skall bygga nytt garage på ca 40 kvm och har pluginbilar som laddas via el.
kan det vara lönt kolla påmsolceller tillmtaket? kan energin mellansparas med tanke på att närvsolen är uppe på dagarna står inte bilarna i garget tex
 
Vad menar du med lönt?
Hursomhelst kan du ha ett batterisystem för att lagra elen till du kan ladda bilarna. Det är dock dyrt med batterier idagsläget. Så dyrt att det inte går att få lönsamhet i ett sådant system.
Annars kan ju solcellssystemet spara annan köpt energi i din byggnad.
 
Det är inte lönsamt med solceller för småproduktion men det är miljövänligt.
 
det jag tänke på att eftersom det är batteri i bilarna så borde det vara perfekt med att ha de inkopplade för laddning och låta solcellerna men eftersom bilarna oftast är på jobbet på vardagarna så funkar inte den iden
 
Oavsett så är det inte lönsamt.
 
Man lagar energin genom att sälja den till sin elleverantör och sedan köpa tillbaka den. I bästa fall genom kvittning på elräkningen.
 
Det kan visst vara lönsamt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
De flesta energibolag erbjuder inte nettodebitering. Det bästa på lång sikt är att använda så mycket av solelen i den egna byggnaden.
 
HansR skrev:
Det kan visst vara lönsamt.
Visa mig ett exempel ur verkligheten.
 
HansR skrev:
De flesta energibolag erbjuder inte nettodebitering. Det bästa på lång sikt är att använda så mycket av solelen i den egna byggnaden.
Givetvis, men problemet i det här fallet är att det skall laddas elbilar. Säkerligen på natten.
 
Jag känner självklart en del personer med solcellssystem och en del av dessa är olönsamma och vissa kan vara lönsamma. På kort sikt ser det väldigt bra ut för ägare av solcellssystem eftersom det är möjligt att sälja elen till högt pris (ex Vattenfall: 1SEK + spot = 1.2 - 1.4 SEK). På medellång sikt kommer skatteavdraget plus försäljning ge 0.6 SEK/kWh + spotpris = 0.8 - 1 SEK/kWh.
De system jag säger kan vara lönsamma har en produktionskostnad på ~0.8 - 1 SEK/kWh och då har jag inte räknat med ett eventuellt investeringsbidrag.
Ju högre egenanvändning av solelen desto lättare att nå lönsamhet.
 
Ja och det är ju ett problem. Nettodebitering vore en enkel lösning på problemet.
I dagsläget är det svårt att matcha laddningen med elgenereringen från solcellssystemet.
 
Johan Gunverth skrev:
Kompisen Ullas anläggning är lönsam. Vet inte med hur mycket, men "Helt OK" enligt henne men avskrivningsplaner och allt.
[länk]
Sen när är det småproduktion?
 
Eftersom vi har vattenkraft i Sverige så är den perfekta lösningen att lagra solenergin genom att minska tappningen från dammarna. Det enda som hindrar denna lösning är Skatteverkets inställning i momsfrågan.

Vi får väl se vad solkraftsivrarna Miljöpartiet kan åstadkomma..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.