Forum på nätet jag startat om detta ämne och om dig....

KLICK!!!!!! Lät det i örat...

Det tar jag som ett avslut i denna fråga och att mäklaren inte skickar någon räkning..

Tack alla ni där ute för svar och råd...
 
  • Gilla
Ingper och 26 till
  • Laddar…
O
Haha! Där fick han!
Bra med uppföljningar, de gillar vi!
Fortsätter han får du skicka en faktura, på den kostnaden du haft för att tjafsa med honom. ;)
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Men då är det avtalat och informerat om i förväg. ( vi tar betalt för offertarbete om inte arbetets beställs).
Har de inte informerat och inte ett muntligt eller skriftligt avtal på det så finns inget juridiskt som binder den som offererats att betala för offerten.
Annars skulle man ju kunna skicka ut offerter till höger och vänster och sen kräva betalt.
 
O
Hubbe2 skrev:
Men då är det avtalat och informerat om i förväg. ( vi tar betalt för offertarbete om inte arbetets beställs).
Har de inte informerat och inte ett muntligt eller skriftligt avtal på det så finns inget juridiskt som binder den som offererats att betala för offerten.
Annars skulle man ju kunna skicka ut offerter till höger och vänster och sen kräva betalt.
Kanske skulle kunna vara en ny affärs idé? :p
 
Odjuret skrev:
Kanske skulle kunna vara en ny affärs idé? :p
Det kunde också bli en affärsidé att låtsas att man har en riktig firma och sedan lämna offerter som är så höga att ingen kan acceptera dem. Sedan tar man betalt för offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.