M
Har precis fått hem klassfotot som vi beställde efter klassens skolfoto. Vad som irriterar mig är att i nedre hörnet så är det en stor logotyp för företaget som fotade klassen.. alltså på fotografiet och inte ute på det vita runt om.

Hur vanligt är detta? Det är första gången som jag har sett det. Skulle ni ha reklamerat fotot?
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle ha reklamerat fotot. De printar ut en ny hyfsat enkelt.
Förr i tiden hade man en stämpel på baksidan eller en diskret prägling. Smakfullhet går tydligen inte i arv.
 
Fotografens namn eller signatur på bildsidan förekommer ganska ofta på atelierfotografier från 1930-1960-talen. Brukar dock vara diskret placerade i ett av de nedre hörnen.
 
En kanske ovidkommande fråga:
Men får ni skolfotona i digital form också nu för tiden?

Det är väl ingen som har fotoalbum längre.
Det tillhör väl det förgångna?
 
Inte fotoalbum, men bilder på barn i familjen brukar få stå framme väl synligt. Det finns också gamlingar i familjer som föredrar bilder att sätta i album.
 
Johan Gunverth skrev:
Inte fotoalbum, men bilder på barn i familjen brukar få stå framme väl synligt. Det finns också gamlingar i familjer som föredrar bilder att sätta i album.
Jo det förstår jag, jag har själv foton på mina barn på väggen och får kanske räkna mig till "gamlingarna".
Men frågan var om man får skolfotona i digitalformat också.
 
M
KnockOnWood skrev:
En kanske ovidkommande fråga:
Men får ni skolfotona i digital form också nu för tiden?

Det är väl ingen som har fotoalbum längre.
Det tillhör väl det förgångna?
Vi kunde titta på bilderna på nätet innan beställning, men tror inte att det gick att få dem som filer istället för utskrivna.

Jag gillar att sätta upp bilder hemma även om jag fotar allt digitalt. Fotoalbum har jag dock mest med äldre bilder i.
 
M
fahlis skrev:
Fotografens namn eller signatur på bildsidan förekommer ganska ofta på atelierfotografier från 1930-1960-talen. Brukar dock vara diskret placerade i ett av de nedre hörnen.

Det här är en stor vit logga på ca 3-4 cm i nedre hörnet... de hade ju kunnat trycka den diskret som du säger. Det blir att ringa.
 
KnockOnWood skrev:
...
Men frågan var om man får skolfotona i digitalformat också.
Troligtvis inte, eftersom fotografen vill tjäna pengar på varje kopia. Du kanske möjligtvis får en liten tumnagelstor bild kostnadsfritt att ha i mobilen eller liknande
 
Vissa fotoföretag erbjuder att man kan köpa de digitala bilderna, det är dock rätt ovanligt än så länge. Men jag tror de flesta har webblösningar så man kan gå in och kika på bilderna på nätet innan man beställer hem.

Skolfotot är idag high-tech och det finns företag som skickar MMS med bilderna till föräldrarnas mobil sekunderna efter att kortet är taget.

Det är en lite märkliga konkurrensvillkor i den branschen eftersom skolan tecknar avtalen och deras preferenser om vilken leverantör som är bäst nödvändigtvis inte är samma som kundernas (föräldrarnas). Jag är engagerad i en friskola där vi nyligen har upphandlat skolfotot och skillnaderna är rätt stora mellan företagen. Både pris, kvalitet och avtalen och i detta fallet var dyrast klart sämst på alla punkter.
 
Vi kan få korten digitalt också men det är rätt dyrt, 300 nånting tror jag. Blev billigare om man köpte till det i paket med massa framkallade kort, runt 100 då.
 
Detta är en rutten och korrupt bransch. Deras faktureringstrix får tom Klarna att blekna. Har precis fått hem från ett bolag och deras informationsblankett är så virrig och omöjlig att begripa att det bara kan vara avsiktligt. Allt går ut på att man skall få hem ett stort paket och glömma att skicka tillbaka och i slutändan betala 800 spänn.
Varje gång blir jag sugen på att lägga en bild i skannern och skicka tillbaka hela skiten utan att betala en spänn.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
En av de större aktörerna var ute i hetluften för ett tag sedan. Massor med anmälningar till konsumentverket, negativ avtalsbildning bland annat.
 
j.f.s
En av ungarnas leverantör tar ut en expeditionsavgift för varje produkt. Ruttet!
 
Micke64 skrev:
Det här är en stor vit logga på ca 3-4 cm i nedre hörnet...
Det låter ganska osnyggt. :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.