Där satt den. Hatten av för Richard :)


Dra en 5g1,5 till centralen. Sedan montera dessa runt inkommande kablar i centralen. Observera att förbrukningar som ligger innan ej mäts då. Ex garage om denna kommer direkt från mätarskåpet.

Är det längre avstånd kan det i vissa fall behövas 5g2,5.

Strömtrafo lindningarna får ej vara oinkopplade, då finns det risk att dom smälter/brinner. (Inte vanlig vid små strömmar runt 20-25 A, större risk vid 200 A och likn)
 
el_richard skrev:
Där satt den. Hatten av för Richard :)


Dra en 5g1,5 till centralen. Sedan montera dessa runt inkommande kablar i centralen. Observera att förbrukningar som ligger innan ej mäts då. Ex garage om denna kommer direkt från mätarskåpet.

Är det längre avstånd kan det i vissa fall behövas 5g2,5.

Strömtrafo lindningarna får ej vara oinkopplade, då finns det risk att dom smälter/brinner. (Inte vanlig vid små strömmar runt 20-25 A, större risk vid 200 A och likn)
Okej will do. Inga förbrukare går utanför centralen från huvudsäkring så det är lugnt där.
Dock är det ju 2st kablar per strömtrafo x 3 = 6 kablar..?
 
Den ena tåten från vardera strömtrafo läggs ihop till en gemensam. Kika på plinten där de ska kopplas in så brukar det klarna.
 
Fotografen skrev:
Den ena tåten från vardera strömtrafo läggs ihop till en gemensam. Kika på plinten där de ska kopplas in så brukar det klarna.
Ja det hade du rätt i, de kopplades samman.Jag var bara orolig för att sammankoppla 3 till en 1,5 mm² vardera, eftersom jag inte vet vad det är för strömmar. Det ska färdas ca 5-6 meter..
 
Redigerat:
corre skrev:
Fick du med utegivaren också? Utan den kommer pannan tro att det är -55 ute och kräma på full effekt för att hålla pannvattnet vid din inställda max tempratur (~50-60c rimligen).
Med utegivaren kan den anpassa effektbehovet mot en kurva i styrningen som är anpassa mot din geografiska zon.
Nu vet jag inte hur just den här pannan fungerar, men det brukar väl vara så att utegivaren styr en shunt-ventil för att reglera temperaturen på framledningsvattnet till radiatorerna? Då behöver det inte finnas något direkt samband mellan utetemperaturen och pannans temperatur eller effekt.
 
Nä, i detta fallet finns det ingen shunt i pannan utan den styr/reglerar kurvan istället.
Mår bäst ihop med en innegivare också.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Sweedbanana skrev:
Ja det hade du rätt i, de kopplades samman.Jag var bara orolig för att sammankoppla 3 till en 1,5 mm² vardera, eftersom jag inte vet vad det är för strömmar. Det ska färdas ca 5-6 meter..
Det behöver du inte oroa dig över, det är < 0,2 A och < 10 V så vilken kabel som helst funkar bra och även om det är långa avstånd.
 
Nu verkar tråden ha löst sig, men ett alternativ är att använda sig av PEX-isolerad kabel typ EXQJ 4x2,5/2,5. Brukar kunna fixa ett steg högre avsäkring när man räknar på det.
 
Tack för alla svar och bonusinformation.
För protokollet blir det alltså 5x4kv lös kabel avsäkrat med 3x20A dvärgbrytare och med egen jfb, samt arbetsbrytare med minst 3mm avstånd i anslutning till pannan. Effektvakterna (trafos) placeras runt husets inkommande 3 huvudfaser.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Hur går du in i pannan med dessa kablar?
Det är ju minst ett gap på 3-4dm från väggen.

N'r jag flyttade min panna blev det en arbetsbrytare på väggen och en gummikabel över till pannan, samt förskruvningar.
 
corre skrev:
Hur går du in i pannan med dessa kablar?
Det är ju minst ett gap på 3-4dm från väggen.

N'r jag flyttade min panna blev det en arbetsbrytare på väggen och en gummikabel över till pannan, samt förskruvningar.
Spikar upp dem med nubb rakt igenom kabeln bara, längs väggen å sen in i pannan (y)
Skämt åsido; Jag tänkte en 5ledare installationskabel från arbetsbrytaren in i pannan.
Men nu dök det faktiskt upp ett par frågor till. Såhär står det i bruxen: "EVC13 innehåller ej allpolig brytare för inkommande elektrisk matning. Installationen ska föregås av en arbetsbrytare med minst 3mm brytavstånd".
Det står inte att det behöver vara en allpolig brytare, men ska det vara underförstått kanske? Måste jag isåfall köpa ett sånt här åbäke och smälla upp, som bryter alla faser:
50907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller någon som sitter med ett snyggare förslag?

Bo, du berättade att det borde räcka med 5g2,5 installationskabel för 20A, är du säker på detta? Är det nån viss isolationsklass jag bör leta efter för att försäkra mig om att den pallar belastningen?
 
Du behöver ett sånt åbäke också :D
Men du skrev ovan att du tänkte ha en arbetsbrytare också, det räcker väl med den?
 
corre skrev:
Du behöver ett sånt åbäke också :D
Men du skrev ovan att du tänkte ha en arbetsbrytare också, det räcker väl med den?
Vafasen... Ja det var väl den jag tänkt som brytare isåfall. Det var kanske inte riktigt vad jag tänkt mig i den nyrenoverade tvättstugan. Får se till att hitta en plats där den inte syns helt enkelt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Pannan lär ju stå still så jag ser inga problem med att använda en installationskabel. Bruxet har heller inga krav vad jag kan se på någon speciell värmetålig/beständig kabel som gummi. En gummikabel är ju inte heller fel på något sätt.

Begreppet arbetsbrytare finns inte, och detta med allpolig brytare med 3 mm brytavstånd är något av de mest missförstådda kraven alla kategorier. Kravet är att det ska finnas en frånskiljare, som dels garanterar spänningslöshet och som dessutom tål lite åska i brutet läge. Sådana frånskiljare har du i centralen i form av säkringar, JFB och huvudbrytare. I bostäder finns det normalt inget behov av en frånskiljare i närheten av apparaten. Men i detta fall med en elpanna kan det vara lämpligt med en strömbrytare i närheten för funktionsmanövrering. Jag ser inte om den du visar på bild är en strömbrytare eller frånskiljare (t.ex en säkerhetsbrytare). Signallampan tyder på att det är en strömbrytare. Det innebär att du kan använda den för att stänga av pannan. Men vid elektrisk omkoppling behöver du istället bryta säkringarna/JFB/HB.

Utanpåliggande PVC-isolerad kabel av valfri typ (EKK/EKLK/...) och fabrikat, 2.5 mm², med 3 belastade ledare, tål vid 30 graders omgivningstemperatur och med normal kylning en kontinuerlig ström på 23 A. Motsvarande siffra för PEX-isolerad kabel är 30 A. Men då ska man veta att kabeln blir 90 grader varm (vid 30 A), jämfört med "endast" 70 grader för PVC-kabeln (vid 23 A)... Det talades om PEX-isolerade ledare ovan, men hur mycket värme tål ett VP-rör? Jag vet inte... Din maxström blir ca 19 A vilket ger en temperatur på kanske runt 55 grader vilket känns ok.
 
  • Gilla
Kexig
  • Laddar…
Brytare för funktionsmanövrering som Bo nämnde finns inbyggd i pannan. Så egentligen kan du slopa brytaren och ansluta direkt om det bättrar estetiken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.