Har kört våran nyinköpta meec nu i em och jag var orolig då en av våra grannar har en bosch indego vilken sägs göra livet surt för andra robotar, men det var inga problem, vi har 1,5m - 1,7m mellan slingorna med en häck mellan.

men ja ställde in höjden ,lyfte vredet o kilade fast en plastbit så nu e den tyst.
Tack för tipset, hade lite vibrationer när jag körde den i 6cm, blev betydligt mindre när jag satte ner den på 5cm, ska prova en lite kil under höjdvredet så kanske den blir helt tyst, inte för att den låter mycket nu och jag kan tycka att det är bra att den låter lite så man hör var den håller hus.

våran gamla robot gick tillbaka till laddaren medurs, meecen går tillbaka moturs vilket blev då blev galet när jag satte begränsningskabeln L (left) in från den som gick under plattan, så ställ plattan för moturs dockning så kommer det funka.

åter kommer om någon vecka när den fått gå lite mer.
 
Min tuffar fortfarande på, och gräsmattorna blir bara finare och finare! Vist har den klättrat på någon buske, hängt sej på något galet ställe, och fastnat i något hörn på väg hem inför laddning.. Men det skyller jag helt på mej själv, och på att gräsmattorna är bedrövligt buliga och fulla med hålor! Men som sagt.. Drar man tråden utmanande och på ett dåraktigt sätt, så vore det ju konstigt om det gick helt problemfritt! Heheheh.
Är iaf väldigt nöjd med klipparen!
 
Då har meecen gått några dagar, mattan blir väldigt fin :)

Ang. grannens Bosch så blir meecen störd när den (indego:n) är ute och klipper, men inte annars, det visar sig i att min robot tror det är en begränsningslina 2,5m in i min trädgård, ser ut som den kommer fram till en begränsningslina och vänder som vanligt och fortsätter klippa, problemet som kan bli och som jag råkade ut för är att min robot troligen var närmare än 2,5m när Boschen gick ut och klippte vilket resulterade i att meecen försöker hitta signal igen, står "ingen signal" om man kommer närmare än 2,5m vilket gjorde att den försökte backa ut och hitta signal igen vilket gjorde att den hade backat ut och parkerat i den andra grannens rabarber :) . Ska prata med Bosch grannen vilka tider dom kör så lägger jag schema på andra timmar - problem löst.

2,5m in på min tomt betyder 2,5+1,5 vilket blir 4m totalt från den andra robotens signal lina som meecen blir störd.

Andra smarta saker jag upptäckt är (1) bla att man inte som på många andra klippares laddnings stationer behöver dra ut en signal lina runt laddaren för att den inte ska bli påkörd, det behövs inte här då basenheten sänder ut signal vilket gör att roboten vänder när den är 10-15cm från laddaren, (2) om man vill att den ska hitta laddaren snabbare vid hemgång så kan man sätta ett hinder i gräsmattan på andra sidan laddaren så vänder gräsklipparen och går rakt över mattan till laddaren så behöver den inte runda hela trädgården för att komma hem, (3) på samma sätt så skulle det vara ett hinder i mattan när den går ut och kantklipper längs linan och den skulle stöta på ett hinder så slutar den kantklippning och börjar med vanlig klippning.

Enda jag är lite missnöjd med är ett relativt högt vibrationsljud från klippar tallriken, ska offra en uppsättning knivar och montera dom i dom alternativa hålen 3 kniv hålen och hoppas det blir bättre.
 
Hej!
Nu har en Meec flyttat in hos oss också :)
Men jag är lite förbryllad över anvisningarna kring hur laddstationen ska placeras. Det står att den måste ha en fri meter bakom sig och en meter på båda sidorna samt tre meter rakt fram. Om jag förstått det rätt kommer klipparen alltid att svänga ut från stationen åt höger och följa tremeterstråden framifrån tillbaka för att docka - varför behövs det isf vara fri yta till vänster och bakifrån? Om det är gräs där måste ju "ut-tråden" läggas som ett L runt laddaren för att klipparen ska gå dit.
Hur har ni gjort? Står era laddare med svängrum runtom eller har någon provat att placera den med vänstersidan (eller baken) mot t.ex. en vägg? Här skulle den få bättre skydd, närmare till el och vara mindre i vägen om jag kunde ha den mot ett plank.
Om någon av er har provat så slipper ju jag dra om HELA tråden... :)
 
Har min klippare utmed väggen, funkar bra.

IMG20140915133557_rsz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt! Det är så jag vill ha min kompis placerad :)
Då går jag ut o lägger tråd nu.

Tack för ditt snabba svar!
 
Då var en robot beställd på Jula, 4995 + 10% på det. Gärna lite mer feedback +/- för er som haft den under sommaren. Är ju 30 dagar öppet köp :D.

Vad händer om man har mindre än 7m till grannen, kommer den vända tidigare eller spårar den ur helt.

Frågan är bara vad som händer efter 1år om nått pajjar, antar få tag på reservdelar inte är det lättaste.
Går det uppdatera mjukvaran själv. Antar en del problem lär lösas samt nya funktioner kommer.
 
MWave skrev:
Då var en robot beställd på Jula, 4995 + 10% på degforce skalkostar Gärna lite mer feedback +/- för er som haft den under sommaren. Är ju 30 dagar öppet köp :D.

Vad händer om man har mindre än 7m till grannen, kommer den vända tidigare eller spårar den ur helt.

Frågan är bara vad som händer efter 1år om nått pajjar, antar få tag på reservdelar inte är det lättaste.
Går det uppdatera mjukvaran själv. Antar en del problem lär lösas samt nya funktioner kommer.
Du kan beställa alla delar utom delar till skalet. Från garage24.

Ett gforce skal kostar 1500kr. Tror ja uppdaterar min nästa sommar med ett sådant, så fastnar den nog mindre i buskar och små träd.

Är för övrigt nöjd med min än.
Klipper jäkligt bra!
Skulle dock ha lagt begrännsningsslingan längre ifrån kant-stockar och liknande. För ibland har den en benägenhet att svänga lite knepigt och bli stående när den är på väg hem för att ladda.
Misstänker att det är när batteriet är nära på slut som detta händer..

Så ett tipps är att lägga tråden iaf 50cm ifrån allt den kan krocka med. Och göra alla hörn "mjuka"
Invändiga hörn i 90 grader är som gjorda för att den ska hamna utanför tråden. Så där tjänar man nog 100% på att följa manualen och göra "mjuka" hörn.

Hur har det funkat för er andra under sommaren och hösten?
 
Har funkat bra för mig, ett missöde bara, efter några rejäla regnskurar, så kröp de in fukt bakom displayen, 2 v senare fick ja tillbaka den på garantin,

Så är mycket nöjd med min, klipper bra och nästan ljudlös
 
En fundering. Jag har en tomt där klipparen måste runt husets alla sidor. Framsidan är ganska smal, ca 5m och ca 15m långt. Där står även en trapp på 2x2m. Så under 2m är det nog ca 3m brett. Frågan är om den kommer hitta förbi det hindret till sista sidan. Och så fort den behöver ladda så är den tillbaka på baksidan, via tråden. Känns som den sidan kommer få minsta tid. Antar det inte går att få den efter laddning att bli avsläppt i en viss zon. dvs låta den följa begränsningslinjen till en viss punkt?

Hur lång begränsningssladd kan man ha? Följer väl med 200m men kan man skarva på mer om det behövs?

I manualen står det Signalavstånd 22.5 m. Vad menas med det?

Vore trevligt om man kunde uppdatera mjukvaran framöver någon som vet något om det?

Ni som kör med den några funktioner som ni märkt att ni saknar?
 
Jag har en liknande tomt om än inte riktigt så smal, jag har satt ner en pinne i marken i det området där jag vill att den ska börja klippa, ställt in klipparen på att börja klippa längsmed tråden, när den den sedan kör mot pinnen svänger den ut från tråden och börjar klippa mattan, se bara till att pinnen står så att när den går hem för laddning kan kör tvärs över mattan och hitta tråden på andra sidan utan att köra mot något hinder.

Jag kommer till nästa säsong sätta en zon till framsidan och en zon till baksidan med en liten 3polig strömbrytare, nu är det bara några veckor till som klipparen går innan det är dags för vinerförvaring så det tar jag till våren.
 
Redigerat:
Okej, hittade precis följande info http://www.byggoteknik.se/wp-content/uploads/2014/09/Zooner.pdf, precis som du beskriver. Var ju en bra ide.

Gör den bara kantklippningen första gången varje dag eller kan man få den att göra det alltid ?
I Så fall kan man ju enkelt ha fler slingor som man lotsar iväg den med.
 
MWave skrev:
En fundering. Jag har en tomt där klipparen måste runt husets alla sidor. Framsidan är ganska smal, ca 5m och ca 15m långt. Där står även en trapp på 2x2m. Så under 2m är det nog ca 3m brett. Frågan är om den kommer hitta förbi det hindret till sista sidan. Och så fort den behöver ladda så är den tillbaka på baksidan, via tråden. Känns som den sidan kommer få minsta tid. Antar det inte går att få den efter laddning att bli avsläppt i en viss zon. dvs låta den följa begränsningslinjen till en viss punkt?

Hur lång begränsningssladd kan man ha? Följer väl med 200m men kan man skarva på mer om det behövs?

I manualen står det Signalavstånd 22.5 m. Vad menas med det?

Vore trevligt om man kunde uppdatera mjukvaran framöver någon som vet något om det?

Ni som kör med den några funktioner som ni märkt att ni saknar?

Längd på begränsningskabel vet jag inte men det borde vara mer än 200m annars så får man köra med zoner och brytare för Max antal meter gäller bara för aktiv zon.

Signalavstånd är Max antal meter till slinga så har du större än 50x50m tomt så blir det problem. Detta kan man lösa med zoner. Däremot är det skönt att veta att om roboten smiter så stannar den när den tappar signalen.
 
Är den tyst? Kan man köra den på natten utan den stör?
 
MWave skrev:
Är den tyst? Kan man köra den på natten utan den stör?
Den märks inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.