K
Jag vill sammankoppla fem kablar (FK) som finns i en takdosa ovanför en badrumsarmatur. Dessa sitter nu ihop med en tveksam sockerbit.

Vad ska jag använda?
 
K
Tackar!
 
Kopplingsklämmar av typen Torix funkar också fint och tar minst plats. Men toppklämma är bäst om det finns utrymme!
 
injonil skrev:
Kopplingsklämmar av typen Torix funkar också fint och tar minst plats. Men toppklämma är bäst om det finns utrymme!
Snälla, tipsa inte om torix när man faktiskt har kommit på något bättre.

F.ö. vad gör att wago INTE skulle vara helt komplett? De andra måste man krångla med att lossa o dra o fjädra o trycka trådar samtidigt. Wago är bara o öppna, in med tråd, sluta. Hur många ggr som helst.
 
Jag tycker nog att toppklämma av typen Wago tar mindre plats än torix, eller åtminstone inte mer. Man anpassar så klart storleken efter hur många ledare det är. Torix kräver mer plats än själva torixen eftersom man måste snurra ledarna.
 
Torix är ett museiföremål och bör användas därefter....
 
  • Gilla
el_richard och 5 till
  • Laddar…
orix fattar jag inte ens varför de säljs eller att folk använder de? Stor orsak till glapp och krävs lite kunskap för att få de bra.

Övriga toppklämmor mm skalar man ju bara 1-1,5cm och sen trycker in. vare sig snurrar eller något annat. Sålänge kardelen/kardelerna är raka så blir anslutningen SuperB.
 
snaggletooth skrev:
Torix är ett museiföremål och bör användas därefter....
Med kunskap, vördnad och eftertanke alltså? :)
 
Torix är en ypperlig lösning om man vet att använda den rätt , den sitter i åtskilliga villor och industrier
och har och fungerar idag.
Med vänlig hälsning sdl 706
 
U-båtar är bättre om det är ont om plats, men kräver noggrannhet och tar därmed lite längre tid än en snabbklämma.


Öppningsbar snabbklämma är väl mest aktuellt om det ser för tomt ut i dosan och man behöver lite utfyllnad, eller om RK-ledare ska anslutas :)
 
VikHe skrev:
U-båtar är bättre om det är ont om plats, men kräver noggrannhet och tar därmed lite längre tid än en snabbklämma.


Öppningsbar snabbklämma är väl mest aktuellt om det ser för tomt ut i dosan och man behöver lite utfyllnad, eller om RK-ledare ska anslutas :)
Problemet är väl att en torix har en klart större chans att ramla av från ledarna än vad en wago har, som i teorin är omöjlig att lossa. Sedan får man tycka vad man vill, men en med en wago, kan jag hantera tråd för tråd om jag vill, med en torix måste jag vanligtvis lossa alla ihoptvinnade trådar om jag vill hantera 1 tråd.
 
Ha, Ha, Ha... Kriget Wago/Torix lever igen. Tycker jag läst om det tidigare här... :D
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det känns mycket bättre att rekommendera wago 222 på ett sånt här forum än torix. Förbindningskvaliteten blir mycket jämnare för ovana personer med wago.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.