Yiiieeeehhaaaa!!! ;D

Boyta i kåken: 84 kvm+lika källare. -4.5 ute nu, shuntar ut ca 40 grader i radiatorerna, varmt å skönt ändå.... :)
Fast nu har vi ju lite levande ljus å så, men inte övedrivet mkt.
 
200 + 35 garage.
-7 ute & schuntar ut 35 grader  :D

håller då 21,5 inne & 12 grader i garaget
 
Sedär........lucky you! ;)

 
CarMan: Då har du säkert en fungerande shuntautomatik, med ute- resp. inne-givare! :p

Jag har ingetdera! :cool:
 
Boyta 98+98
-3 ute, nyinstallerad vedpanna m. automatik(tur att värmen är gratis ;) )
Taskigt isolerad lättbetongkåk fr. -68
Enrörssystem.......... :-[
Shuntar ut 45 grader
22 grader uppe
20 grader nere


farsan har en stor timmerkåk med 2-rörssystem shuntar ut 35 grader förutom när det är -20 ute har ändå 21 grader inne.............
 
Poggan skrev:
CarMan: Då har du säkert en fungerande shuntautomatik, med ute- resp. inne-givare!  :p

Jag har ingetdera!  :cool:

jag kör värmepump, så tempraturen pendlar kring ett börvärde som bestäms av en utegivare, sen har jag själv valt en värmekurva som stämmer med mitt hus, för att hplla dom där 21,5 som jag vill ha.
 
Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det??? :-/

 
Poggan skrev:
Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det???  :-/

om radiatorerna är seriekopplade har du enrörssystem, är dom paralelkopplade har du tvårörssystem.
 
Imorse -13,5 ute 21 inne shuntade ut 45 grader..
Nu ikväll -15 med lampor tv mm så shuntas de ut 40 grader..

Satte in nya 3 glasfönster i höstas o nu ser jag att det shuntas ut ca 6 grader lägre temp vid samma inne/ute temp (ute -15 inne +21) :cool:
 
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/0#6 date=1134767539]Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det???  :-/

om radiatorerna är seriekopplade har du enrörssystem, är dom paralelkopplade har
du tvårörssystem.[/quote]

Men hur ser man om dem är serie lr paralellkopplade, rören går ju lixom ner i golven... :p


 
2an skrev:
Imorse -13,5 ute 21 inne shuntade ut 45 grader..
Nu ikväll -15 med lampor tv mm så shuntas de ut 40 grader..

Satte in nya 3 glasfönster i höstas o nu ser jag att det shuntas ut ca 6 grader lägre temp vid samma inne/ute temp (ute -15 inne +21) :cool:
Najs!

 
Poggan skrev:
[quote author=CarMan link=1134760207/0#7 date=1134768570][quote author=Poggan link=1134760207/0#6 date=1134767539]Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det???  :-/

om radiatorerna är seriekopplade har du enrörssystem, är dom paralelkopplade har
du tvårörssystem.[/quote]

Men hur ser man om dem är serie lr paralellkopplade, rören går ju lixom ner i golven... :p


[/quote]

ser du inte rören blir det knepigare.
man kan ibland se det på radiatorkopplet, men jag kan inte beskriva dom olika varienterna som finns. har du några bilder på dina radiatorer? (vill se anslutningen mellan radiatorn & rörena)
 
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/0#9 date=1134813774][quote author=CarMan link=1134760207/0#7 date=1134768570][quote author=Poggan link=1134760207/0#6 date=1134767539]Ok Ok....

Enrörsystem?? Hur ser man om man har det???  :-/

om radiatorerna är seriekopplade har du enrörssystem, är dom paralelkopplade har
du tvårörssystem.[/quote]

Men hur ser man om dem är serie lr paralellkopplade, rören går ju lixom ner i golven... :p


[/quote]

ser du inte rören blir det knepigare.
man kan ibland se det på radiatorkopplet, men jag kan inte beskriva dom olika varienterna som finns. har du några bilder på dina radiatorer? (vill se anslutningen mellan radiatorn & rörena)
[/quote]

Kan fixa lite bilder imörra....om det är ok

sen en fråga: vilket är bäst av dom 2 systemen? skillnad i energi åtgång? etc etc...

 
en rörs system kräver en högre framlednings temp, vilket är en nackdel om man har värmepump
enrörs system är billigare att instalera, då det går åt förre rör & kopplingar

en rörs system är svårare att strypa in rätt & gräver en omstrypning av hela systemet om man modifierar nått, typ läger till eller tar bort en radiater, eller om man byter till en stödrre.

2 rörs system är mycke mer flexibelt på den biten & har bara det dyrare priset vid instaletion som nackdel
 
En annan fråga, då jag har en gammal olje/ved/el panna så hade jag tänkt att "fylla " utrymmena för ved resp vedeldning då jag inte eldar med dessa öht.
Något tips vad jag kan stoppa in där? Får ju inte vara något som börjar brinna...
Borde väl hjälpa till lite så att inte värmen sticker ut genom luckan, för dom känns ganska varma (det strålar värme från dem).
Vanlig isolering? Vad för typ?
Dett borde ju spara några grader i uppvärmning. Eftersom en del värme smiter ute genom luckornan äve om dom är stängda.....

Tips mottages tacksamt, kanske någon annan som gjort detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.