dhanjel skrev:
En fibaro dörr-sensor med temp-sensor på kabel fungerar ju med, kör så i bastun
Men fibaro-dörr-sensorn är väl inte för utomhusbruk? Vill gärna slippa ha 10m tempkabel. ;) Dörrsensorn hade å andra sidan varit smidig att ha för att även kunna få status på om spa-locket är öppet eller stängt.
 
Kan någon vägleda mig med DataMine?

När jag installerat appen i UI7 och trycker på länken inne i appen "DataMine graphic page" så får jag meddelandet "Error: module not found: dm"

Vad är det jag missat?
 
  • Gilla
AliasJones
  • Laddar…
bhm skrev:
Kan någon vägleda mig med DataMine?
Vad är det jag missat?
Tror nog du får mer napp på micasaverdes forum. Jag har inte uppdaterat till UI7 ännu så jag kan inte hjälpa dig tyvärr.
 
  • Gilla
bhm
  • Laddar…
Var ett tag sen utvecklingen av dataMine upphörde. Men som Hek skriver kanske nån på Mios forum kan hjälpa.

Annars kan du testa betan av dataYours som ska va kompetent.
 
Känner att jag snart skulle vilja lägga en beställning på lite Z-wave.
Men vilken kontroller är bäst?
Viera, Fibaro eller Zipabox?

Vilken har bäst interface eller kan man välja flera på nätet?
Tanken är att ha en Ipad på väggen och styra det mesta med den.
 
markis skrev:
Men fibaro-dörr-sensorn är väl inte för utomhusbruk? Vill gärna slippa ha 10m tempkabel. ;) Dörrsensorn hade å andra sidan varit smidig att ha för att även kunna få status på om spa-locket är öppet eller stängt.
Nej, men om man fixar en liten bra hyffsat tät låda så borde det ju fungera bra.
 
robban22 skrev:
Känner att jag snart skulle vilja lägga en beställning på lite Z-wave.
Men vilken kontroller är bäst?
Viera, Fibaro eller Zipabox?

Vilken har bäst interface eller kan man välja flera på nätet?
Tanken är att ha en Ipad på väggen och styra det mesta med den.
Fibaro, alla dag i veckan. Av den enkla anledningen att iPad-appen gör sig sjukt bra på väggen.
Stora samtalsämnet så fort vi har gäster hemma som inte redan sett det :)
 
markis skrev:
Finns det någon bra temp-sensor som klarar mäta vattentemp i typ pool eller SPA-bad?
Eller måste man köra med Fibaros universalsensor och temp-kabel?
Problemet är hur man kör de utomhus. Lägger man den i en IP-56 kopplingslåda?

Likadant är det med z-wave brytare generellt. Finns inte mycket som är IP-klassat för utomhusbruk. Meckigt om man vill styra olika lampor utomhus, kanske med dimmer-funktion.
Jag kommer att köra med universalsensorn och långa sladdar från garaget så att jag även kan övervaka temperaturen i garaget och utomhus.
 
robban22 skrev:
Känner att jag snart skulle vilja lägga en beställning på lite Z-wave.
Men vilken kontroller är bäst?
Viera, Fibaro eller Zipabox?

Vilken har bäst interface eller kan man välja flera på nätet?
Tanken är att ha en Ipad på väggen och styra det mesta med den.
Håller helt med dhanjel om att Fibaros är snyggast (just nu). Men är det verkligen det verkligen det viktigaste kriteriet när du skall välja kontrollenhet? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Marcus Avenbrand skrev:
Håller helt med dhanjel om att Fibaros är snyggast (just nu). Men är det verkligen det verkligen det viktigaste kriteriet när du skall välja kontrollenhet? :)
Nej det är det absolut inte.
Utan jag undrar på vilken controller som är bäst för tillfället, samt vilken som hade bäst UI.
Är detta samma enhet är det ju inte så mycket att fundera på =)

Så kan några insatta kanske dra några för och nackdelar på några?
 
Redigerat:
Jag har haft en HC2 inkopplad sedan juni i år och den har inte kraschat en enda gång sedan dess, 100% upptid. Enda gångerna den stängts av är vid uppdatering och när vi har behövt stänga av elen i huset!
Så ja den är snygg och har ett bra interface, men den har varit väldigt stabil också! Lite som Apple, det bara funkar ;)

För mig har den i alla fall varit kanon!

Har även kopplat in en HCL hos mon pappa, det har också funkat bra, kanske inte lika bra räckvidd känns det som, men det kan bero på 100 olika saker ...
 
robban22 skrev:
Så kan några insatta kanske dra några för och nackdelar på några?
Finns redan flera detaljerade inlägg i denna tråd med sådana jämförelser
 
robban22 skrev:
Så kan några insatta kanske dra några för och nackdelar på några?
Ja precis som jocke4u skriver så finns ju redan mycket värdefull information om dem i denna härliga tråd.

Kan ändå ge ett mycket kort svar om mina egna uppfattningar om det kan vara till någon hjälp. :)

Fördelen med Zipabox är ju att den kan hantera ett gäng olika tekniker (EnOcean, 433, Zigbee, Knx etc) via de olika modulerna och man inte är "låst" på så sätt som med Fibaros styrenheter. Veran erbjuder ju ett helt tjog av pluginmöjligheter för den mer avancerade användaren (och har också 433-möjlighet) medan Fibaros är snyggast och kanske också enklast (härom tvista de lärde) att använda. Vill som sagt inte bli för långrandig och trötta ut andra läsare i denna tråd som säkert har andra uppfattningar om för- och nackdelar.
 
Visst finns det absolut redan svar på allt, men när en tråd som är startad 2012 med över 249 sidor så kanske inte alla svar är så aktuella idag som de var när de skrevs.

Tack alla som svarat.
Så en zipabox med fibaros UI hade varit bäst? =)
Kanske finns tredjeparts Ui som fungerar med Zipa.. off to google!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.