Har du svårt att bestämma dig för vilket märke du ska välja för ett speciellt verktyg? Per-Henrik Lundblom har satt ihop den ultimata verktygslistan som kan vara en hjälp på vägen.

Du kan läsa artikeln här: Riktigt bra verktyg - märke
 
Usch Makita.... De känns ju bara plastiga. Metabo och Dewalt lite bättre serier känns mer rejäla
 
Tycker du verkligen så? Jag har bara två Makitaprylar, en borrhammare och en tigersåg men jämför jag kvalitetskänslan när jag håller i dom och använder dom så får jag verkligen ingen budgetkänsla. Väl i klass med blå bosch och om jag svär i kyrkan och jämför med Festools sänksåg så var den en grym besvikelse i just det avseendet, plastig. Fick inte åka med hem pga det.
 
Maskiner, men kanske framför allt batterimaskiner, verkar vara otroligt individuellt vad man gillar. Dels spelar ju ergonomin roll, dels är det defintivt inslag av religion i det hela :)
 
Men viktigare än religion är faktiskt känslan när man håller i prylarna. Känns det inte rätt får dom inte komma med hem oavsett färg.....
 
jag tycker att makita tigersåg går sönder o är överlag dåliga. ska va Flex tigersåg, mycket trevligare att jobba med. förutom tigersågarna så tycker jag att makita gör bra verktyg!
 
Att borrar med guldfärg skulle vara någon sorts garanti på bra grejer känns lite fel. Jag har en borrsats från Clasohlson (Xtreme hette de då) med guldfärgen och samtidigt har jag en Luna-låda med borrar på jobbet utan guldfärgen. En av borrlådorna kostade 3 gånger så mycket som den andra och har för mitt ändamål oslagbara borrar.
 
Tyvärr kanske texten är oklar, givetvis gör lite guldfärg på borrspetsarna varken till eller från. Det jag menade var att jag föredrar TiN-belagda borr ur Dormer och Gührings metallborrsortiment, framför de "vanliga" icke-belagda borren.
 
Det är nog lite mitt fel. Jag tyckte de var snygga och la en bild på dem högst upp. :)
 
G
Vad hände med hiltis maskiner. Allt utom kanske små skruvdragare känns ju bättre hos hilti än det du listat. Sedan att någon säger att dewalt skulle vara något att ha så kan man ju näst intill lika gärna köpa black and decker då det är samma skit!
 
G
Men den pojkspolingen! han kan väl inte ha erfarenheten att veta vad som är bäst! ;)
 
G
Borrhammare är kanske bäst hos Hilti men Festool sopar mattan på allt vad träbearbetning heter. Finns det en Festool-maskin så är den bäst. Så är det bara.
Makita verkar märka om från andra leverantörer (t.ex. Makita elmotorsåg verkar vara en Dolmar) så där vet man aldrig vad man får. Dolmar är bra men jag har köpt en Makita borr & bitssats som var kass. Det sänkte förtroendet. Dessutom är alla väskor olika, det känns direkt sunkigt jämfört med Festool.
DeWalt tycker jag funkar rätt bra även om de saknar finess i designen, men de har i gengäld inte så mycket som kan gå sönder och är svårt att laga.
Bosch blå sviker aldrig.
Nu kör jag alltså allt nytt i Festool och fyller i med Blå Bosch där Festool saknar produkter.
 
  • Gilla
Kjelle111
  • Laddar…
Hilti måste väl ändå vinna på slagskruvdragaren?
 
R
Hilti är bäst i alla kategorier, om man inte vill köpa nya verktyg flera gånger om året.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det är nog lite mitt fel. Jag tyckte de var snygga och la en bild på dem högst upp. :)
Även borr kan man väl få köpa för att dom är fina? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.