Måste varit något fel på din box, min klarar ca 10m från källaren till övervåningen 433Mhz, zwave har lite sämre räckvidd men det löser sig när man installerar några enheter.
 
AliasJones skrev:
Reklamerade min Zipabox Duo hos idag, orsaken var att räckvidden var bedrövlig (3-4 meter, fri sikt) både på 433mhz och z-wave delen. Nåt fel var det. Antennkonfigurationen var korrekt, hade kontakt med Zipato support om detta och för er som har Duo'n och är osäkra på hur antennerna skall sitta (dokumentationen obefintlig) så gäller detta:
>You are right relating to antennas.
>Here is additional explanation:
>In your manual you have Antenna 1 (this is for Z-Wave) and Antenna 2 - Optional (this is for 433MHz). When you >bend your two Antennas (e.g. 45°) in the ankle of it when you turn it upside down you will see small black or red dot. >Antenna marked with black dot is for Z-Wave (868mhz), and the Antenna marked with red dot is for 433 MHz.
Markeringen är gjord med en penna och inget man direkt tänker på eller ser om man inte vet ovanstående.
Även smart-telematik har info om hur man skiljer antennerna åt genom att plocka isär dom och kika på spolen inuti.

Min fungerade faktiskt lite bättre om jag kopplade antennerna tvärtom.

Frågan till er som har Zipaboxen (även den utan 433mhz) är om ni upplever räckvidden som dålig, gillade nämligen modulkonceptet och kan tänka mig att köpa en ny.
Min zipabox har lika bra räckvidd på 433MHz som Tellstick net har. När jag bytte antenn på zipaboxen blev det ytterligare lite bättre. 30m ca är det som jag har till den som är längst bort. Samma räckvidd på z-wave som 433MHz.
 
AliasJones skrev:
Reklamerade min Zipabox Duo hos idag, orsaken var att räckvidden var bedrövlig (3-4 meter, fri sikt) både på 433mhz och z-wave delen. Nåt fel var det. Antennkonfigurationen var korrekt, hade kontakt med Zipato support om detta och för er som har Duo'n och är osäkra på hur antennerna skall sitta (dokumentationen obefintlig) så gäller detta:
>You are right relating to antennas.
>Here is additional explanation:
>In your manual you have Antenna 1 (this is for Z-Wave) and Antenna 2 - Optional (this is for 433MHz). When you >bend your two Antennas (e.g. 45°) in the ankle of it when you turn it upside down you will see small black or red dot. >Antenna marked with black dot is for Z-Wave (868mhz), and the Antenna marked with red dot is for 433 MHz.
Markeringen är gjord med en penna och inget man direkt tänker på eller ser om man inte vet ovanstående.
Även smart-telematik har info om hur man skiljer antennerna åt genom att plocka isär dom och kika på spolen inuti.

Min fungerade faktiskt lite bättre om jag kopplade antennerna tvärtom.

Frågan till er som har Zipaboxen (även den utan 433mhz) är om ni upplever räckvidden som dålig, gillade nämligen modulkonceptet och kan tänka mig att köpa en ny.
Min Zipabox har lika bra (eller dålig) täckning som min Tellstick Net. D.v.s. den kan inte nå alla uttag om den står i ena änden av huset, men ställer jag den i mitten så är det nemas problemas.

/
Johan
 
É
Är det skillnad på Zipabox och Zipabox duo som de kallar den för på clas ohlson?
 
ÉlPontus skrev:
Är det skillnad på Zipabox och Zipabox duo som de kallar den för på clas ohlson?
Zipabox duo har inbyggd 433 MHz modul. På Zipabox får du köpa en separat 433 MHz modul om du vill ha sådan.
 
Vilken puck föredrar ni till zipaboxen, Fibaro, Qubino eller Aeon labs?

Jag har några Fibaro relä puckar installerade och jag har ingen aning om dom blir varma, belastar dem med ca 150w. Borde jag vara orolig för att dem blir så varma att dom kan smälta kablar och dylikt som dom ligger mot?
 
Fibaro är minst men sägs ha värmeproblem. Qubinos dimmer har brummat minst i de tester jag läst.
 
Fan vad trött jag blir!
Har haft nexa i 10 år, Aldrig något strul. Sedan jag kopplat in en zipabox har det inte gjort annat än strulat.
Idag funkar inte en enda regel. Dvs alla timers jag satt har varken startat eller stoppats. Någon här som har någon idé vad som har hänt eller vad som skall göras? Bör tilläggas att jag kan tända/släcka samtliga lampor med appen och på datorn.
Hjälp! Snart åker den ut ur fönstret!
 
Nyfniken skrev:
Fibaro är minst men sägs ha värmeproblem. Qubinos dimmer har brummat minst i de tester jag läst.
Jag menar relä puckar. Någon dimmer är jag inte i behov av just nu. Gäller värmeproblemen även relä pucken eller det är bara dimmern?
Jag har några Fibaro relä puckar installerade och jag har ingen aning om dom blir varma, belastar dem med ca 150w. Borde jag vara orolig för att dem blir så varma att dom kan smälta kablar och dylikt som dom ligger mot? Ska man ta och byta ut Fibaro till något annat?
 
tranceblast skrev:
Borde jag vara orolig för att dem blir så varma att dom kan smälta kablar och dylikt som dom ligger mot? Ska man ta och byta ut Fibaro till något annat?
Det tycker jag inte.
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Fan vad trött jag blir!
Har haft nexa i 10 år, Aldrig något strul. Sedan jag kopplat in en zipabox har det inte gjort annat än strulat.
Idag funkar inte en enda regel. Dvs alla timers jag satt har varken startat eller stoppats. Någon här som har någon idé vad som har hänt eller vad som skall göras? Bör tilläggas att jag kan tända/släcka samtliga lampor med appen och på datorn.
Hjälp! Snart åker den ut ur fönstret!
Tråkigt att höra. Och jag som funderar på just zipabox.
Är det bara du som upplever stabilitetsproblem med zipabox? Jag tycker jag inte läst så mycket negativt om den.
Har du en tidig version av boxen?
Eller kan det vara några regler som motsäger varandra?

Det är något jag undrar över också f ö; Om man sätter olika regler som motsäger varandra, vilken är det som gäller? Kan man sätta prio? Exvis att att en viss scen (exvis bortaläge) override:ar default-schema?
Det kanske ger sig när man väl börjar köra.. :)
 
Vore det inte för att jag hade så många nexamottagare så skulle jag nog välja något annat system. Men kändes lite onödigt dyrt att byta ut alla mottagare som fungerar finfint i många år för att få ut typ samma effekt (tända lampa vid viss tid)
 
Flyttade tillbaka zipan till att sitta direkt på routern ist för på en switch. Trodde att det skulle ha något med saken att göra.
Men z-wave som nexa startar inte med hjälp av regler.
Går bra att styra allt manuellt via app/dator men inget annat.
Ska jag reklamera?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Flyttade tillbaka zipan till att sitta direkt på routern ist för på en switch. Trodde att det skulle ha något med saken att göra.
Men z-wave som nexa startar inte med hjälp av regler.
Går bra att styra allt manuellt via app/dator men inget annat.
Ska jag reklamera?
Lägg ett case till deras support, dom är faktiskt snabba och bra. Så kan dom nog hjälpa dig med vad som är fel.
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Fan vad trött jag blir!
Har haft nexa i 10 år, Aldrig något strul. Sedan jag kopplat in en zipabox har det inte gjort annat än strulat.
Idag funkar inte en enda regel. Dvs alla timers jag satt har varken startat eller stoppats. Någon här som har någon idé vad som har hänt eller vad som skall göras? Bör tilläggas att jag kan tända/släcka samtliga lampor med appen och på datorn.
Hjälp! Snart åker den ut ur fönstret!
Tror det är någon regel som du skapat som krånglar, om jag fattat det rätt så kör zipaboxen reglerna uppifrån och ner. Prova att pausa några regler och se om det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.