Håller på och gräver ur halva källaren för att inreda då vi har blivit lite trångbodda. Har gjort en planlösning där vi fått med det vi vill men då jag inte har någon större erfarenhet av planlösningar tänkte jag lägga upp den här för att få synpunkter och tips.
Har stött på patrull förut då fönstren sitter så pass nära att jag inte lyckats få till några rum ordentligt, men svärfar (som är snickare) har övertygat mig att det inte är några problem att flytta fönstren så de två fönstren i nederkant har fått nya placeringar,

De fyra rummen på övre halvan kommer förbli oinredda, det enda som kommer göras är att två dörrar sätts igen och öpppningar mellan tre av rummen tas upp istället.

Det vänstra nedre fönstren sätts igen för att eliminera ljusinsläpp i hemmabiorummet. Det passar även bra utåt sett då det sitter under vår höga altan.

En liten toalett hamnar under trappan om det ser oklart ut.

Fönstret i tvättstugan kommer så småningom att bytas ut mot en ytterdörr.

Så... mottar gärna tips och synpunkter, nåt som jag missat, nåt som kan göras bättre, säg till bara.
 
  • Källaren nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Antar att allt det du ritat som dörrar i ytterväggen är fönster?
Gör hellre större rum och kombiera två funktioner i ett rum.
Kan man inte ha en bäddsoffa för gäster i ett hemmabiorum?
Och ha en större tvättstuga med plats för gymutrustning? Det är oavsett ingen höjdare att gå via ett rum för att komma till nästa.
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Antar att allt det du ritat som dörrar i ytterväggen är fönster?
Gör hellre större rum och kombiera två funktioner i ett rum.
Kan man inte ha en bäddsoffa för gäster i ett hemmabiorum?
Och ha en större tvättstuga med plats för gymutrustning? Det är oavsett ingen höjdare att gå via ett rum för att komma till nästa.
Det är fönster enligt ritningsprogrammet. :)
För att förtydliga så är de smala öppningarna dörrar och de breda fönster.

Bäddsoffa går ju inte att sitta i, inget jag vill ha i ett hemmabiorum så det rummet håller vi som dedikerat hemmabiorum.

Tvättstugan är i den gamla delen som inte kommer göras något med. Anledningen att jag valt att göra ett litet långsmalt rum är dels för att jag vill få undan dörren in till den oinredda delen och dels för att jag inte vill ha några träningsmaskiner i sällskapsrummet utanför. Inte heller i tvättstugan då den inte är uppvärmd och att där även finns vvb och acc-tankar som gör utrymmet begränsat.
 
Åsa Lund
Varför frågar du om råd om du redan bestämt dig?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tänker som Åsa Lund, det var en väldig massa mellanväggar!
Men de kanske behövs för att bära upp bjälklaget, det får du berätta i så fall.
Och jag kanske är halvblind redan, men jag ser ingen trappa.

Du kanske kunde konkretisera dina frågor till de detaljer, där inte allt redan är låst.

Jo, en sak: Man behöver inte mura igen fönster för att mörklägga.
Det finns utmärkta mörkläggnings/rullgardiner på t.ex. Jysk. De kostar ca en hundring.
 
Många små rum blir det och ett problem blir ventilation. Ta dig en funderare hur du ska lösa den, speciellt träningsrummet.
2-2,5m breda rum blir smala och små när du flyttar in möbler, skulle inte välja att göra dem under 3m.
Så fundera på om du kan kombinera sällskapsrum och biorummet på ett smartare sätt för att skapa mera volym.
 
Åsa Lund skrev:
Varför frågar du om råd om du redan bestämt dig?
Jag har inte redan bestämt mig, bara det att övre halvan av källaren inte kommer göras något med, så de fyra rummen blir som de är.

KnockOnWood skrev:
Jag tänker som Åsa Lund, det var en väldig massa mellanväggar!
Men de kanske behövs för att bära upp bjälklaget, det får du berätta i så fall.
Och jag kanske är halvblind redan, men jag ser ingen trappa.

Du kanske kunde konkretisera dina frågor till de detaljer, där inte allt redan är låst.

Jo, en sak: Man behöver inte mura igen fönster för att mörklägga.
Det finns utmärkta mörkläggnings/rullgardiner på t.ex. Jysk. De kostar ca en hundring.
Som sagt, undre halvan är det som gäller och där har jag ritat in en vägg till höger, och en vägg runt det lilla gästrummet, hur får du det till en massa mellanväggar?
Trappan är det mörka i mitten, där toan hamnar under.
När jag nu har möjlighet att bygga nytt så ser jag ingen anledning att ha kvar ett fönster som är 40cm högt och som ligger under altanen, därav placeringen av hemmabiorummet där.

AndersS skrev:
Många små rum blir det och ett problem blir ventilation. Ta dig en funderare hur du ska lösa den, speciellt träningsrummet.
2-2,5m breda rum blir smala och små när du flyttar in möbler, skulle inte välja att göra dem under 3m.
Så fundera på om du kan kombinera sällskapsrum och biorummet på ett smartare sätt för att skapa mera volym.
Finns friskluftsventiler i samtliga rum. Det tänkte jag inte på förrän du nämnde det, men jag ser att jag har skapat rummen så att det hamnar en ventil i varje rum. Även efter isolering får man ju se till att utnyttja dem.

Skulle jag göra 3 meter breda rum skulle det endast bli tre rum på 50m2 vilket inte känns som att det räcker. Träningsrummet har jag gjort medvetet till endast 2 meters bredd för att ställa utrustningen på rad och för att inte få sällskapsrummet för smalt.

Att kombinera hemmabiorummet och sällskapsrummet känns inte bra då jag inte vill stänga in sällskapsrummet bakom väggar vilket diskvalificerar rummet som ett hemmabiorum både p.g.a. ljuset från fönstren/trappan men speciellt för ljudet som skulle sprida sig väldigt lätt i hela huset.


Inget på den nedre halvan är egentligen låst, förutom toan som passar bäst under trappan. Ett hemmabiorum utan fönster, ett öppet sällskapsrum och plats för träningsmaskiner är ett måste. Sen så många sovrum som möjligt också. Skulle helst göra iordning hela källaren men det är en omöjlighet dels p.g.a. ekonomi, dels p.g.a. den långa bärande väggen som inte går ner värst långt under betongplattan och jag vill inte tvingas förlänga den.
 
Har själv två rum som är 2*3 respektive 2*4 och de var svåranvända och det har slutat med att det blivit förråd av dem.
Om vi tar ditt biorum som är 2,6 och om du tänker har två sittplatser med lite bekväm bredd så sväljer de nästan 2 meter. På ritningar lyckas man nästan alltid få plats med olika möbler, men i verkligheten så upptäcker man att det fria utrymmet inte räcker till, dvs det blir övermöblerat och trångt.

Jag skulle ta bort gästrummet om du inte vill göra avkall på sällskapsrum, bio och träningsrum.
Det är lättare att leva med lite för mycket yta än att det blir trångt och svårutnyttjat.
 
AndersS skrev:
Har själv två rum som är 2*3 respektive 2*4 och de var svåranvända och det har slutat med att det blivit förråd av dem.
Om vi tar ditt biorum som är 2,6 och om du tänker har två sittplatser med lite bekväm bredd så sväljer de nästan 2 meter. På ritningar lyckas man nästan alltid få plats med olika möbler, men i verkligheten så upptäcker man att det fria utrymmet inte räcker till, dvs det blir övermöblerat och trångt.

Jag skulle ta bort gästrummet om du inte vill göra avkall på sällskapsrum, bio och träningsrum.
Det är lättare att leva med lite för mycket yta än att det blir trångt och svårutnyttjat.
Bra tanke där, känns dock som att hemmabiorummet inte kan ta hela utrymmet till vänster. Ska skissa lite sen och se om jag kommer på nåt.
 
Varför inte en lite större toa som även får plats med dusch, Är man en familj brukar minst två duschar vara ett krav.
 
AndersS skrev:
Varför inte en lite större toa som även får plats med dusch, Är man en familj brukar minst två duschar vara ett krav.
Har en extra dusch i övre vänstra rummet. Inte världens bästa dusch, men termostatblandare och kaklat åtminstone så känner inte behovet av att lägga ner den extra kostnaden det innebär med ett badrum till.
 
ThomasLindgren, varför pytsar du ut infon i så små portioner?
För varje svar du får så har du en kommentar att 'därför att...' och så kommer det nya fakta.

Vad fyller alla rummen för funktion idag? Och vad är de tänkta till i framtiden?
Vad är utbyggnaden "nederst på ritningen för något, utan tillträde till resten av källaren?
 
KnockOnWood skrev:
ThomasLindgren, varför pytsar du ut infon i så små portioner?
För varje svar du får så har du en kommentar att 'därför att...' och så kommer det nya fakta.

Vad fyller alla rummen för funktion idag? Och vad är de tänkta till i framtiden?
Vad är utbyggnaden "nederst på ritningen för något, utan tillträde till resten av källaren?
Översta vänstra rummet var tvättstuga och duschrum när vi flyttade hit, fanns inget badrum på övervåningen. En kaklad dusch fixades men används inte sedan badrummet blev klart på övervåningen.
Rummet till höger om det används inte alls, var ett förråd tidigare men har inte haft något behov av det.
Nästa rum är förvaring/verkstad.
Det övre högra rummet är gammalt pannrum, numera vvb- och acctank-rum, även framtida tvättstuga.

De fyra rummen kommer som sagt inte inredas utan behållas som de är, förutom det övre högra som ska fixas till lite smått till tvättstuga och där kommer även golvvärme-centralen finnas.

Utbyggnaden längst ner är redskapsförvaring och nuvarande ingång till källaren, Verandan finns ovanpå den.
 
ThomasLindgren skrev:
Översta vänstra rummet var tvättstuga och duschrum när vi flyttade hit, fanns inget badrum på övervåningen. En kaklad dusch fixades men används inte sedan badrummet blev klart på övervåningen...
Det övre högra rummet är gammalt pannrum, numera vvb- och acctank-rum, även framtida tvättstuga...
Flytta tvättstugan från ena ändan av huset till den andra, och nu gör den en mellanlandning på våningen över?
Och så vill du ordna nya rum medan befintliga står oanvända?

Undrar om du inte skulle ta ett helhetsgrepp på hela källarvåningen.
Toalett, dusch tvättstuga och VVP är väl lämpligt att föra samman till ett block.
Gången mellan din tänkta toalett och gästrummet blir väldigt trång (och mörk).

Inspirationsbild till bio/TV-rum:
4aeao5koho4fceac.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från länken i http://www.byggahus.se/forum/arkite...hus-till-salu-167.html?perpage=15#post2097387

Man behöver absolut inte mura igen fönster för att mörklägga.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Flytta tvättstugan från ena ändan av huset till den andra, och nu gör den en mellanlandning på våningen över?
Och så vill du ordna nya rum medan befintliga står oanvända?

Undrar om du inte skulle ta ett helhetsgrepp på hela källarvåningen.
Toalett, dusch tvättstuga och VVP är väl lämpligt att föra samman till ett block.
Gången mellan din tänkta toalett och gästrummet blir väldigt trång (och mörk).
Vi har aldrig haft någon tvättstuga i källaren, däremot hade förra ägaren det. Eller rättare sagt, tvättmaskinen stod på betonggolvet, helt naket rum annars. Vi har alltid haft den på övervåningen.
Befintliga rum är som sagt helt ouppvärmda och oisolerade, inget som fungerar som bostadsyta vilket jag försöker åstadkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.