Letar klyvklinga till min justersåg. Kanske inte den vanligaste storleken på klinga som brukar avhandlas här, men jag är helt säker på att det finns många med input ändå.

Helt ledande är snittkvalitet och att den sågar "lätt", dvs att man inte behöver trycka hårt. Hållbarhet och tyst ljud (men det är väl alla nya klingor idag) på plats 2. Pris är ej avgörande.

Storlek 400mm med 30 hål. Med denna klinga skall det klyas massivträ, ek/alm/ask/lönn/björk/bok mm men även furu (dock inte av den kladdigaste varianten och gran sågas inte heller) och en del riktigt jobbiga träslag som merbau/teak/iroko/ipe etc. Helst vill jag har en klinga som funkar bra till samtliga ovan nämnda träslag, vilket kanske blir svårt.

Jag är väldigt glad för Festools pantherklingor, men de finns inte i rätt storlek. Vet dock att de tillverkas av Leitz och undrar om de har något motsvarande i sitt eget sortiment - någon som har provat?

Forrest får väldigt bra kritik i USA men jag har ingen erfarenhet av dessa, någon som har input? Amerikanerna är ju glada över en del saker i verktygssvängen som jag inte sä överdrivet imponerad av...

Felder Silent Power är jag väldigt nöjd med generellt, har dock ej provat klyvklingan.

Micor - har bara använt äldre Micorklingor och inte varit särskilt imponerad av vare sig snittkvalitet eller ljudnivå. Samtidigt vet jag att de har ett bra rykte. Någon som har input?

CMTs klingor brukar vara bra, men har ej provat någon klyvklinga från dem.
 
tycker du skall kolla upp den där diamantklingan som jag tipsade om för något år sedan? Det är woodcontrol som har dom.

Ps silent powwer är totalt värdelösa

Pär
 
Det var väl den där diamantklingan med massor av små tänder, inga stora hål mellan tänderna som ändå skulle vara utmärkt att klyva med? Måste erkänna att jag känner mig rätt tveksam. Speciellt som den inte verkar ha slagit igenom sen dess. Kommer du ihåg vad den hette? Tittade lite snabbt på woodcontrol men hittade inte den.

Intressant att vi tycker så olika om Silent Power. Men jag har för mig att du hade den gamla generationen och jag nyare? För jag har svårt att tro att vi tycker så olika även om vi sågar i lite olika material.
 
Aha jag trodde att dom nya bara heter sliverline. Hade en sliverline klyvklinga och den tyckte jag var väldigt bra. Höll skärpan mycket längre än gamla silent power som i mitt tycke är totalt värdelösa även som nyslipade.


En vän till mig har silverline 72 tänders kap och en cmt 72 tänders skillnaden är att på silverline så är höger vänster slipningen 10 gr på silver och på cmt 15gr. Hans upplevelse är att cmt var mycket bättre out of box.

Du får gärna beställa en klinga från leitz då jag också tycker att festools klingor håller skärpan väldigt länge.frågan är bara om deras egna klingor håller samma kvalitet eller om festool har egna bättre specar. så återkom gärna med en analys.

Har för mig att det var AKE som var tillverkare av den diamantklingan och håller med om att den känns lite konstig jämfört med "vanliga" klingor.

Jag har en trapets slipad micor och jag tycker inte den håller skärpan lika bra som min gamla micor som jag inte har kvar. Så jämförelsen är kanske inte riktigt korrekt.

Har för mig att silverline klingorna är tillverkade av freud men det kan lika gärna vara fel.

Det man skulle vilja veta är vilken kvalitet som hårdmetallen har för det är enda skillnaden resten är bara slipvinklar.och kanske lite annat som stomme och ljud dämpningsspår. Och det finns väl någon form av hårdhets grad som lämpar sig bäst för att klyva massivt virke med tanke på snittkvaliteten. Men det verkar vara en djungel för alla tillverkare har sitt eget namn på deras hårdmetall i tänderna.


Pär
 
Du tror inte att du skulle hitta något som passar hos Freud?

Jag har köpt hem ett par av deras klingor från US och tycker att de fungerar riktigt bra.
 
pär h skrev:
Aha jag trodde att dom nya bara heter sliverline. Hade en sliverline klyvklinga och den tyckte jag var väldigt bra. Höll skärpan mycket längre än gamla silent power som i mitt tycke är totalt värdelösa även som nyslipade.


En vän till mig har silverline 72 tänders kap och en cmt 72 tänders skillnaden är att på silverline så är höger vänster slipningen 10 gr på silver och på cmt 15gr. Hans upplevelse är att cmt var mycket bättre out of box.

Du får gärna beställa en klinga från leitz då jag också tycker att festools klingor håller skärpan väldigt länge.frågan är bara om deras egna klingor håller samma kvalitet eller om festool har egna bättre specar. så återkom gärna med en analys.

Har för mig att det var AKE som var tillverkare av den diamantklingan och håller med om att den känns lite konstig jämfört med "vanliga" klingor.

Jag har en trapets slipad micor och jag tycker inte den håller skärpan lika bra som min gamla micor som jag inte har kvar. Så jämförelsen är kanske inte riktigt korrekt.

Har för mig att silverline klingorna är tillverkade av freud men det kan lika gärna vara fel.

Det man skulle vilja veta är vilken kvalitet som hårdmetallen har för det är enda skillnaden resten är bara slipvinklar.och kanske lite annat som stomme och ljud dämpningsspår. Och det finns väl någon form av hårdhets grad som lämpar sig bäst för att klyva massivt virke med tanke på snittkvaliteten. Men det verkar vara en djungel för alla tillverkare har sitt eget namn på deras hårdmetall i tänderna.


Pär
Självklart har du rätt angående namnet, silverline silent power heter mina. Jag har ett helt gäng sådana och de finns med flera olika vinklar för höger/vänster. Kanske bara finns en variant för 72t kap dock, det vet jag inte.

Leitz känns lockande, ska lägga dem ett mail.

Håller absolut inte med dig om att det bara är hårdheten i hm som skiljer. Tror det var för länge sedan du använde en dålig klinga;)
rak stomme/rätt utformning på klingan för att minimera ljud och vibrationer/stabilitet i sidled/slitsar så att klingan håller sig rak när den blir varm/kvalitet på lödning av tänderna/finish på stommen så att den är lätt att hålla ren och så att harts etc helst ej vill fastna är bara det första jag tänker på på rak arm. Å andra sidan tror jag att det generellt sett är samma tillverkare som löser dessa punkter bra som har bra hm.
 
Jag kan spekulera lite i kvaliteter på HM, men låt oss göra det AFK. Jag har lovat mig själv att inte gräva ned mig i teoretiska resonemang på forumet.
 
Bulldog skrev:
Du tror inte att du skulle hitta något som passar hos Freud?

Jag har köpt hem ett par av deras klingor från US och tycker att de fungerar riktigt bra.
Vilka klingor köpte du?
 
mattiasp skrev:
Jag kan spekulera lite i kvaliteter på HM, men låt oss göra det AFK. Jag har lovat mig själv att inte gräva ned mig i teoretiska resonemang på forumet.
Hav förtröstan kära forummedlemmar, jag ska lyssna nog och lovar sen att återge väsentliga delar på vanlig svenska här på forumet;)
 
Hur många gånger har du problem med att det fastnar harts/kåda på stommen. Tycker bara att det sitter på toppen på sidorna och botten av framsidan på tänderna. Vist kör man tillräckligt länge så fastnar det även på tandhalsen.

Jag skrev "och kanske lite annat som stomme och ljud dämpningsspår" och inte bara hårdmetallen.
 
pär h skrev:
Hur många gånger har du problem med att det fastnar harts/kåda på stommen. Tycker bara att det sitter på toppen på sidorna och botten av framsidan på tänderna. Vist kör man tillräckligt länge så fastnar det även på tandhalsen.

Jag skrev "och kanske lite annat som stomme och ljud dämpningsspår" och inte bara hårdmetallen.
Jag både minns dåligt o läser dåligt inser jag. För övrigt tror jag att vi är helt överens om att kvaliten på HM är viktig (tillsammans med resten) - men att det är stört omöjligt att få reda på något om detta genom att fråga tillverkaren eller, ännu värre, återförsäljaren.

Vid klyvning av smetiga träslag tycker jag att det hamnar skit i princip överallt.
 
Ska vi ta och klyva några bräden och posta resultaten samt vilken klyvklinga :D
 
Hej D
Vad slutade det på för klinga? Börjat se mig om efter en 315mm klyvklinga nämligen...
 
Jag köpte biltema...
 
Masses, posta gärna en recension här sedan.
Jag kör med en gammal Silent Power som jag är ganska nöjd med, men har aldrig testat nåt annat så har inget att jämföra med.
Den satt på sågen när jag köpte den så jag har inte testat den sedan ny heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.