G
Hallå var är Hiltin!!!?? Kungen bland verktygen!
 
Min erfarenhet av Hiltis prylar är inte jättestor. Deras borrhammare gillar jag, skruvdragarna är trevliga men de är ju brandade/kontraktstillverkade Panasonicmaskiner. Det samma gäller ju många av deras maskiner. Inte för att de blir dåliga för det men då kan jag ju lika gärna köpa en Flex vinkelslip, en Mafellsåg osv.
 
G
Måste också slå ett slag för Hiltis maskiner. Deras "vanliga" skruvdragare är en väldigt bra kompromiss mellan precision, kraft och hållbarhet. Dom små skruvdragarna med slag är helt fantastiska. Används dagligen på jobb och klarar mycket stryk.
 
MathiasS skrev:
Även borr kan man väl få köpa för att dom är fina? :)
Såklart! Och släpper de en guldig Makitaborr lovar jag att den bilden hamnar högst upp :)
 
kontorsråttan
Apropå skiftnyckel som verktyg
Bosse Bildocktor skrev:
...Skaffa också en jätteliten och en jättestor skiftnyckel, så billiga som möjligt, ty det är bara dessa du ska låna ut till andra.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
G
Dewalt för kap/ger samt sågbord, har inte hittat nått bättre provat makita, bosch, festool.
 
G
Festool och bosch blå. Festool för att de är bäst och hela systemet funkar tillsammans med dammsugare mm. Större bilmaskiner (hyresgrejer för min del) hitatchi har bra tryck! Hitachis verktyg ser däremot ut som en japansk joggingsko och de har inget systainersystem samt festools skruvdragare har utbytbara schuckar för borr/bits excenter samt vinkelchuck. Inget slår festool! Deras ts55 är överlägsen! Handverktyg, bacho.
 
G
Flex äger på vinkelslip.
Som många skriver så är HILTI bra grejer men i regel alldeles för överprisade.
Sedan är det ett överdrivet hyllande av BAHCOs prylar ovan, hade skrivit under på det för 15 år sedan men idag är nästan allt annat lika bra till 70% priset.
 
gäst skrev:
Flex äger på vinkelslip.
Som många skriver så är HILTI bra grejer men i regel alldeles för överprisade.
Sedan är det ett överdrivet hyllande av BAHCOs prylar ovan, hade skrivit under på det för 15 år sedan men idag är nästan allt annat lika bra till 70% priset.
Blir lite nyfiken på vilken såg för 111 kronor som är lika bra som Bahco Superior?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/fogsvansar/handsag-121038/
 
Wera Impaktor är utan tvekan den bästa bitssatsen jag använt.
Bitsen håller hur länge som hälst och bitshållaren som hänger med har en bra ringmagnet som håller skruven åt dig, så du alltid kan arbeta med en hand.

Sen skulle jag villja tipsa nybörjare om att det finns två "stjärnskruv" Phillips och Pozi, något som inte alls va självklart för mig i början.
Finns inget bättre sätt att förstöra bits på än att använda fel bits till fel skruv och sen klaga på dålig kvalitet.
 
Leopardiz skrev:
Sen skulle jag villja tipsa nybörjare om att det finns två "stjärnskruv" Phillips och Pozi, något som inte alls va självklart för mig i början.
Finns inget bättre sätt att förstöra bits på än att använda fel bits till fel skruv och sen klaga på dålig kvalitet.
Dessutom finns de i flera olika storlekar... Men nu blir det alltför OT.
 
Jag brukar alltid handla ett par extra passande bits när jag köper skruv till nåt skruvat projekt hemma, helst torx ska det vara! :)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Multimaskin, en sådan saknar jag i mitt sortiment.. om någon vill ge mig en present så vet ni vad jag önskar nu! ;)
 
Har själv en Bacho Superior fogsvans och har gillat den. Men efter att ha testat snickarnas Edwin känns Bachon som rena leksakssågen. Den MÅSTE testas!
 
Jag har en Bosch blå sticksåg som jag ärvde av min far och som han i sin tur ärvde av sin farbror. Trots att den har fått slita hund i otaliga byggprojekt så fungerar den fortfarande utmärkt!
Lågprisprodukterna överlever oftast knappt garantitiden men kan vara ett billigare alternativ till att hyra om jag bara behöver dem för ett enstaka projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.