Någon som byggt/köpt spjäll till spånsugsanläggningen som öppnar automagiskt när man startar en maskin?
Fiskar efter tips och idéer. :)
/B
 
Har gjort lite annorlunda.
Jag har satt spjäll nära varje spånrörskoppling vid maskin och sen kopplat spånsugen till trådlös NEXA fjärrkontroll. På detta viset tar jag inte mycket mer än ett steg från maskin till spjäll och fjärrkontrollen kan man ha med sig vart man går. Ibland glömmer man att stänga något spjäll efter sig men tycker det funkar bra ändå.
 
Jag har startautomatik på spånsugen redan men tänker dra fasta rör och vill då även ha spjäll som öppnar sej själva.
/B
 
Har inte gjort något själv men har sett amerikanska bloggar som gjort egna spjäll med RC-servon. Här har du en av dem: http://www.iliketomakestuff.com/automated-blast-gates/

Kan nog vara ett kul projekt, det förhindrar ju att man missar att dra igång utan ordentligt sug. Det verkar dock lite jobbigt med så många sensorer men jobbar man i verkstan dagligen så blir man nog tokig om man glömmer hela tiden.
 
Det där med att styra med servon var smart. Men i den filmen så tycker jag att han slarvade med öppningen av spjällen.

Det finns annars två klassiska sätt och det ena är med tryckluft som är billigare i inköp per motor lite bökigare att bygga kanske, väldigt driftsäkert. Låter dock en del när motorn går i ändlägen vid öppning och stängning.

Det andra är elektriska motorer väldigt dyra och kanske lättare installation.

Har haft elektriska spjäll och i mitt fall så fans det inte inbyggd fördröjning på spjällen när man stängde av maskinerna vilket var drygt tycker jag. Man vill gärna att spånsugen skulle suga lite efter att man stängt av maskinen.

Har i dag valt att ha spånsugens på och av via spjällen. När jag öppnar ett spjäll så startar spånsugen. Billigt och enkel installation sånär som på att det kan behövas något som omvandlar startströmmen till 12 volt. Då det känns trevligare att ha 12 volt i alla mickrobrytare.

Pär
 
Det där med tryckluftsdrift är nog bästa vägen, dessutom är det ju väldigt ekelt att eftermontera. Dock tror jag att sådana linjära aktuatorer kan vara ganska dyra...
 
Har funderat många gånger på att automatisera mina spjäll. I första hand handlade det då om dammsugarspjäll, d.v.s. 50mm rör. Tittade då på just RC-servon då jag har pålitlig sourcing av sådana gratis. Blev dock aldrig av, förmodligen för att jag fick för mig att snickra något i verkstaden i stället för att bygga tekniska klurigheter _till_ verkstaden.

Hur som, för ett tag sedan kollade jag på om man på ett enkelt och driftsäkert sätt skulle kunna bygga automatspjäll till spånsugen baserad på RC-servon. Min slutsats var att det inte är helt uppenbart hur något sådant ska gå till om man inte klyddar till konstruktionen rejält. Titta på filmen som länkas ovan, killen har ju väldigt små spjäll som dessutom inte öppnas fullt (hål i huvudet). I den tillämpningen funkar servon kanon.

Tycker tryckluft är rätt tradigt mest för att det snabbt blir dyrt. Visst kan man köpa begagnade komponenter men de är ofta rätt dyra. Dels behöver man ju en dubbelverkande kolv, dels behövs magnetventiler. Dessutom behöver man drivning till magnetventilerna då dessa normalt drar en del ström.

Nu när jag skriver började dock huvudet komma igång. Kanske skulle man kunna göra något riktigt Woodgearsaktigt med björkplyfa? Typ RC-servo som vrider ett stort kugghjul i plyfa som sedan matar en stor kuggbana/kuggstång i plyfa och därmed påverkar spjället. Fasen, har inte tid med något sådant projekt just nu...
 
phl skrev:
Nu när jag skriver började dock huvudet komma igång. Kanske skulle man kunna göra något riktigt Woodgearsaktigt med björkplyfa? Typ RC-servo som vrider ett stort kugghjul i plyfa som sedan matar en stor kuggbana/kuggstång i plyfa och därmed påverkar spjället. Fasen, har inte tid med något sådant projekt just nu...
Jag tror att det är enklare att lösa problemet med en liten rulle på servot, typ liten trådrulle och några varv tunn, plastad vajer, några löphjul, en fjäder och vips, så har man omvandlat en roterande rörelse till en linjär. Så är det gjort i många kopieringsmaskiner och liknande. Man kan nog montera det hela på ett byggbeslag, där man också kan montera lite mikrobrytare om det behövs. Kom igen, PH, du vet att du vill! För övrigt tror jag att du kan göra fästplattan i CNC-fräst Alu om det känns bättre.
 
Har förkastat lösningen med tråd/vajer tidigare då jag tycker den är för klyddig. Kommer säkert funka men verkar bökigt och osnyggt. För övrigt måste man skaffa ändlösa servon, alternativt modifiera vanliga om man vill ha ut mer en ett knappt varvs rörelse ur dem. De blir då inte längre servon utan bara nerväxlade DC-motorer. Inte helt sant då servobiten väl är kvar men i praktiken har du ingen reglering av rotationshastighet eller lägesindikering.

För övrigt ska inget vara CNC-fräst alu innan min fräs har byggts ihop igen...
 
Pneumatik måste väl ändå bli den enklaste eftersom det är så enkelt att få linjär rörelse. Man borde för den här tillämpningen kunna bygga enkla aktuatorer av elrör och köra med så pass lågt tryck att man kan använda små magnetventiler som man kör på 24V.
 
Bygga egna kolvar var ju en intressant idé. Likväl får du betala en del för de där magnetventilerna samt kopplingar och liknande. Visst, du kan säkert bygga något med köbekolv för ~500-1000kr/spjäll men det tycker jag är för dyrt och lägger hellre hundra timmar på att klura ut något eget... ja, ni fattar, jag är usel på att värdera min egen tid.
 
Skulle man inte kunna montera dit en centrallåsmotor (solenoid) med en liten hävarm för att få rätt slaglängd? Borde inte kosta mer än några tior på skroten...
 
Jag är lite inspirerad av den här varianten Några tankar? Tips på inköpskällor för solenoid eller elmotor som inte kostar skjortan?
/B
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
bengtn skrev:
Jag är lite inspirerad av den här varianten Några tankar? Tips på inköpskällor för solenoid eller elmotor som inte kostar skjortan?
/B
Jag tror som sagt att en centrallåsmotor skulle räcka. Första sökträffen ger en för 89 riksdaler: http://www.vikinglarm.se/biltillbehor/tillbehor-till-billarm/centrallasmotor/c11/p187/

Den drar respektive "slår" genom att man vänder polariteten. De är inte gjorda för vara spänningssatta konstant (osäker på om de håller i längden om man gör det) så man får fixa till en puls som öppnar och som stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.