Hej!

Bor i ett fristående soutureng kedjehus i en länga. Mellan mitt hus och grannens hus finns en trappa, som tillhör min tomt. Grannen har nu upptäckt en vattenskada i sitt hus i samband med en renovering, i souturengdelen som är belägen mot min trappa och delvis dennes tomt. Jag tittade in i rummet i min grannes hus och såg skadan som finns på golvet. Och enligt grannen, vid regn så pissar det in vatten. Skadan ser ut att vara gammal enligt min uppfattning.

Husen är byggda 1967, grannen bor på vänster sida

Min fråga är.. Kan jag bli ansvarig på något sätt, då det kanske beror delvis på min tomt del, dvs trappan därvid vatten pissar igenom i grannens hus?
 
Jagt är inte jurist. Men normalt så kan man bara bli skadeståndsskyldig om man agerat oaktsamt (eller med uppsåt). Det känns väldigt långsökt att det skulle kunna anses vara oaktsamt att ha den där trappan där.
 
Grejen är den, för att grannen ska få bukt på problemet så tror jag att dräneringen är nog den enda lösningen för dennes huvudbry. Således måste min trappa som lutar mot grannens hus rivas för att denne ska förmå utföra erforderlig ombyggnation. Eller hur ska man gå tillväga? Andra alternativ? Ska jag ensam, eller tillsammans med grannen stå för kostnaden rörande min trappa som måste rivas, dräneras och byggas om på nytt sedan? Eller tillfaller allt på grannen avseende kostnader?
 
Jag är inte heller jurist, men spontant känns den bästa lösningen vara att du låter grannen få riva din trappa och dränera om, och sen får han återställa din trappa. Eventuellt kanske du får betala lite emellan eftersom du får en helt ny trappa istället för en gammal sliten.
 
Det låter rimligt det du säger.
Jag är mest intresserad av vad som åligger mig som fastighetsägare i detta avseende. Trappan är som sagt min fasta egendom, emellertid som i detta fall kan nödgas att rivas till följd av dräneringen. Det vore skönt att ha detta svart på vitt gällande avgränsningen mellan mig och grannen.

Huruvida det är ett måste att jag måste gå med på en dränering, om ja, hur ska kostnaden fördelas, ensam, tillsammans eller ska grannen bekosta allt för att tillgodose all erforderlig arbete?

Kan man involvera försäkringsbolaget i detta?
 
Försäkring kan du troligen glömma, de flesta försäkringar täcker inte utifrån kommande vatten.

Jag tror att i kedjehusområden finns det ofta reglerat i detaljplanen hur underhåll skall ske. Dvs. regler som ger grannen rätt att underhålla sitt hus från din tomt. I så fall är det tänkbart att trappan är din egen risk.
 
Mycket surt ifall kostnaden endast landar på mig. Ska skicka ett mail till kommunen avseende detaljplanen.

För er läsare som har god kännedom inom detta problematiska område, får gärna komma med fler råd.
 
Hemmakatten
Rimligtvis är det grannen som är skyldig att ha tillräckligt skydd på utsidan av huset för att förhindra vattengenomträngning.

Samme granne har säkerligen i detaljplanen en rätt att åtgärda felet från din sida. Och då även rätt att riva trappen för att komma åt.

Kan det dessutom vara så att området mellan ditt hus och grannen i detaljplanen förbjuder trappor eller liknande konstruktioner just för att grannen ska kunna komma åt sitt hus lättare? Om det är så så kan det bli du som får bekosta rivning och begära bygglov för ny trapp.

Är det så att alla kedjehusen har en trappa så är dessa säkerligen med på detaljplanen och byggda när husen byggdes. Det indikerar att grannen får bekosta både sin egen dränering och fuktavvisning samt bygga upp din trappa.

Samma resonemang gäller om du får vatteninträngning i ditt hus mot din granne på andra sidan.
 
Alla kedjehus har en trappa som byggdes tillsammans med husen. Jag tittade igenom gamla dokument beträffande uppförandet av kedjehusen - trappan finns med i ritningarna. Därigenom torde detta finnas med på detaljplanen när husen byggdes.

Jag håller tummarna... Får se vad kommunen säger angående detta.
 
Du beskriver det något oklart.
Trappan tillhör din fastighet, men ligger till en del på din grannes tomt. Är det rätt uppfattat?

I så fall är nog risken din. Dvs när grannen har behov att underhålla sitt hus får du på egen bekostnad undanröja den del av trappan som ligger på din grannes tomt på din bekostnad.

OM det är så att trappan helt och hållet ligger på din tomt och grannen behöver ta bort trappan för sitt underhåll, så är det hans skyldighet att återställa på sin bekostnad.

Ett mellanting är att det finns någon slag servitut som reglerar förhållandet mellan fastigheterna. Det bör nog kollas upp.
 
Lite OT, men om ditt hus är dränerat vore det kanske en bra idé att göra det samtidigt som grannen? Speciellt eftersom huset börjar vara 50 år gammalt.
 
bild på trappa.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där, en bild på trappan.
Som ni ser, huset till vänster om trappan är grannens. Trappan ligger som sagt mellan grannens hus och garaget till mitt hus.
Trappan och uppfarten (marksten) är min egendom.
 
Bigpapa skrev:
Så där, en bild på trappan.
Som ni ser, huset till vänster om trappan är grannens. Trappan ligger som sagt mellan grannens hus och garaget till mitt hus.
Trappan och uppfarten (marksten) är min egendom.
Må så vara att det är din egendom MEN var går tomtgränsen?
Det avgörande är, kan jag tycka, om din trappa ligger på grannens tomt eller ej.;)
 
roland53 skrev:
Må så vara att det är din egendom MEN var går tomtgränsen?
Det avgörande är, kan jag tycka, om din trappa ligger på grannens tomt eller ej.;)
Är inte tomtgränsen precis där grannens yttervägg slutar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.