Pelpet.

silverfiskar har jag också haft på många ställen. mjölbaggar kan man ju få med hem. Men om man upptäcker dom
fort så kankse man bara behöver städa ur skafferiskåpet.
Getingbon är ju lätt att bli av med. Möss mindre trevligt. Men både getingar och möss du hade var på vinden.
Det tycker jag inte lika illa eller otrevligt som att ha saker krypandes runt i sitt kök, bland ens mat, i spisen,
bland bakplåtarna.
Det är mycket otrevligt. Och det vill väl alla få bort.

Så de som intuierar att det bara är psykiskt problem eller att jag ska vänja mig vid att leva med dom eller
att det är väl inte så farligt tycker jag är ganska elaka.
Ni skulle säkert reagera likadant om ni hade larver i ert kök
 
Helle76 skrev:
paxman.
Problemet är ju att "deras skit" har gett problem med skadedjur som har tagit sig in bakom, under skåp och golv-
socklar, runt diskmaskinen där jag inte kommer åt att städa bort dom.
Och svälta ut dom lär vara svårt för de kan leva i över 1 år utan föda.

Så jag ser ett senario framför mig att det hela tiden dyker upp larver i skåpen, golvet, köksbänken som har
tagit sig ut från dom gömda ställena. och således får jag fortsätta leva med dom
Fast med den inställningen återstår ju bara att elda upp huset och det är ju inte realistiskt. Antingen tar du tag i problemet och gör allt du kan för att lösa det eller så får du sälja huset, men då måste du informera spekulanterna om att det är problem med ohyra. Det finns liksom ingen mirakellösning som trollar bort djuren. En flytt innebär inte heller någon garanti att du slipper ohyra så för mig finns det bara ett alternativ för dig. Om siffrorna i ditt nick indikerar födelseår så är du vuxen nog att veta att livet ibland ger en citroner...och att man då helt enkelt får göra citronsaft (för att direktöversätta ett amerikanskt uttryck).
 
Paxman.

Det är ju just det de förra ägarna gjort. Flyttat utan att berätta att de hade larver, dammlöss och silverfiskar.
Fast jag frågat rätt ut o m de sett några djur och räknade upp en del av dem.'
Hon (förra ägaren) sa då "Hur ser en pälsängerlarv ut).
Så vi har fått deras skit.
Klart vi måste göra vad vi kan för att bli av med dom.
Men det kanske innebär att i måste riva ut hela det gamla köket för att bli av med dom.
Men jag vill flytta.
 
En del av de där varianterna av ohyra är svåra att bli av med. Men inte omöjligt. jag vet flera som råkat ut för ängrar i köket. I något fall räckte det med 5 upprepade behandlingar med radar, och minutiös hygienkontroll. Alltså total städning av alla utrymmen, även under utdragslådor osv. typ varje vecka under några månader.

De övriga fick sprutat av Anticimex två eller tre gånger. Det hjälpte. Jag tror att medlen som AC använder har långtidsverkan, så det gäller att INTE städa alltför noga efter en sprutning. Då städar man bort medlet.
 
paxman.

Jag har haft en hel skottkärra full med citroner de senaste åren av allehanda jobbiga saker som hänt.
Trodde det skulle bli bättre, men inte då. då får man ännu mer problem. har fått nog känner jag
 
Tråkigt att höra Helle...livet är ju jädrigt orättvist och vi är några stycken som verkar råka ut för mycket mer olycka än andra samtidigt som vissa bara glider igenom livet utan ett bekymmer i världen. Man kan dock aldrig jämföra lycka eller olycka utan varje människa måste hantera sin egen lott i livet. Ibland hjälper det mig att tänka att det finns väldigt många människor som har det mycket värre än jag har det, speciellt när den gamla klyschan "jag har ju i alla fall frisk och har hälsan" inte längre går att använda.

Man får sträva på helt enkelt...för alternativet är ju otänkbart...:|
 
Helle76 skrev:
Hellre.
Är du nån skadedjursexpert eller? Om "Vodkabeetle" (som jag aldrig hört talas om) inte finns naturligt ute
så är det väl svårt att få in sådana. Menar du att alla hus har sådana och att de måste komma från grannen?
Att hålla garderoben stängd hjälper väl inte. Särskilt larverna tar sig ju in ändå.

Skulle vara botten om jag har dom i klädgarderoben också där de käkar på kläderna. Vågar knappt kolla
Nej, men jag är grym på "The Magic tool called Google" :). Som sagt, som jag lyckas läsa mig till är dom ganska nya i Sverige (från Afrika tror jag det var), sprids när man flyttar, i flerfamiljshus och mellan hus när dom svärmar på sommaren.

Finns mycket att läsa på nätet. Bl.a. en forskningsstudie hur dessa "nya" insekter kommer att påverka vårt kulturarv m.a.p. muséer där det finns mycket skinn, ull och fjädrar.

Som sagt dom äter ylle, skinn och fjädrar så om du inte har mycket yllekläder eller fjäderboor (fjäderboa i plural!?) så lär det inte vara ett jätteproblem.
 
Alltså, jag är inte kinkig, men jag tycker nog att Helle76 har rätt i att det inte är kul med så mycket larver under köksskåpen. Hennes bilder på klick-golvsbräderna tycker jag är nog så äckliga. Att det finns kryp behöver inte bero på dålig städning. Vissa kryp går inte att städa bort hur mycket man än försöker, sålänge klimatet är det rätta och det finns skrymslen att gömma sig i. Inte kul om de förstör matvaror eller kläder heller!

Ett bra sätt att hålla undan småkrypen är att låta spindlar etablera sig. OK, det blir spindelväv i hörnen som måste städas bort då och då, men de gör stor nytta. Att ha mycket spindlar är min strategi i sommarhuset där förhållandena för småkryp är idealiska med fukt och många skrymslen att gömma sig i.

Även om det är ofräscht med småkryp skulle jag i Helles situation vara mera orolig för fukten i golvet. Hellre småkryp i köket än mögel i grunden. Stämmer det verkligen att det inte går att göra något åt det problemet?
 
Helle76 skrev:
...Men jag riskerar då att stänga in all fukt under golvet ännu mer...
Det är väl här orsaken till alla småkryp sitter. Hög fukthalt i betongplattan.
Och då hjälper naturligtvis inga avfuktare eller värme i bostadsrummen.
Fukten i plattan finns kvar och insekterna lever och frodas.
Tittar upp ibland och äter sig mätta, och kryper ner igen till sina mörka, fuktiga och hemtrevliga hålor.

Men Helle76, ni kan väl knappast vara ensamma om obehaget?
Är det så att alla grannar i området har det likadant, men "sopar problemet under mattan"?

PS
Måste erkänna att jag inte kan ett skvatt om sådant här.
Har möjligen sett en pälsänger eller mjölbagge enstaka gånger under mitt långa liv.
Och silverfiskar har vi inte nu i nytt hus med enskilt avlopp.
De kommer troligen in via de kommunala avloppsnäten.

Men vi har en jäkla massa knott, blinningar och hästflugor i stället :p
 
Redigerat:
Hellre

Om den är ovanlig är det väl troligare att jag fått fläckig änger eller nån annan änger som kommer
utifrån. Som alltså lever utifrån.
Anticimexgubben som var här kunde inte artbestämma dom. Så jag får nog skicka larven på analys till
deras biolog i Stockholm. Vill veta om den bara käkar maten dvs lever i köket eller om den äter textilier så
jag kan förvänta mig att se den i hela huset
 
Ta dit någon som mäter fukt i grunden.
 
Staffans2000
Snälla Helle.
Ta det piano. Du är varken den första eller den sista som känner sig olyckligt lottad. En bekant har malignt melanom, en annan dog nyligen med alzhaimers.Själv har jag fått ischias -det är ett aber, tandvärk i hela röven och halva benet (Och jag som trodde att det var ett fjolligt lyte som bara gamla kärringar fick) Livet är orättvist Jag har lagt en del av mitt resterande liv till att följa din kamp. Inte bara mot faunan, utan även mot forumskribenter som ödslar sin tid för att hjälpa dig, men som inte förstått att du kräver medhåll. Hög tid att du besinnar dig. Kontemplera över livets mening?.

Staffan
 
Redigerat:
Fukt i betongplattan har nog flera grannar i samma sorts hus. Flera har sagt att de har silverfiskar.
Dammlöss vet jag inte om fler har. Larverna tror jag inte beror på betongplattefukten.

Vi kan ha extra fuktigt i golvet då hela gaveln på huset vetter mot norr med en stor häck för och träd så det kommer
aldrig sol på den sidan.
Vet inte vad man kan göra åt fukten.
Killen som var här från Riksbyggen som kollade ventilationen hade med sig en fuktmätare och mätte ovanpå
klickgolvet i sovrummet och sa att det visade orange. likaså ovanpå vardagsrummets parkettgolv, dvs högre fukthalt. och det var ovanifrån dvs inte alls
i betongplattan. Och det ligger ju en platsfilm under klickgolvet (och 700 tals plastmatta under klickgolvet och under parketten) så jag gissar att fuktmätaren bara mäter ner till
plastfilmen.
Hur 17 kan klickgolvet va fuktigt??
Jag ville han skulle borra et hål ner i betongplattan för den mätte han inte alls.
Men han sa att om den visar fukt vad ska du göra då då? det kan du inte göra så mycket åt.
Tja det är väl en väldigt kostsam historia att riva upp alla golv och gamla 70-talsplatsmattor som kanske
har asbets i sig och lägga nåt golvvärmesystem. För nån hundratusen kronors lapp.
 
Med all respekt Helle...men för mig känns det som att du kanske skulle må bättre av att bo i en hyresrätt med en riktigt bra hyresvärd. I en sådan kan du bara ringa så fort något är fel och få det åtgärdat utan att det kostar dig något. Jag har bott i flera hyresrätter och haft riktigt bra värdar. Blev det stopp i avloppet var det bara att ringa, när frysen slutade fungera fick jag en ny, när ett eluttag gick sönder kom det en elektriker och fixade det, fukt under våtrumsmattan: jodå, allt revs ut och badrummet kaklades! Hade det kommit ohyra är jag säker på att de hade reagerat blixtsnabbt för att säkerställa att det inte spred sig till andra lägenheter.

Att äga bostad kanske inte passar dig riktigt...
 
paxman
det är en bostadsrätt. Så föreningen har ansvar för tex fukt i golven och dålig ventilation.
Stomme,väggar, vind, rör, avlopp osv.
Men blev varse ganska fort efter inflytt när vi fick problem att denna förening inte har så mycket koll.
De pajade ventilationen när de satte in nya Täta fönster och bara satte dit ETT luftintag på bottenvåningen.
Det hade de inte koll på, de hade inte gjort några mätningar efter fönsterbyte.

Vi betalar ju avgift till föreningen varje månad. Så då ska de väl fixa saker också som ligger på deras bord, tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.