Henri.

Har inte pratat med grannarna som bor i andra delen av parhuset. Inte alls säkert att de hart larver i köket bara
för att vi har det. De kanske har nyrenoverat kök.
Dammlöss och silverfiskar undrar jag däremot om de har.
Men de är döva så det är lite svårt att prata med dom.
Har inte stött på dom än heller så jag har inte ens hälsat än
 
Drövel.
Jo ventilationen ska fixas. Riksbyggen måste borra fler luftintag i huset så det suger bättre i frånluftskanalerna.
Har haft på maximal värme i rummen på övervåningen nu som står tomma för att torka ut rummen och sänka
luftfuktigheten. Men det kommer ändå ut dammlöss ur väggen. Dvs i väggar och under golven särskilt på
undervåningen kommer inte luftfuktigheten sjunka under 50 %.
Ska spackla igen hålen i väggen nu i helgen.
Har en luftavfuktare. men den tar bara det rummet där den står just då.
och som sagt så kommer man inte åt under golvet därifrån dammlöss och silverfiskar kommer särskilt på undervåningen.

Men jag tycker larverna i köket är värst. Och där hjälper inte bättre ventilation.
Upptäckte att diskmaskinen sitter på varmvattenkranen. så disken sköljs med nästan 70 gradigt vatten.
dvs det blir jättevarmt runt diskmaskinen. Så då trivs väl larverna bra under diskmaskinen och i stoppningen/skalet tunt diskmaskinen för där är det jättevarmt.

Usch vill bara slänga ut alltihopa
 
En diskmaskin blir ganska varm även om den inte sköljer med varmvatten, då lite av principen i en diskmaskin är att den diskar med varmvatten, som värms av elelement.
Det sista den gör efter sköljning är också att köra värmen för fullt för att torka disken, så varmt och mysigt blir det :)

Dessa djur och larver finns ju överallt där dom hittar mat, om du ser till att städa bort all mat så kommer beståndet såklart att minska.
 
VikHe
Överallt där det finns mat. Menar du då att så gott som varje kök har sådana här??
 
Mer eller mindre, då djuren lever naturligt "utanför dörren".

Sen beror det på hur dom trivs, om dom vill stanna inomhus :p
 
AnneFi
Jag känner mig som värsta grisen men jag tycker inte att det där ser så farligt ut.

Jag har haft en hög med katter (idag bara två) och då och då hittat jag ställen i huset som inte har blivit städat på ett tag och katthår och annat skit har samlats
Då kan jag hitta lite larver baggar och ömsade skal. En rejäl städning så var det problemet ur vägen.
 
problemet är att man inte kommer åt att städa där de flesta befinner sig, i håligheter i spis/diskmaskinhöljet,
hyllplanen i skåpen som är ihåliga ,och under ,bakom kökksskåpen.
sitter ju en front/sockel på köksskåpen som inte går att ta bort och från sockeln till väggen bakom är det mycket
golvyta som man inte kommer åt
 
  • Gilla
radima och 1 till
  • Laddar…
Helle76 skrev:
Har inte pratat med grannarna som bor i andra delen av parhuset...
...Har inte stött på dom än heller så jag har inte ens hälsat än
Men hallå!
Klart att du skall knacka på och hälsa på de nya grannarna.
Ni bor ju i samma hus.
Tag med en blomma, några bullar eller något annat så blir ni snart vänner.
Om de är lite döva är det bara att höja rösten :)

Därefter är det dags att gå in på frågan om pälsängrar och silverfiskar.

Det är klart att er husdel inte är unik.
Lite ohyra har alla, så det är bara att hitta rätt taktik för att hålla dem i schack.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
knock on Wood.

De är stendöva alltså talar teckenspråk men kan läsa på läppar. Kan tala lite grann med man förstår
knappt vad de säger (enligt tidigare ägare).
Men jag kanske borde knacka på.

har verkligen ALLA ohyra
 
Staffans2000
"HUR farligt är insektsmedlet för mig själv menar du?
Det ska väl vara utprovat. De får ju inte använda några starkare grejor nu pga miljöskäl
"

Det vet jag inte, och ingen annan heller, så vida man inte frågar kemiföretagen som tillverkar giftet förstås. Gissa vad dom anser?
Förr ansågs Dieselavgaser, rökning, DDT och även socker vara utan skadlig inverkan på vår hälsa.
Om ett kemiskt ämne dödar en insekt, är det naturligtvis skadligt även för oss. Vi är uppbyggda av samma beståndsdelar. Tar du dit Anticimex så får du se att de har skyddsutrustning på sig. Varför? För att ragga hemmafruar, eller för att de hanterar gifter som är skadliga för deras hälsa.

Staffan
 
Har letat på nätet om kryp och tycker att larverna inte ser ut som fläskängrar. De är inte mörkbruna och har inte
de karakteristiska hornen på baken.
De är mer gul/ljusbruna och har en borst där bak.
ser mer ut som fläckig änger, eller amerikansk änger
eller khapra bagge
 
Staffan.
att de har skyddsutrustning beror väl på att de handskas med medlet konstant varje dag.
har sett att de bara har handskar på sig
 
Silverfiskar hade jag i en lägenhet trots att badrummet var nykaklat. Gick ej att städa bort. Fick veta att hyresvärden hade anticimex-försäkring. Ringde anti-cimex som skickade mig en dosa som skulle laddas med något granulat och ställas i badrummet. Det tog inte lång tid förrän silverfiskarna var borta . De kom aldrig tillbaka. Behövdes varken spray eller slita bort lister....

Det jag vill ha sagt är : börja med att kolla med Anticimex. Kanske lösningen är enklare än du tror. Kolla också om Anticimexförsäkring ingår i din hemförsäkring....

Sedan bör du kanske också undersöka om huset inte har värre problem. Silverfiskar mm kan vara tecken på fuktproblem...

Hoppas det löser sig!
 
AnneFi
Är det inte pälsängrar du lagt upp bilder på?
 
AnnaFi.
Nä pälsängrar är mörkare. Tror inte det är sådana. Iallafall inte dom levande var mer gulljusbrun röda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.