Måste prata med säljarna.
Fick ett brev felaktigt postat till oss så jag har en anledning att gå dit.
De bor 50 meter bort i en villa de köpt.
Vad ska jag säga?
Vill veta om de verkligen inte sett något av djuren när de bodde här?
Vet att de haft Anticimex hos sig i deras villa i samband med deras inflytt där ( vi såg Anticimexbilen, sen stod fönster och dörrar vidöppna för vädring).
Fick de med sig djur från vår bostad till sin nya och var tvungen att ta dit Anticimex?
 
mer vad vi gjort.
Anticimex vill inte spruta i nuläget i köket utan har gett os klisterfällor vi fått sätta ut för att se hur många larver och silverfiskar som hamnar i dom för att sen ta ställning till åtgärd
 
Fick telefonsamtal av Anticimex nu.
Skickade in larver och bagge till deras expert i Stockholm för artbestämming då de i min stad inte visste
vad det var eller riktigt vad man kan göra.
Klisterfällorna är i alla fall inte så effektivt.

Det är en amerikansk änger som äter animaliskt och vegetabilisk mat, dvs även går på mina torrvaror.
Den käkar insekter. Och i golvspringorna låg ju massa skalbitar av skalbaggarna och smuts så larverna har gott om mat.
De kan vara svårbekämpade och kan bli många på kort tid då de förökar sig med jungfrufödsel utan att para sig.
Kan ha flera livscykler per år så en nykläckt skalbagge kan snabbt lägga ägg och bli fler larver.
Han sa att de ofta kommer från getingbon.
Vi har en altandörr i köket som jag vet att förra ägarna haft öppen mycket men de sa att de inte haft några getingbon.

Anticimexexperten bedömde det inte som att detta var flera år gamla skalrester jag hittat eftersom det fanns levande
larver. Ej effektivt att spruta utan ska använda väggluskisel pulver att lägga i skåp och alla golvspringor som de så
småningom ska dö av om larverna kryper över det. Men det kan vara en flera månaders lång process och vi kan få ned antalet. Men kanske inte få bort dom helt.
Och larverna har inte samma orsak som dammlössen. de beror på fukt och de kan vi nog inte få bort helt heller.

Så vi har drabbats dubbellt upp av olika skadedjur.

Åh vill bara härifrån
 
Låter jobbigt! Lider med er!
Verkar troligt att de förra ägarna visste om det, men hur ska du kunna bevisa det?
 
sommartorparn.
vet inte hur jag ska kunna bevisa det. Frågade Anticimex om de varit där på samma adress för samma orsak tidigare men det fick Anticimex inte tala om. Tystnadsplikt sa de.
 
harry73
Säg till gamla ägarna att du hörde att även de hade anticimex på besök
Om du har tur erkänner de :)
 
Harry73
Alltså jag såg att Anticimex var i deras nya bostad (en villa 50 meter från vårt= deras gamla parhus).
Anticimexbilen stod utanför när vi gick förbi sen senare stod fönster och dörrar öppet på vädring.
Jag vet inte om Anticimex varit i här.

Vet ju inte om Anticimex varit hos dom för att de fått med sig djur härifrån eller om de haft nya andra djur där
 
AnneFi
Helle76 skrev:
Harry73
Alltså jag såg att Anticimex var i deras nya bostad (en villa 50 meter från vårt= deras gamla parhus).
Anticimexbilen stod utanför när vi gick förbi sen senare stod fönster och dörrar öppet på vädring.
Jag vet inte om Anticimex varit i här.

Vet ju inte om Anticimex varit hos dom för att de fått med sig djur härifrån eller om de haft nya andra djur där
När man köper hus brukar det ingår en besiktning av Anticimex i försäkringen.

De behöver alltså inte vara de själva som har ringt efter Anticimex
 
AnneFi.

Det här var dagen efter de flyttat in. Besiktning brukar man ha i samband med köp som var i maj.
De hade fönster och dörrar öppna efteråt på vädring. Därför tror jag de var där och sprutade
 
AnneFi
Det finns väl inget som hindrar dem från att ha bokat in Anticimex då?
 
Ta inte upp det här direkt med säljaren inte till att börja med i alla fall.
 
Helle76 skrev:
AnneFi.

Det här var dagen efter de flyttat in. Besiktning brukar man ha i samband med köp som var i maj.
De hade fönster och dörrar öppna efteråt på vädring. Därför tror jag de var där och sprutade
När jag/vi köpte vårt förra hus i Göteborg, och flyttade över vår villaförsäkring vid flytten, skickade IF ut en besiktningsman.
Troligen för att få ett hum om vad de försäkrade.
Så en sådan besiktning vid inflyttning är nog inte så ovanligt.
 
Redigerat:
Andy78
vem ska jag ta upp det med då? mäklaren.
vi flyttade in 29 aug så det har redan gått ett tag.
fick höra att det på Anticimex sida finns länk till nån lag som säger att det är säljaren till bostadsrätten som
ska åtgärda om man har skadedjur som finns i lägenheten vid inflytt.

fast har inte hittat den
 
Du måste ha fakta och allt på papper, det räcker inte med att ringa på dörren och visa upp en burk med några larver och skal och säga att hela huset är invaderat.
Hur tänkte du göra?
 
berätta för dom vad som hänt, vad vi upptäckt sen vi flyttade in. Visa upp bilder.
Fråga rent ut om de verkligen inte sett dessa djur när de bodde här.
säga att vi såg Anticimex bil hos dom och fråga om dom fått med sig djuren till sin nya bostad.
Typ!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.