SM6SIF skrev:
Tack för svaren. Mycket uppskattat!

Angående IR-detektorer så måste jag ha husdjursäkra så då kanske det är helt andra som gäller?

Okey, magnetbrytare och kanske till och med glaskross funderar jag på att dra en slinga kring alla fönster. Det verkar mest handla om en massa jobb och inte lika mycket pengar.=)
De flesta IR-detektorer finns som husdjursvariant och brukar "tåla" husdjur upp till ca 45kg. En tanig liten tjuv borde alltså kunna passera?
Här är Boschs Blueline "enkla" med husdjursimmunitet: http://lasshop.se/presta/sv/ir-detektor-g2-pir-50091725.html ca 200kr
Kombinationsdetektor, som även använder mikrovågor för att verifiera detektionen, husdjursimmun:
http://lasshop.se/presta/sv/blue-line-kombidetektor-g2-pet-50091728.html ca 500 kr.

Lägg inte för många magnetkontakter i varje slinga, kan ju vara praktiskt att låta larmet tala om vilken dörr eller fönster som inte är stängt eller larmar.
Vanlig utanpåliggande magnetkontakt: http://lasshop.se/presta/sv/magnetkontakt-mc-440-8062081.html
Läs också på om larm- och eolmotstånden och vilka värden du behöver för att köra flera brytare per sektion. Vanligt fel bland oss amatörer om du tittar runt bland trådarna här.
 
Redigerat:
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Max 6st detektorer av typ magnetkontakt eller glaskross på samma sektion, om man ska följa branschstandard :)

Helst en egen sektion per rum också, men det kan vara överkurs i en villa.. :)

Om dagen kommer när en larmpunkt börjar falsklarma så är det värt många timmars felsökning om anläggningen är vettigt sektionerad.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
gol skrev:
@SM6SIF
Jag kommer ihåg hur snårigt jag själv tyckte det var när jag skulle beställa mitt SPC-system för något år sedan.

För ett baspaket behöver du följande SPC-delar:

  • SPC 4320-3.1 med plåtlåda (alternativt SPC 4320-3.1-PC med plastlåda). Har 8 ingångar och 2 utgångar. Nätverksinterface ingår.
  • SPC N310 GSM-modul för inbyggnad i centralenhet
  • SPC W110 SiWay-mottagare inkl antenn för inbyggnad i centralenhet med plåtlåda. (alternativt W112 utan extern antenn för inbyggnad i centralenhet med plastlåda (PC) eller i en manöverpanel)
  • SPC E652 Expansionsenhet med 8 ingångar och 2 utgångar. SPC 4320 kan expanderas med 3 enheter till max 32 ingångar. Första enheten kan placeras internt i centralenheten.
  • SPC K421 Manöverpanel med inbyggd RFID-läsare. (alternativt K420 utan RFID-läsare)
  • Batteriackumulator

SiWay-mottagaren behöver du bara om du vill ha möjlighet att använda trådlösa enheter (som måste vara från Siemens).

De två "kitten" du referera till är båda med plåtlådan och saknar SiWay-mottagaren. Enklast är nog att du själv kombinerar ihop vad du vill ha.
Ställer några fler frågor som du kanske har svaren på. Jättebra med förslag för visst är det snårigt och en massa alternativ.

Finns det någon nackdel med plastlåda?

Har SPC N310(GSM) och SPC W110(SiWay) Inbyggd antenn som funkar bra direkt i plastlådan då?

SPC E652 kan man ha tre av även om man lägger till GSM och SiWay?

SPC A210 tar den resurser ifrån E652? Känns som den motiverar utbyggnad med en till SPC E652.

Har du förslag på vilken ackumulator som passar bra?

Min lista börjar att ta form: =)


[*]SPC 4320-3.1-PC med plastlåda. Har 8 ingångar och 2 utgångar. Nätverksinterface ingår.

[*]SPC N310 GSM-modul för inbyggnad i centralenhet

[*]SPC W110 SiWay-mottagare inkl antenn för inbyggnad i centralenhet med plåtlåda. (alternativt W112 utan extern antenn för inbyggnad i centralenhet med plastlåda (PC) eller i en manöverpanel)

[*]SPC E652 Expansionsenhet med 8 ingångar och 2 utgångar. SPC 4320 kan expanderas med 3 enheter till max 32 ingångar. Första enheten kan placeras internt i centralenheten.

[*]SPC K421 Manöverpanel med inbyggd RFID-läsare.

[*]Batteriackumulator (Beteckning?)

[*]Magnetbrytare (Beteckning?)

[*]IR-Detektor, Trådad och husdjursvänlig (Beteckning?)

[*]IR-Detektor, Trådlös och husdjursvänlig (Siemens ???)

[*]Kopplingskablage


>Steg2<

[*]Dörrkontrollenhet (SPC A210)

[*]Kortläsare (Siemens/Bewator PP500)
 
Redigerat:
@SM6SIF
Finns det någon nackdel med plastlåda?
- Inte vad jag känner till. Plåtlåda känns dock mer gediget.

Har SPC N310(GSM) och SPC W110(SiWay) Inbyggd antenn som funkar bra direkt i plastlådan då?
- GSM-modulen har en antenn som ska monteras på utsidan av centralenhetens låda oavsett om denna är i plast eller plåt. Det samma gäller SPC W110. Men vill du slippa SiWay antennen på utsidan av lådan så kan du, om du har en plastlåda, välja W112 istället för W110.

SPC E652 kan man ha tre av även om man lägger till GSM och SiWay?
- Korrekt uppfattat.

SPC A210 tar den resurser ifrån E652? Känns som den motiverar utbyggnad med en till SPC E652.
- Här är jag osäker eftersom jag inte har någon A210. Någon annan forumdeltagare kan kanske hjälpa dig med ett svar.

Har du förslag på vilken ackumulator som passar bra?
- Egentligen vilken som helst ackumulator avsedd för larm med 12V 7Ah som får plats i centralenhetens låda. Jag har en från låsshop med produktnumret 50092973.
 
Tack. Den får vi prova. Förstår inte hur Siemens kan skicka med en sådan kass antenn. Monterar man en annan larmsändare brevid så blir det stor skillnad i mottagning.
 
Är det någon mer än jag som får SSL-fel i SPCAnywhere efter uppdatering till iOS 8.0.2 på iPhone?
 
Pewh skrev:
Är det någon mer än jag som får SSL-fel i SPCAnywhere efter uppdatering till iOS 8.0.2 på iPhone?
Jag ...
 
Var lite snabb där! :) Jag får inte SSL-fel i min iPhone (iOS 8.02), men däremot får jag hela tiden varningar i webbläsaren att jag inte har en säker uppkoppling mot centralen då jag loggar in!
 
gol skrev:
@SM6SIF
Finns det någon nackdel med plastlåda?
- Inte vad jag känner till. Plåtlåda känns dock mer gediget.

Har SPC N310(GSM) och SPC W110(SiWay) Inbyggd antenn som funkar bra direkt i plastlådan då?
- GSM-modulen har en antenn som ska monteras på utsidan av centralenhetens låda oavsett om denna är i plast eller plåt. Det samma gäller SPC W110. Men vill du slippa SiWay antennen på utsidan av lådan så kan du, om du har en plastlåda, välja W112 istället för W110.

SPC E652 kan man ha tre av även om man lägger till GSM och SiWay?
- Korrekt uppfattat.

SPC A210 tar den resurser ifrån E652? Känns som den motiverar utbyggnad med en till SPC E652.
- Här är jag osäker eftersom jag inte har någon A210. Någon annan forumdeltagare kan kanske hjälpa dig med ett svar.

Har du förslag på vilken ackumulator som passar bra?
- Egentligen vilken som helst ackumulator avsedd för larm med 12V 7Ah som får plats i centralenhetens låda. Jag har en från låsshop med produktnumret 50092973.


Jag kör på den i plåtlåda. Känns som du säger mer gediget och så sitter antennerna utanför och resten av elektroniken blir då skärmade.

Då är det kopplingskabalage jag är osäker på. Sätter mig in i hur det ska kopplas när grejerna är beställda men det kan vara bra med tips på hur många ledare jag behöver mellan de olika grejorna om någon har koll på det? Då kan jag även beställa hem så att det kan bli installation till helgen! =)
 
En IR-detektor behöver spänning för att fungera, plus och minus.
Sen ska ju detektorn kunna avge larm till centralapparaten, detta görs genom larmslingan som kopplas mot en sektionsingång.

I SPC (och de flesta andra system) så "mäts" sektionsingången mot jord i centralen, vilket innebär att sektionsminus och matningsminus är samma punkt i centralen.
Därmed så räcker 3 trådar till en detektor, dock brukar man försöka undvika att köra gemensam minus om det går, så alltså 4 trådar per detektor.

En magnetkontakt behöver bara 2 trådar från centralen fram till där balanseringsmotstånden sitter.
Om flera magnetkontakter som ska anslutas till samma sektion så kan det behövas 4 trådar mellan alla magnetkontakter och till en kopplingsplint.
Balanseringsmotstånden kan då sättas i plinten istället för i magneterna.

Det är enklast att konsultera manualen för att ta reda på vilka motståndsvärden som går att använda vid flertal larmgivare på samma sektion.


Hur har du planerat att dra allt kablage?
Om det är fri väg till alla larmpunkter så är det enklast att dra en kabel till varje apparat.

Är det däremot besvärlig väg, t.ex. att du måste lista eller klamra genom huset så kan det vara värt att dra en grövre kabel som du delar upp efter vägen.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Tack!

4tråd mellan central och detektor/magnetkontakt.

Jag tänker att dra allt till en position i huset på varje våning. Sedan ner i en mångtrådskabel till centralen.

Hur många trådar kan det tänkas behövas mellan manöverpanel och central? Hur många mellan dörrkontrollenhet A210(som ska kopplas till en PP500)?

Jag kollade IR-deckare. Vad kan Siemens E-Line dra i typvärde? Det står maxvärde 34mA. Bosch Blue line G2 drar 10mA. Är i valet och kvalet! Hjälp! =)
 
SM6SIF skrev:
Tack!

4tråd mellan central och detektor/magnetkontakt.

Jag tänker att dra allt till en position i huset på varje våning. Sedan ner i en mångtrådskabel till centralen.

Hur många trådar kan det tänkas behövas mellan manöverpanel och central? Hur många mellan dörrkontrollenhet A210(som ska kopplas till en PP500)?

Jag kollade IR-deckare. Vad kan Siemens E-Line dra i typvärde? Det står maxvärde 34mA. Bosch Blue line G2 drar 10mA. Är i valet och kvalet! Hjälp! =)
Mellan central och map: 4 ledare. De ska helst vara partvinnade, eftersom det är en digital signal i xbus. Välj en 2x2-trådad(två partvinnade par), bättre än 1x4.

Samma till a210 gissar jag, den kopplas väl också till xbus?

Jag körde samma till allt och beställde en 500m rulle 2x2. Kan vara bra att ha till diverse projekt senare...
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Bra där Fredrik. Köper en rulle! Ska se om jag hittar en. Allt får 4tråd då. Gott!

SiR500, behöver man en kraftigare nätdel då? Brutal laddström i så fall..
 
Fredrik, nu var det ett tag sen jag kikade på MAP:arna, men jag vill minnas att det utöver X-bus även finns plintar för spänningsmatning. Om MAP:en sitter sist i slingan räcker det med 4 ledare (2 till X-bus och 2 till spänningsmatning), men annars behövs väl 6 (4 till X-bus och 2 till spänningsmatning)? Eller är jag ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.