peternicklas
pleqtiz skrev:
Tack för svarena!

Fick mail ifrån den första företaget för några dagar sedan och det stog exakt samma på det som det första.. att beställningen hade gjorts på ett ip nummer som överensstämde med min adress

enligt polisen så ha detta gjorts utomlands, och då får mig att tänka på hur mycke man beställt ifrån FFX, vet att ett paket försvann därifrån men det va inget utav värde,

och det första företaget har sitt säte i just england.

nåväl. återstår o se hur det går med detta, känns inte roligt iaf..
Om du får email från företaget så kan du lätt se vilken IP adress det är skickat ifrån. Borde inte vara några problem för polisen att hitta de skyldiga.
 
peternicklas skrev:
Stämmer inte riktigt. Jag hanterar uppgifter från pul dagligen och vi får ALDRIG skriva ut ett helt personnummer, inte ens på papper.
Det låter som en rätt grav övertolkning av kraven i PUL.

Med den tolkningen så får ni heller inte skriva ut för- och efternamn på personer som har unikt efternamn (hur vet ni det?).
 
Redigerat:
peternicklas
Nerre skrev:
Det låter som en rätt grav övertolkning av kraven i PUL.

Med den tolkningen så får ni heller inte skriva ut för- och efternamn på personer som har unikt efternamn (hur vet ni det?).
Vi använder bara de första 6 siffrorna i personnumret, inga namn.
 
peternicklas skrev:
Stämmer inte riktigt. Jag hanterar uppgifter från pul dagligen och vi får ALDRIG skriva ut ett helt personnummer, inte ens på papper.
Låt mig gissa: Du jobbar inom staten på något vis?
Staten brukar ha överdrivet nitiska jusrister som vill ha milsvid marginal till alla lagar och regler.
PUL handlar just om att reglera register och databaser där man kopplar olika sorters information till en individ. Att bara ha ett namn och ett personnummer är inte tillräckligt för att du ska kunna klassas som en databasägare.

Om du tror att jag har fel så kan du alltid pröva att ringa skatteverket och uppge tex. din frus namn och hennes bostadsort och se vad de gör.
 
peternicklas
Janus82 skrev:
Låt mig gissa: Du jobbar inom staten på något vis?
Staten brukar ha överdrivet nitiska jusrister som vill ha milsvid marginal till alla lagar och regler.
PUL handlar just om att reglera register och databaser där man kopplar olika sorters information till en individ. Att bara ha ett namn och ett personnummer är inte tillräckligt för att du ska kunna klassas som en databasägare.

Om du tror att jag har fel så kan du alltid pröva att ringa skatteverket och uppge tex. din frus namn och hennes bostadsort och se vad de gör.
Japp, jobbar inom statlig förvaltning. PUL tillämpas till 150%.
 
peternicklas skrev:
Japp, jobbar inom statlig förvaltning. PUL tillämpas till 150%.
Jag jobbar också åt staten och då också en hel del med personuppgifter och databaser över individer så jag känner igen tankesättet bland era jurister. Det måste finnas någon kurs på universitetet för jurister inom staten som heter "Övertolkning av lagar för att krångla till de anställdas vardag 10hp"...:(
 
Precis som jag trodde, 150% blir ju en övertolkning.

Det är ju inte så att det är totalförbjudet att hantera personuppgifter på grund av PUL, man kan behöva tillstånd och man kan behöva ha vissa restriktioner. Men totalförbud är en övertolkning.

Lagen är ju till för att skydda mot samkörningar, sökningar och såna saker. Att skriva ner ett personnummer på en papperslapp lär ingen åklagare i världen försöka bygga upp ett åtal för.
 
peternicklas
Nerre skrev:
Precis som jag trodde, 150% blir ju en övertolkning.

Det är ju inte så att det är totalförbjudet att hantera personuppgifter på grund av PUL, man kan behöva tillstånd och man kan behöva ha vissa restriktioner. Men totalförbud är en övertolkning.

Lagen är ju till för att skydda mot samkörningar, sökningar och såna saker. Att skriva ner ett personnummer på en papperslapp lär ingen åklagare i världen försöka bygga upp ett åtal för.
För mig har det mindre betydelse, bara att lyda och följa de regler som gäller för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.