Stingray - jag har målat om min mindre modell 220 , tyckte det var en vansinnigt ful färg ...mossgrön.
Ville haft den i samma färg som min Volvo Champagnefärg nånting , inte lämpligt tyckte lackeraren.
Risken var vid repor att mörkgrön färg skulle sticka fram genom den ljusa så det fick bli ett mellanting
ljus-ljus-grön metallic. Blev snyggt ! Glänser bra i solsken. Den nya 330 har så mycket skrapsår enbart på vänster sida att jag måste kolla VAR och VAD som orsakar före ny lackering.
Glöm inte notera var skruvar sitter mm vid demontering av kåpan......3-4 mån senare var minnet sämrehttp://bhstatic.se/smilies/blushing.gif
 
Hur gör ni nu när det är frost under några timmar på morgonen?

Ställt undan klipparen? Växer ju fortfarande en del även om det räcker med ett par dagars klippning i veckan.

Jag ställde om så den i alla fall bara klipper dagtid. Det verkar ju vara viktigast att den inte laddar vid minusgrader.
 
Micleg ; min arbetskollegas robot klippte vid frost tidigt i våras och gräset blev jättefult. Gulnade i topparna och det syntes rättså länge VAR den hade klippt ! Ok efter en tid växte detta bort ........

Inte ladda vid frost ? beror nog på var i landet man bor. Oftast blir frostknäppen just vid morgonen och sådan kort frost skall väl inte spela nån större roll ? Blir risken att nån enstaka natt kan bli kylig får man väl lägga över en filt men då får det nog blir hyfsat kallt först, -5 ??

Kruxet är när man skall sluta klippa contra kylan .
 
Nu när man kör på sista versen och det är mycket löv på gräsmattan, samlar hjulen på sig väldigt mycket. Man funderar nästa på att fixa hjulborstar alternativt vaxa/olja hjulen så att det släpper lättare. Är det nån här som har bra tips på åtgärd?

//Lasse
 
Terrängkitet är vad du ska ha, glesare mönster på hjulen samt borstar som håller rent. Dyrt men värt pengarna enligt min mening.
 
Raxo skrev:
Hej, Köpte en 330x på Blocket i våras. Den var oanvänd i originalförpackning och såld sommaren 2013. Tyckte den funkade bra till en början men efter nån vecka så stod den bara kvar och tjurade i laddstationen. Då låg det lagrat några larm "Batteriproblem". Jag tyckte jag provat allt när jag mailade Hva och frågade om tips. Dom menade att felsökning av ÅF krävdes. Grannen köpte en likadan maskin med installation och när installatören var där frågade jag om han hade nåt tips. Han var rätt säker på att det var ett mjukvaruproblem.

Jag lämnade maskinen till närmaste ÅF och fick tillbaka den efter en vecka med ett protokoll på att allt var OK och att mjukvaran nu var uppdaterad. Efter första klippomgången stannade den i laddstationen och satte felmeddelande "Laddsystemproblem". Den går som vanligt (klipper länge och väl) om jag drar ut den ur stationen och trycker på start men startar aldrig självmant längre.

Vore värdefullt om någon hade tips på åtgärder eller info om problemet. Varken "Batteriproblem" eller "Laddsystemproblem" finns beskrivet i manualen. Det kunde ju vara kul om man fick veta vad som triggar dessa larm (som för övrigt verkar bero på samma sak men heter olika i de båda mjukvaruversionerna). Min teori är att ett av batterierna har en trött cell men att maskinen går rätt länge på det andra batteriet? Är det vettigt att köpa nya batterier på prov?
Har du fått ordning på din klippare??? Min 320 har börjat strula idag, visar "Laddsystemproblem" och lämnar inte stationen av sig själv. Borde inte vara fel på batteriet då klipparen bara gått sedan juni.
 
Vaknade igår av ett oväsen utanför sovrumsfönstret..... visade sig vara min älskade 330x som lät :eek:.... istället för det spinnande ljudet man är van vid så smattrade det högt när den körde runt & klippte...
Så, ut & se vad det kunde vara för fel... startade om den & den började smattra precis som förut :(....

Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
legion skrev:
Terrängkitet är vad du ska ha, glesare mönster på hjulen samt borstar som håller rent. Dyrt men värt pengarna enligt min mening.
Ja visst känns det väl dyrt. Hjulen borde väl suttit på från början eller finns det någon nackdel med dem?
Hur är borstarna monterade? 90 grader emot hjulet eller är de vinklade så att de stryks "mothårs" när man backar och gör rent enbart då? Det senare borde spara på battteri.

Veritas skrev:
Vaknade igår av ett oväsen utanför sovrumsfönstret..... visade sig vara min älskade 330x som lät :eek:.... istället för det spinnande ljudet man är van vid så smattrade det högt när den körde runt & klippte...
Så, ut & se vad det kunde vara för fel... startade om den & den började smattra precis som förut :(....

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Har du kollat så det inte är något som fastnat i rotorn, samt att rakbladen sitter som de ska?

//Lasse
 
Stingray468 skrev:
Ja visst känns det väl dyrt. Hjulen borde väl suttit på från början eller finns det någon nackdel med dem?
Hur är borstarna monterade? 90 grader emot hjulet eller är de vinklade så att de stryks "mothårs" när man backar och gör rent enbart då? Det senare borde spara på battteri.
//Lasse
De sitter 90° mot hjulen men når inte riktigt fram så de nuddar bara "dubbarna"
 
Tack. Kanske ska testa att göra egna borstar i vinter. (y)
 
Stingray468 skrev:
Har du kollat så det inte är något som fastnat i rotorn, samt att rakbladen sitter som de ska?

//Lasse
Du hade rätt !!
Tittade extra noga nu & märkte att ett av rakbladen samt skruv hade lossnat/var borta.... ersatte blad & skruv & vips så fungerade den precis som den skall....Tack så mycket för hjälpen !!!:)(y)
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Behöver en kort lågspänningskabel för vinterförvaringen (3 meter lagom).
Göra själv eller köpa billigt från...?
 
dakar skrev:
Behöver en kort lågspänningskabel för vinterförvaringen (3 meter lagom).
Göra själv eller köpa billigt från...?
HQ rekommenderar visserligen underhållsladdning 1-3 ggr under vintern men det verkar onödigt, batterierna i min 330 var helt opåverkade efter förra vinterförvaringen.
Se bara till att den är fulladdad och avstängd på huvudbrytaren när du ställer undan klipparen så är den i exakt samma skick i vår.
 
  • Gilla
dakar
  • Laddar…
legion skrev:
HQ rekommenderar visserligen underhållsladdning 1-3 ggr under vintern men det verkar onödigt, batterierna i min 330 var helt opåverkade efter förra vinterförvaringen.
Se bara till att den är fulladdad och avstängd på huvudbrytaren när du ställer undan klipparen så är den i exakt samma skick i vår.
Ok, tack!
Hur har du den förvarad?
Jag tänker köpa väggfästet och hänga den inomhus i ca 20 graders rumstemperatur.

Är borst-kitet värt pengarna?
Klipparens hjul har samlat duktigt med löv under hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.