ThomasLindgren skrev:
Vi har aldrig haft någon tvättstuga i källaren, däremot hade förra ägaren det. Eller rättare sagt, tvättmaskinen stod på betonggolvet, helt naket rum annars. Vi har alltid haft den på övervåningen.
Befintliga rum är som sagt helt ouppvärmda och oisolerade, inget som fungerar som bostadsyta vilket jag försöker åstadkomma.

Jag tror att det är dumt att göra små rum i en källare - blir lätt lite "cell-känsla" då. Vi hade en källare med många små rum i som jag jag upplevde som mörka och trånga. Nu är det utgrävt och alla mellanväggar utom halva hjärtväggen är borttagna. Håller på och återställer och har brottats med planlösningen många kvällar i soffan. Ville egentligen också få plats med "ALLT" men har fått tänka om.

Beror ju lite på takhöjd och fönsterstorlek men generellt är min uppfattning att så öppet och så stora ytor som möjligt är att föredra när källare ska inredas.

Sen som någon skrev så är det inte fel med ett helhetsgrepp där nere. Planera redan nu för hur ni kan integrera resten av ytan på ett bra sätt. Mer jobb men bättre slutresultat
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
är det riskfritt att ta bort tvärväggar som kanske håller emot jordtrycket från utsida? Ska man inte ta hänsyn till det byggtekniska innan man designar bort väggarna? Kan hända att ytterväggen trycks in när det mister stödd från en vägg.
Det är faktiskt en tanke bakom varför gamla källare är uppdelade i många små rum.
gaia
 
Riskfritt vet jag inte, alla hus är ju olika. Våra mellanväggar var 7 cm tjocka och inte dimensionerade för att ta något tryck varken från ovan eller från sidan förutom hjärtväggen som var 25 cm tjock så den såg vi till att stämpa upp ordentligt innan vi rev.

Nu sitter där en HEB 200 balk på 5 meter med två stöttor av samma dimension så nu kan vi nog ta in en elefant utan problem i vardagsrummet där uppe (y)

Allting går att lösa det är mest en kostnadsfråga samt hur mycket tid man är beredd att lägga ned är min övertygelse.
 
gaia skrev:
är det riskfritt att ta bort tvärväggar som kanske håller emot jordtrycket från utsida? Ska man inte ta hänsyn till det byggtekniska innan man designar bort väggarna? Kan hända att ytterväggen trycks in när det mister stödd från en vägg.
Det är faktiskt en tanke bakom varför gamla källare är uppdelade i många små rum.
gaia
Det är ett sutteränghus och de väggar som är borttagna är på delen som inte ligger under mark. Den övre halvan har jag inga planer på att modifiera något.
 
Dags för sammanfattning?

Thomas, många (alla?) här har haft invändningar mot dina planer.
Vi kan naturligtvis inte hela historien, vi har ju inte ens sett huset.

Men diskussionen kokar väl ner till:
Bygg inte en massa smårum, utan utnyttja de rum som finns.
Mura inte igen fönster.
Låt så mycket som möjligt vara "öppet".

Men det är ditt hus och dina beslut. Lycka till :)
Och berätta sedan hur det blev!
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Dags för sammanfattning?

Thomas, många (alla?) här har haft invändningar mot dina planer.
Vi kan naturligtvis inte hela historien, vi har ju inte ens sett huset.

Men diskussionen kokar väl ner till:
Bygg inte en massa smårum, utan utnyttja de rum som finns.
Mura inte igen fönster.
Låt så mycket som möjligt vara "öppet".

Men det är ditt hus och dina beslut. Lycka till :)
Och berätta sedan hur det blev!
Ingen verkar lyssna på det jag skriver heller. Jag vill inte använda de rum som finns då det inte går att gräva ur och inreda dem. Jag har sagt det gång på gång men ändå så ska jag använda dem. Vad är det som är så svårt att förstå?
 
ThomasLindgren skrev:
...Jag vill inte använda de rum som finns då det inte går att gräva ur och inreda dem...
Vad menar du med att gräva ur? Du har inte skrivit ett ord om att det inte är riktiga rum.
Är det inte en vanlig källare med golv, väggar och tak?
Där har ju varit pannrum och tvättstuga tidigare.

Var ligger huset förresten? Inte i Legoland i Danmark väl?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Jag vill ha bostadsyta, det får jag inte i en sunkig källare.
 
OK, så här kommer ny info :)

Källaren är alltså "sunkig".
Men det blir väl inte mindre sunkigt av att du bygger flera små skrubbar?
Det är ju fortfarande samma källare.
Och på vad sätt blir det mer bostadsyta av att du murar igen fönstren?

Har du förresten funderat på vad AndersS skrev om ventilation?
Kontrollfråga: Hur löser du ventilationen i den planerade toaletten och i gästrummet?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
AnneFi
Vi har 4.5 meter från vägg till tv i vårt vardagsrum och jag tycker det är i kortaste laget. Hade nog velat ha längre avstånd till bildskärm för jag antar att den ska vara ordentlig i ett hemmabiorum.

jag vet inte vad en sunkig källare betyder för något.
Vi har en okej dränering som gör att vi på vissa väggar har fuktgenomslag men det gör inget då alla väggar är putsade och klinker på golvet.

Jag hade aldrig byggt in något även om många säger att det finns okej metoder för då har vi inte längre koll på hur grunden mår.

Jag hade satsat på putsade väggar och klinker det gör snabbt hela källaren fräsch. Stora härliga mattor gör att golvet känns varmt under fötterna ändå.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
OK, så här kommer ny info :)

Källaren är alltså "sunkig".
Men det blir väl inte mindre sunkigt av att du bygger flera små skrubbar?
Det är ju fortfarande samma källare.
Och på vad sätt blir det mer bostadsyta av att du murar igen fönstren?

Har du förresten funderat på vad AndersS skrev om ventilation?
Kontrollfråga: Hur löser du ventilationen i den planerade toaletten och i gästrummet?
Isolering och golvvärme gör nog underverk ska du se.
Jag ska mura igen ETT fönster, i hemmabiorummet, ett fönster som är jättelitet och man inte ser något igenom eftersom det mynnar ut under altanen.
Ventilationen i toan är inga problem att fixa om man så vill då den ligger nära badrummet snett ovanifrån.
Gästrummet har ju yttervägg med befintlig ventil, annars fönster med ventil om man så vill.
 
Thomas, hur var det med den sunkiga källaren?

Isolering och golvvärme gör nog underverk ska du se.
Jaså, underverk? Vad bra! Då är det ju bara att köra på. Glöm inte bönboken :cool:
 
Vårt gästrum är 2,20 gånger 3,65 och det är löjligt litet. Att stänga dörren om sig när man sover två därinne gör det väldigt kvavt.

Ett gymrum som inte ens är två meter brett känns mest som en bra ursäkt för att slippa använda grejerna :-D

Om du byter plats på gymrum och gästrum kan du slippa korridoren, det gör ju inget om gymet är genomgångsrum till biorummet, då blir båda dessa rum luftigare också.
 
Anna_H skrev:
Om du byter plats på gymrum och gästrum kan du slippa korridoren, det gör ju inget om gymet är genomgångsrum till biorummet, då blir båda dessa rum luftigare också.
Den idén hade jag inte tänkt på, trots att jag gjort ett genomgångsrum redan. Det måste räknas på helt klart.

Edit: Så här blev det.
 
  • källaren v2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med den ritningen kan du ju utan problem ställa säng i gästrummet på längden, dock blir det mer flexibelt och bättre plats för 2 gäster om du breddar lite till. Få sängar/bäddsoffor går in på 2 meter, även om man kör gavellöst.

Sedan undrar man ju om inte toadörren och dörren till de bakre rummen kan få vara inne i gymmet, så slipper du korridor helt och hållet.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.