Åter till Harlins problem med tjocka golv

Jag hade lite av samma problem (golspånskiva + laminat) och var tvungen att köra ut 55° (vid -25) på mina golvvärme slingor, men efter att ha läst div. inlägg på detta forum provade jag att brassa på cirk.pumpen på max. och då kunde jag sänka framledningen till 45°C (vid -25) :) + att värmen i tankarna räckte mycket längre!!

 
Tack för ditt svar Hocke! :) Det skall jag prova. Det som kanske talar lite emot att det skulle funka för mig är att jag har ett tapp på endast ca 5 grader, d.v.s. 55 grader frammatning & ca 50 grader i returen. Det verkar som att värmen inte tar vägen ngnstans alls, utan går tillbaks till tanken. :-/ Men som sagt, jag ska testa. I golven är det ca 30 cm isolering till källare under, så värmeförlusten dit ner torde vara minimal.
 
Jag har skillnad på 5 grader mellan in och ut temp. ska vara så enligt Wirsbo
Kolla även att slingorna är instrypta enl. wirsbos rekommendationer, annars går värmen endast genom den kortaste slingan.
det finns ett diagram på deras hemsida med antal varv på strypventilen vid olika slinglängd.
 
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/30#58 date=1135886879]Ok, så med en innegivare så får jag alltså "kallt" i källaren  :-[ .

Lr får jag det oavsett.....

om du börjar att elda i kaminen, så reglerar innegivaren ner tempraturen till huset & du får svalare i källaren.
under normala förhålanden (när du inte eldar) tror jag inte du märker nått
du kan i en meny i pannan bestämma hur känslig innegivaren ska vara, om den sak kompensera mycke eller lite.


Har du inredd källare som du vistas mycke i?[/quote]

Ok, ingen kamin finnes........

Källare skall inredas allteftersom, dock ingen som skall bo där permanent som det är tänkt nu iaf......men idag består källaren av:
Garage, Pannrum, Bastu, "relaxrum" utanför bastun, tvättstuga, ett rum som vi inte vet vad vi skall ha det till, data-rum (senare) prexis nedaför källartrappa, + 2 små "förråd". Element finns endast i: Garage, "relax"+ "inte vet vad rummet" =P



 
Poggan skrev:
[quote author=CarMan link=1134760207/30#59 date=1135888998][quote author=Poggan link=1134760207/30#58 date=1135886879]Ok, så med en innegivare så får jag alltså "kallt" i källaren  :-[ .

Lr får jag det oavsett.....

om du börjar att elda i kaminen, så reglerar innegivaren ner tempraturen till huset & du får svalare i källaren.
under normala förhålanden (när du inte eldar) tror jag inte du märker nått
du kan i en meny i pannan bestämma hur känslig innegivaren ska vara, om den sak kompensera mycke eller lite.


Har du inredd källare som du vistas mycke i?[/quote]

Ok, ingen kamin finnes........

Källare skall inredas allteftersom, dock ingen som skall bo där permanent som det är tänkt nu iaf......men idag består källaren av:
Garage, Pannrum, Bastu, "relaxrum" utanför bastun, tvättstuga, ett rum som vi inte vet vad vi skall ha det till, data-rum (senare) prexis nedaför källartrappa, + 2 små "förråd". Element finns endast i: Garage, "relax"+ "inte vet vad rummet" =P



[/quote]


det funkar nog bra med en innegivare i ditt hus.
komihåg att justera in anläggningen helt utan innegivare först & sen starta innegivaren, annars funkar inte anläggningen bra
 
Ok! Tack CarMan you are my man! ;)

 
CarMan (eller någon annan) :cool: .

Då investeringen är hög på luft/vatten (80.000-90.000).
Så funderar vi ist. på el-panna, som tidigare, men istället en luft/luft, vad tror ni om denna kombination?

 
Poggan skrev:
CarMan (eller någon annan)  :cool: .

Då investeringen är hög på luft/vatten (80.000-90.000).
Så funderar vi ist. på el-panna, som tidigare, men istället en luft/luft, vad tror ni om denna kombination?
Har man en relativ låg uppvärmnongskostnad idag & har ett hus som har hyfsat öppen planlösning, samt att huset inte är förlagt i landets nordligaste delar, så låter det som en bra lösning för dom närmsta 10 åren.

(själv räknar jag med att bo i mitt hus i 30-50 år till, så jag satsar på en en billig uppvärmning, men har då också investerat med.
 
Jomen, vi bor strax utanför götet så rysligt kallt har vi ju inte....
Hyffsat öppen planlösning tror jag att vi har (jag vet ju inte vad installatörerna räknar som öppen) utan väggar?  :cool:....84 kvm.
Jag vet ju inte vad som räknas som "låg" uppvärmingskostnad.....eftersom vi är nya i huset....men jag antar att vi ligger hyffsat "rätt".
Notera även att pannan är gammal, bimetalltermostater, ingen auto. shunt å ingen blandingsventil till tappvattnet, så visst rinner det iväg några kW i onödan kanske....men det tar vi denna vintern.....



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.