Det var länge sedan jag köpte någon Fibaropuck, då dom har varit överspecade. Har svårt för att se att jag kommer att välja Fibaro igen oavsett, eftersom det är så jäkla dåligt att inte leva upp till isolationskraven och ange maxeffekter som dom inte kommer i närheten av, utan att man riskerar elda upp huset. Kommer att kasta ut alla fibaropuckar nu.
Undrar om dom kommer att hota ESV med stämning igen, som dom gjorde förra gången. Skämtföretag.

Problemet är ju att man inte kommer ihåg vart man köpte skiten. Hur blir det med köp i utlandet tex? (Vesternet m.fl.)
 
Redigerat:
Marcus Avenbrand skrev:
Man kan ju undra vad det är som skiljer vårt ESV gentemot andra länders motsvarighet. Genomförs inte samma rigorösa tester i andra EU-länder? Är kraven så olika på en produkt om man sitter i Båstad, Bordeaux eller Bologna?

"Our company would like to stress the fact that all Fibaro devices are safe for both the user and his property and this action is a matter of Swedish market requirements – does not concern other countries."
Fibaro fick säkert ESV:s ögon på sig pga att pluggarna fallerade tidigare, och Fibaro körde sin sandlådeattack.

Borde väl vara samma i hela EU, kan inte tänka mig något annat - det skulle väl klassas som skydd av den egna marknaden om vi hade högre krav än resten?
 
Men jösses. Börjar ångra att jag gav mig in i detta med z-wave ö.h.t. Nu ska man alltså koppla om hela huset igen. Vågar man köpa Qubino eller tror ni de har samma problem bara att de inte blivit granskade ännu?
 
jan_banan skrev:
Men jösses. Börjar ångra att jag gav mig in i detta med z-wave ö.h.t. Nu ska man alltså koppla om hela huset igen. Vågar man köpa Qubino eller tror ni de har samma problem bara att de inte blivit granskade ännu?
Borde ju gå att fråga ESV?
 
FGS221 (dubbelbrytaren) nämns ej, den omfattas inte?
 
jan_banan skrev:
FGS221 (dubbelbrytaren) nämns ej, den omfattas inte?
De har inte testat den ännu helt enkelt.
 
jan_banan skrev:
Men jösses. Börjar ångra att jag gav mig in i detta med z-wave ö.h.t. Nu ska man alltså koppla om hela huset igen. Vågar man köpa Qubino eller tror ni de har samma problem bara att de inte blivit granskade ännu?
Man behöver nog inte vara överdrivet orolig, jag är mer förbaskat trött på företag som inte klarar av att hålla god kvalitet och konsumentetik. Dom har skjutit sig själva i foten s.a.s.
Men bort ska dom iaf från mitt hus, även om jag inte kommer att byta i morgon bitti precis. Kommer att börja med de 3 dimmrarna i köket som blir överhettade emellanåt, sedan blir det 2x15 i garaget, som klibbar ibland.


Ska provköpa en Qubino vid tillfälle, för att se hur dom ser ut. Fast har för mig att dom är pottade, så det är ju om ömöjligt att få någon känsla för kvaliteten på dem. Duwi och Aeon tycker jag känns lite bättre.
 
AliasJones skrev:
Och den fina China Export märkningen förvillande lik vår CE på grejerna, eller är det där bara en myt?

[bild]
"China Export" är såvitt jag förstått en väl spridd myt. Bildgooglar jag så hittar jag enbart en massa förklaringar vad som skulle skilja de båda loggorna åt. Det finns en och annan bild på en för snäv CE-märkning, men det är nog mer sannolikt om att den som lade in märket inte hade stenkoll på hur dimensionerna skulle vara snarare än att det handlar om "China export". Vi har maskiner på jobbet som har den så kallade "China export"-loggan trots att det är rätt logga i dokumentationen.

Däremot är det nog inte helt ovanligt att kineser trycker dit ett CE-märke fastän produkten inte är certifierad.
 
Marcus Avenbrand skrev:
Man kan ju undra vad det är som skiljer vårt ESV gentemot andra länders motsvarighet. Genomförs inte samma rigorösa tester i andra EU-länder?
Vänta nu. Det genomförs inga "rigorösa tester" någonstans. I det gamla DDR-Sverige så testade Semko elprodukter och S-märkte dem. Nu för tiden är det tillverkaren (importören) som CE-testar sina egna produkter och CE-märker dem. Att ESV har testat Fibaros produkter beror sannolikt på att någon har anmält dem eller att ESV har fått upp ögonen på dem av annan anledning.

Rimligtvis så tar ESV kontakt med sina systermyndigheter ute i EU om man upptäcker något sånt här.

Marcus Avenbrand skrev:
Är kraven så olika på en produkt om man sitter i Båstad, Bordeaux eller Bologna?

"Our company would like to stress the fact that all Fibaro devices are safe for both the user and his property and this action is a matter of Swedish market requirements – does not concern other countries."
Nu har jag inte jobbat med att CE-märka elektronik, men om ESV har rätt i sina anmärkningar om isolationsavstånd, märkning och maxström för plintar så låter det ju helt orimligt att de skulle klara en CE-certifiering. Utan CE-märkning får de inte säljas inom EU. Punkt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Dvs det inga påhitt från ESV, utan internationell standard, som den europeiska standarden till största delen bygger på, och produkter som säljs inom EU ska följa denna standard.
 
Nyfniken skrev:
Nu har jag inte jobbat med att CE-märka elektronik, men om ESV har rätt i sina anmärkningar om isolationsavstånd, märkning och maxström för plintar så låter det ju helt orimligt att de skulle klara en CE-certifiering. Utan CE-märkning får de inte säljas inom EU. Punkt.
Jupp, och det är därför jag är så konfuderad över hur FIbaro så självklart kan statuera att "this action is a matter of Swedish market requirements – does not concern other countries."
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
EU-direktiv (?) som kan vara av intresse:

2006/95/EG

"Artikel 9, 1. Om en medlemsstat av säkerhetsskäl förbjuder marknadsföring av någon elektrisk utrustning eller hindrar fri handel med denna skall medlemsstaten i fråga omedelbart underrätta övriga berörda medlemsstater och kommissionen med angivande av orsakerna till beslutet och speciellt ange följande:..."

"Artikel 10, 3. Utan att det påverkar tillämpningen av artikel 9 gäller följande:
a) Om en medlemsstat konstaterar att CE-märkningen har anbringats utan att detta är berättigat, är tillverkaren eller den som representerar honom inom gemenskapen skyldig att bringa den elektriska utrustningen i överensstämmelse med bestämmelserna för CE-märkning och att se till att överträdelsen upphör på de villkor som medlemsstaten fastställer.
b) Om den bristande överensstämmelsen fortsätter skall medlemsstaten vidta lämpliga åtgärder för att begränsa eller förbjuda utsläppandet på marknaden av den elektriska utrustningen i fråga eller för att säkerställa att den återkallas från marknaden i enlighet med artikel 9."
 
Jag trodde jag skulle kunna titta lite på de här harmoniserade standarderna för LVD. Det visade sig att bara listan på standarder är 95 sidor lång. Fibaro skriver naturligtvis inte ut vilka de använt i sina manualer och någon Declaration of conformity har jag inte hittat.
 
Bo.Siltberg skrev:
Dvs det inga påhitt från ESV, utan internationell standard, som den europeiska standarden till största delen bygger på, och produkter som säljs inom EU ska följa denna standard.
Plockar i detta nu precis upp min första Qubino-dimmer. Japp, märkt på precis samma sätt som Fibaros.
 
Deras batteridrivna prylar skall väl inte behöva vara så rädda för :)

Men allvarligt; kommer man att kunna sända tillbaka dem? Vill faktiskt inte ha ett hus, som brinner upp pga av dem och inte får ut en sekin från försäkringsbolaget. Nu har jag mest Aeon-puckar, men det räcker ju faktiskt med en enda Fibaro och den orsakar det...
Två Aeon dimmers som var kass rån början, en swtich som ballade ur tidigt (har en ny på samma ställe som nu är kass). Har en Philio och den blir ibland knäpp (vägrar att släcka), tyvärr inte reklamerat den. De få Fibaro jag har har fungerat klanderfritt.
Tycker inte man skall behöva ångra det, men tycker samtidigt att de skall fan i mig ta det. Det visste vilka spelregler som gällde/gäller och då får man fan-i-mig rätta sig efter det nu också. Har man fuskat skall man ha smisk.
Återigen, dagens prylar är ju bara slit-å-släng prylar - tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.