Helt klart locke, finns många sätt att använda, torr/våt går egentiligen på användaren , utstyret är den samme¨, så att en "torrbastu" blir fort "våt" med olika användare.
Problemet¨ligger just där, konstruerar man en "torrbastu" och droppar fuktspärr/folie, så är det inte säkert att detta är hållbart under bastun hela livslängd.
Du har helt rätt i att det finns inte en "100% riktig" sätt att konstruera bastu, och det är också det jag har försökt att få fram. Dock förstår jag inte diskutionen runt folie/dampspärr, den gör ingen skada, tvärtemot, bastun blir mera energieffektiv, fuktsäker oavsett hur man använder den och blir varm snabbare.
Om man då bygger bastu i en eksisterende bostad och har möjlighet att bygga den som et rum i rum så är det absolutt ok och "riktig" speciellt i källarutrymmen där våtrum är en riskkonstruktion generellt.
Bygger man däremot integrerat utan luftning utanpå så MÅSTE folie/sauna-satu eller liknande användas.
Allmänngiltiga lösningar finns inte, men däremot finns det byggstandard för bastu i de finska byggföreskrifterna, och det finns detaljerade beskrivningar på "riktig" byggsätt för ulika situationer och plaseringar. Jag förhåller mig til dessa , då de är de enda med någorlunda dokumentation bakom sig.
F.ex tylös rekommendationer är för ensidiga, och tar inte hänsyn til de problem som kan uppstå i nya hus, eller ulika lösningar med ventilation.
så rum i rum fungerar helt klart, men den kan inte alltid användas den heller, och det finns absolut INGEN grund att droppa folie uavsett efter min mening.

MVH
Sakke
 
Nu har jag försökt bilda mig en uppfattning hur jag ska bygga bastu i. Mycket av diskussionen verkar handla om dubbla fuktspärrar och luftspalten för att ventilera bort ev kondens. Detta verkar i princip alla vara överens om, alltså om man har två fuktspärrar måste utrymmet emellan dessa ventileras. Det som slog mig då var om det nu är så viktigt borde inte samma princip gälla när man kaklar en vägg i badrum som ligger mot yttervägg, moa dubbla fuktspärrar? Men här brukar man väl inte tala om någon luftspalt eller?

Anledningen till jag egentligen inte vill ha en luftspalt mot ytterväggen är för att det tar utrymme från en redan minimal bastu och det är samtidigt enklare att strunt i den.
 
Jag har inte byggt min bastu än, men den kommer att byggas mot en källarvägg som till 70% är under marknivå. Jag tänker inte fuktspärra varken vägg eller golv i bastun utan endast runt golvbrunnen.

Det beror ju såklart på hur ofta man bastar samt hur mycket vatten man kastar men i mitt fall i alla fall så är jag inte orolig för att det kommer att bli problem. Vi kommer att använda bastun max 1-2 ggr per vecka gissar jag. Jag tror att problemet blir bra mycket större om vi fuktspärrar golv och vägg eftersom fukt underifrån då låses inne istället.

Jag kommer inte heller att isolera ytterväggen utan istället ha ett lite större aggregat. Förmodligen blir det puts eller klinker med trä endast på lavar och ryggstöd.
 
Redigerat:
Skulle man kunna byta ut befintliga fuktspärr i yttervägg mot bastufolie, sedan bara på med spikläkt och bastupanel? Ytterväggen blir då utifrån räknat: ytterpanel, spikläkt, vindskydd, 190 mm isolering, bastufolie, spikläkt och bastupanel.
 
Det kan man göra. Då måste bastufolien vara 100% tät och övergångarna tejpas noga.
Mvh
Sakke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.