Stämmer.
 
Nu fattar jag inte. Finns det olika fall?

Hur är det med sir500 och nätdel någon?
 
SM6SIF, jag skulle rekommendera dig att kika i manualen för centralenheten där det förklaras ett antal olika sätt att koppla in X-bus enheter. De rekommenderade konfigurationerna (slinga/kedja) kräver 4 trådar för X-bus (två in och två ut på varje enhet).

Kortfattat... När du kopplar i slinga går det två trådar in, och två trådar ut tillbaks till centralenheten, från den sista X-bus-enheten (alltså behövs fyra trådar för X-Bus och två för spänningsmatning). Om du väljer kedja kopplas den sista enheten inte tillbaks till centralen, vilket innebär att just den enheten kan klara sig på fyra trådar (två för X-Bus och 2 för spänningsmatning).

Du kan även koppla enheterna i ett stjärnnät, och då klarar du dig med två trådar för X-Bus för alla enheter (alltså totalt fyra med spänningsmatning). Det finns dock en del begränsningar med ett stjärnnät (se manualen), så jag skulle i varje fall inte valt det för en nyinstallation.

Samma sak gäller för expansionsenheterna. Det kan dessutom vara klokt att tänka på att ett par i en vanlig 4-ledar "larmkabel" innebär begränsningar i strömuttaget, utifall du har tänkt att koppla in strömkrävande prylar på utgångarna och mata dessa över samma trådar som exp.kortet.

SIR500 har jag tyvärr ingen koll på, så någon annan får fylla på angående den.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Var köper man Siemensprylarna till bäst pris?
 
Vad styr egentligen hur lång tid det ska gå innan centralen SMSar att ett larm gått, är det samma som tidsfördröjning av uppringning (till LC) vilket är 30 sekunder deafult tror jag ...?

De gånger ett larm gått så har vi hunnit verifiera larmet inom 10-15 sekunder, och alla gånger får jag bara ett SMS att larmet verifierats. Är det så att den inte hunnit skicka iväg larm-SMSet?
 
Hej alla!

Nu har jag fått hem grejer här och ska börja dra kabel.

En fråga som jag hoppas att någon kan svara på;

Vilket gränssnitt gäller mellan PP500 och dörrkontrollenhet A210? Jag fick inte med någon information om detta. Sedan funderar jag på om A210 kan sitta vid centralen och då inte nära dörren. Finns det någon nackdel med det?

Hälsningar
Jonas
 
Rena, kolla lasshop.se.
/Jonas
 
Du ska använda A4 som gränssnitt om jag inte minns helt fel.
A210 sitter i mitt fall ca 10 m från dörren/läsaren och det är inga problem.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
KristoferL skrev:
Vad styr egentligen hur lång tid det ska gå innan centralen SMSar att ett larm gått, är det samma som tidsfördröjning av uppringning (till LC) vilket är 30 sekunder deafult tror jag ...?

De gånger ett larm gått så har vi hunnit verifiera larmet inom 10-15 sekunder, och alla gånger får jag bara ett SMS att larmet verifierats. Är det så att den inte hunnit skicka iväg larm-SMSet?
Jag är rätt säker på att det i webgränssnittet heter "Uppringare, fördröjning".Var ett tag sedan jag installerade larmet.
 
Ett tips ang A210 och dörrläsare
Jag valade att ha kort + kod för att larma av och öppna.
Enbart kort för att öppna dörren när larmet är av. Jag vill alltså inte kunna öppna med enbart kod då det är lätt för obehöriga att se koden.
För att ta bort möjligheten att öppna med kod och enbart kunna öppna med kort/tag måste följande göras.

1. Minst version 3.4.5 måste vara installerad.
2. Under Optioner, ska Dörrläge Frånkoppling vara satt till Standard.
3. Under respektive dörr ska alla bockrutor som gäller kort och kod vara urbockat. Då gäller alltså enbart kort.
A210.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Pewh skrev:
Ett tips ang A210 och dörrläsare
Jag valade att ha kort + kod för att larma av och öppna.
Enbart kort för att öppna dörren när larmet är av. Jag vill alltså inte kunna öppna med enbart kod då det är lätt för obehöriga att se koden.
För att ta bort möjligheten att öppna med kod och enbart kunna öppna med kort/tag måste följande göras.

1. Minst version 3.4.5 måste vara installerad.
2. Under Optioner, ska Dörrläge Frånkoppling vara satt till Standard.
3. Under respektive dörr ska alla bockrutor som gäller kort och kod vara urbockat. Då gäller alltså enbart kort.
[bild]
Tack för tips. Jag börjar med enheten enbart för avlarmning. Känns bra att larma av innan man kommer in i huset. Extra bra när föräldrar och grannar ska in i huset. Enkelt och bra och utan stress.


En fråga. När jag ska ha i antennen i centralenheten,, Hur får man bort den stansade biten som sitter över hålet som man kan ha antenn i?
 
  • Gilla
Johan Larsson6
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
De flesta IR-detektorer finns som husdjursvariant och brukar "tåla" husdjur upp till ca 45kg. En tanig liten tjuv borde alltså kunna passera?
Här är Boschs Blueline "enkla" med husdjursimmunitet: [länk] ca 200kr
Kombinationsdetektor, som även använder mikrovågor för att verifiera detektionen, husdjursimmun:
[länk] ca 500 kr.

Lägg inte för många magnetkontakter i varje slinga, kan ju vara praktiskt att låta larmet tala om vilken dörr eller fönster som inte är stängt eller larmar.
Vanlig utanpåliggande magnetkontakt: [länk]
Läs också på om larm- och eolmotstånden och vilka värden du behöver för att köra flera brytare per sektion. Vanligt fel bland oss amatörer om du tittar runt bland trådarna här.
Hej Fredrik!

Jag köpte den magnetkontakten som du rekommenderade. Vid mina dörrar/fönster så kan jag inte sätta den så som jag fattar att de menar utan jag måste vrida den ena enheten 90grader pga att den ska gå att skruva fast. Går det? Dörren och dörrkarmen sitter inte i samma plan utan karmen är ju tjockare än dörren och därav är enda lösningen att vrida den ena.

Jonas
 
B
SM6SIF skrev:
Nu fattar jag inte. Finns det olika fall?

Hur är det med sir500 och nätdel någon?
Enligt siemens måste denna ha separat matning och styras via ett relä... Men enligt vissa ska det gå när den har batteri och laddström är låg. Men jag lämnade tillbaka och satte en LED-blixt med siren....

Det fanns rykten enligt larmfirman att de var på gång med en sab som satt på x-bus... Men inte sett nåt
 
Shield till X-bus. Jordar ni den med en bygel till jord?
 
Hej!
Fick just veta att Siemens Security Products (där bla. Bewator ingår) ska övertas av Vanderbilt Industries med huvudkontor i Tyskland. Blir spännande att se vad som nu kommer att hända med SPC-produkten. Hoppas det blir lite mer fart på utvecklingen.

PM hittar du här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.