Måste man ha en omvandlare per brandvarnare och var kan man som privatperson köpa dessa
 
gol skrev:
Det ryktas om att Siemens skulle visa upp en ny manöverpanel till SPC:n på SKYDD-mässan.

Hittar ingen info på Bewators hemsida. Någon som har mer info?
Vet inte om denna passar till SPC men här är en ny läsare.

https://www.youtube.com/watch?v=SmUBix0E7wo
 
Nu har även jag satt ihop mitt paket med följande:

Siemens SPC 4320-3.1 IP - Central med plåtkapsling
Siemens SPC K421 - Map med möjlighet till tagg
Siemens SPC N310 - GSM
Siemens SPC E652 - Utbyggnad
Siemens MK2500-6 - Infällda magnetkontakter på dörrar.
Siemens CQR338-4L - Brandvarnare
Batteri/Ackumulator - Backup

Siemens SIR 1992-v - Inne
Siemens SIR 016 SY - Ute

Bosch Blue line Kombi G2 Pet
Siemens IR 120C

Och någon av dessa. Det jag inte riktigt bestämt är sirener och detektor. Har ni några tips. Siren tänkter jag en hyffsat diskret inne men som ändå hörs. Funderar på om man vill ha blixtljus inne. Ute tänker jag att det skall höras. Sätter den under taknocken ut mot gatan som kommer det låta oavsett vad jag sätter. Vill man ha blixt här eller är det overkill.

Vilka sirener skall jag välja och vad säger ni om sirenerna? Är det något annat som saknas där uppe?

Och vad gäller kabel. Tänker en 2x2x0,5. Komemr denna funka till allt i mitt system. Tänker mellan detektor, sirener och central men även mellan central och expansionskort och map?
 
B
blixt är ju bra för de flesta kommuner har att det är max 3 min som utesiren får vara aktiverad, men blixten kan ju gå tills det är avlarmat...

Har själv BlueLine G2 och är grymt nöjd, men kör kombi-detektorer, har inte falsklarmat någon gång, trots att de sitter mot fönster åt söder.

kabel går ju med vad som helst nästan, men EKKQX eller vad den heter är ju en lite styvare kabel (köpte på lasshop.se) jämfört med traditionell telekabel.
 
Boan skrev:
blixt är ju bra för de flesta kommuner har att det är max 3 min som utesiren får vara aktiverad, men blixten kan ju gå tills det är avlarmat...

Har själv BlueLine G2 och är grymt nöjd, men kör kombi-detektorer, har inte falsklarmat någon gång, trots att de sitter mot fönster åt söder.

kabel går ju med vad som helst nästan, men EKKQX eller vad den heter är ju en lite styvare kabel (köpte på lasshop.se) jämfört med traditionell telekabel.
Skulle telekabel funka. Har en hel rulle liggande och endast använt denna till LK värmegolvet. Jag trodde man ville ha en kabel där 2+2 par där paren är tvinnade.
 
Mr Lorentz skrev:
Skulle telekabel funka. Har en hel rulle liggande och endast använt denna till LK värmegolvet. Jag trodde man ville ha en kabel där 2+2 par där paren är tvinnade.
Till xbus-kopplingen vill du ha 2+2, åtminstone om det är några meter det handlar om(tror jag...)
Till detektorer duger det nog utmärkt med telekabel. Där är det ju bara ström eller inte ström som ska signaleras, i xbus är det digitala signaler som är känsligare.
 
RilleRock
Mr Lorentz skrev:
Vet inte om denna passar till SPC men här är en ny läsare.

[länk]
Den tillhör deras nya passagesytem Aliro.
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
B
Vanlig telekabel funkar, och enligt installationen behöver det inte vara partvinnat på x-bus heller, det är väldigt långa avstånd för att kräva annat än vanlig 4-led. Jag körde iof cat5e till manöverpanelerna men det var mest för jag hade massa kabel
 
RilleRock skrev:
Den tillhör deras nya passagesytem Aliro.
Citerar mig själv då från förra sidan, för att se om du kanske kan svara på min fråga:
Siemens senaste Aliro, är det nåt som funkar ihop med SPC eller är det nån stand alone historia, hittar väldigt lite information om det. Gillar ju ju kortläsarna, dom var snygga.
 
B
Är det ok att larmkabel ligger 8m i samma 50mm Kabelrör som elkabel ut till ett förråd ? För magnetkontakt. Hur känsligt är det egentligenv
 
Mr Lorentz skrev:
Nu har även jag satt ihop mitt paket med följande:

Siemens SPC 4320-3.1 IP - Central med plåtkapsling
Siemens SPC K421 - Map med möjlighet till tagg
Siemens SPC N310 - GSM
Siemens SPC E652 - Utbyggnad
Siemens MK2500-6 - Infällda magnetkontakter på dörrar.
Siemens CQR338-4L - Brandvarnare
Batteri/Ackumulator - Backup

Siemens SIR 1992-v - Inne
Siemens SIR 016 SY - Ute

Bosch Blue line Kombi G2 Pet
Siemens IR 120C

Och någon av dessa. Det jag inte riktigt bestämt är sirener och detektor. Har ni några tips. Siren tänkter jag en hyffsat diskret inne men som ändå hörs. Funderar på om man vill ha blixtljus inne. Ute tänker jag att det skall höras. Sätter den under taknocken ut mot gatan som kommer det låta oavsett vad jag sätter. Vill man ha blixt här eller är det overkill.

Vilka sirener skall jag välja och vad säger ni om sirenerna? Är det något annat som saknas där uppe?

Och vad gäller kabel. Tänker en 2x2x0,5. Komemr denna funka till allt i mitt system. Tänker mellan detektor, sirener och central men även mellan central och expansionskort och map?
Vart tänkte du köpa dina saker
jag har satt ihop ett liknande system
Centralapparat SPC 4320-3.1
Manöverpanel LCD SPC K421
Passerbricka IB44-EM
fick även förslag på brandvarnare
Rökdetektor HDv3007OS
allt detta från låsshop
 
zorro_66 skrev:
Vart tänkte du köpa dina saker
jag har satt ihop ett liknande system
Centralapparat SPC 4320-3.1
Manöverpanel LCD SPC K421
Passerbricka IB44-EM
fick även förslag på brandvarnare
Rökdetektor HDv3007OS
allt detta från låsshop
Jag har oxå kollat Låsshop.Tittade oxå på den brandvarnare men tyckte helt ärligt den var lite ful och kändes omodern. Kanske lite tramsigt men jag lägger stort krut på renovering och materialval är viktigt för mig. Får ta en sväng till med brandvarnaren :)
 
Mr Lorentz skrev:
Jag har oxå kollat Låsshop.Tittade oxå på den brandvarnare men tyckte helt ärligt den var lite ful och kändes omodern. Kanske lite tramsigt men jag lägger stort krut på renovering och materialval är viktigt för mig. Får ta en sväng till med brandvarnaren :)
Japp håller med
otroligt ful
 
Hej,

jag försöker också koppla en siren (GE Interlogix AS610) till min 4320, men har lite problem att tolka manualerna. Med hjälp av Fiat 500 pdf, tolkning av sirenens manualen (http://www.telectrisa.com/des2013/seguridad/manuales/AS610_MANUAL.pdf) och andra läsningar har jag kommit fram att jag ska koppla enligt följande (4320 --- Siren):

EX+ --- Terminal 3
EX- --- Terminal 2
NO --- Terminal 1 (Strobe)
TR --- 2K2 --- Tamper 1 intern siren
Tamper 2 intern siren --- Terminal 5 (Tamper)
BHO --- Terminal 6 (Tamper). Förresten, är det någon som kan förklara vad innebär Bell Hol Off och hur den funkar?

Stämmer detta än så länge? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sen undrar jag vad är terminal 4 i sirenen till? Måste man använda den?

En annan fråga gäller sirenernas ljud vid inbrott eller brand. Om jag har förstått rätt blir det per automatik pulsed vid brand och continuerlig vid inbrott. Eller behöver man konfigurera något i SPC?

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Hej! Bell hold Off:
The self actuating bell unit requires a constant 12VDC to keep the bell from sounding.

//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.