Hej Andand,
Jag hade samma problem med fastsvetsad mutter.Jag slog loss dem med en huggmejsel och sedan gick det att justera...
Peter,
Kommer du i håg vilken typ av AVR-processor (Typbeteckning) som satt i din regulator?
//Mikael
 
Hej
Ville bara berätta att ikväll har jag höjt givaren c:a 12-15mm över panntopp med resultatet 90 grader i tankarna. Pannan har jobbat nästan oavbrutet, lite aska, och det luktar "rent" i pannan...känns bra. :)

//Leffe
 
Hej!
Är ny på detta forum men har med stort intresse följt diskussionen om Orlan pannan.
Köpte en själv i somras, en 60 kW, då vi har ett äldre hus på över 300m2 som behöver värmas upp.
Då det tidigare var direktel i hela huset så har jag sen i somras hållit på med att bygga upp ett pannrum från scratch i ett närliggande förråd, tror inte att jag kan börja elda förrän tidigast i början av december, så jag kommer att följa denna tråd lika noga som tidigare för att se vad era erfarenheter är av pannan.
 
Jag ser också att varje gång fläkten har pausblåst och stannat kommer det en rökpuff från fläktkåpan.
Vad har du för area och längd på skorstenen?
Skall det vara av den anledningen tillverkaren har så stora krav på area och längd för skorstenen? Man vill helt enkelt säkerställa evakuering av pyrröken som bör uppstå, efter det att fläkten har stannat vid 80 grader.

Du Kentcobra, vilken storlek (area, längd) på skorstenen har du tänkt ha till din 60kw:are? Tänker du följa rekomendationen från Polimex?
 
Hej Jag har ingen 60 kW med dock en 25a. har klenare än rekommenderat
(280mm/6.5m) men har inga problem med inrykning. Kommer väl in lite ibland när man fyller på men om man öppnar luckan försiktigt så brukar det klara sig. Kommer dock max upp i  82-83 grader i tankarna vid laddning. SYND!! på en
i övrigt suverän panna.

//Magnus
 
Janne!

Jag har precis satt upp en modulskorsten, 7 meter hög och 190mm i dia, hoppas att det räcker :)
uppskattar att jag har ca 4,5-5 m3 i totalackvolym, en 3m3 i pannrummet, en 1m3 i huset samt kulvertledningen(40 m) och elementen(24 st). (har även en 3m3 extra ifall det inte räcker ;D)

Måste kolla upp det där med att sätta brickor under tempkännaren i panntoppen, låter väldigt enkelt men effektfullt.

fortsätt skriv om pannan kära Orlan kollegor :)
 
http://www.polimex.se/_filer/Skorstensdiameter.doc

Skulle vara intressant att få förklarat från tillverkaren hur de har kommit fram till rekomendationerna för area och längd på skorstenen. Vilka data som ligger bakom osv.. Pannan verkar ju trots allt funka med en "normal" pipa också.
 
Hej alla Orlaneldare !
Hade funderingar kring tändning i pannan. Jag brukar lägga ved med lite papper under
med den undre luckan öppen och regulatorn avstängd. Vänta en stund tills jag får lite
fart på grejorna, fylla fullt, stänga undre luckan och starta regulatorn.
Finns det någon som provat att lägga hopknycklat papper över veden och från start
kört med regulatorn igång (överförbränningsluckan stängd). Det borde funka om fläkten trycker på.
Jag skulle ju kunna pröva själv men jag tänkte jag skulle pröva att nyttja denna exelenta källa innan.

//Magnus

 
Hur gick det med tändningen med överförbränningsluckan stängd?
Jag brukar tända med gasol från undre luckan. Tar bara 30 sek - 1 min, sen lägger jag i fullt. [smiley=vrolijk_26.gif]
//Mikael
 
Verkar som att ingen prövat detta. Får väl göra ett försök!

//Magnus
 
HEJ! Orlaneldare .Till min 40 Kw panna följde det med en liten vit dosa med vad som liknar en transistor med avklippt mittben inuti.Någon som vet vad det är, och hur det skall kopplas,en som jag pratade med trodde att det hade ngt med rökgastemp att göra. Tacksam för tips.
Anders.
 
Den vita dosan är en rumsgivare som används när man kör pannan utan acktank(som den tydligen är tänkt att köras)
 
Grrr. Hatar datorer!
Skrev nyss en hel uppsatts och när jag förhandsgranska så såg jag ett stavfel och trodde att jag kunde använda bakåtknappen och rätta till felet.
Då försvann alltihop!
Och datorn verkar inte ens skämmas!
Orkar inte skriva allt igen, men i korthet så handla det om att jag väntar på min orlanpanna 40kw och fundera lite över om man genom pannans styrsystem kan öka bekvämligheten istället för att försöka bygga bort styrfunktionen som dom flesta på detta forum verkar vilja göra.
Jag tänker såhär.
När pannan har laddat färdigt tankarna, Så fyller man upp vedmagasinet igen varpå pannan går ner i nånting som liknar pelletsbrännarnas underhållsfyr om jag fattat rätt.
när man nästa dag kommer hem från jobbet är tankarna färdigladdade och det enda man behöver göra är att fylla upp vedmagasinet igen. Då slipper man upptändningsproceduren och kan spendera mycket mindre tid i pannrummet.
Någon som har testat detta?
Kan styrsystemet styra effekten tillräckligt bra för att detta ska fungera utan problem med en massa aska, tjära och onödig vedåtgång???
 
Ja du, den frågan är det väl tveksamt om någon kan svara på, utan att göra ett praktiskt prov.
Blir det inte väldigt stor risk för att rökgastemperaturen blir för låg, om vi nu förutsätter att det går, alltså, men då ger skador på skorstenen på sikt?
 
För låg rökgastemperatur? Varför?
Skorstenen måste väl hålla en jämnare och lite högre temperatur om pannan går på tomgång mellan eldningarna istället för att det är noll aktivitet?
Eller missuppfattar jag dig nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.